Full version: Övervintra klematis
OLME
Hej,

Jag har köpt två stycken klematis: Arctic Queen och Pink Fantasy och skulle plantera dem tillsammans utanför vår veranda som skulle byggas i sommar... Men vi hann inte bygga verandan och klematisplantorna har suttit i en gemensam kruka hela sommaren. De har vuxit lite och nu funderar jag på övervintring. Jag har ett kylrum där temperaturen hålls på ca 4 grader, men där är det mörkt. Kan jag övervintra dem där? Kanske i en plastpåse med många små hål i (luften är rätt torr i kylrummet)? Sparsam bevattning under vintern? Hur varmt skall det vara ute på våren innan plantorna tas ut ur kylrummet? Eller skall jag ha dem någon annanstans till att börja med? Jag bor i zon 6.

ingrid fuxwall
Sistlidna vinter övervintrade jag ett antal krukade klematis i en kompost. Ställde ner krukorna och fyllde på med löv och de vaknade pigga och glada.
Ezereht
Jag tror inte Arctic queen är härdig för zon 6 ? Vet inte hur det är med Pink Fantasy heller. Men varför inte bara plantera dem ute i något land, gräv ner dom ganska djupt. Då vet du ju till nästa sesong också, så slipper du tappa 1 år i fall dom inte klarade sig. Dock är klematisarna ganska sena i starten på våren så ge inte upp på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon