Björka
Hej!

Jag blev med landställe i våras, och är förtjust över att äntligen ha en trädgård! jag är väldigt mycket nybörjare dock, och vänder mig nu till er erfarna trädgårdsinnehavare.

I trädgården står fyra stycken fruktträd, två plommonträd och två äppelträd. Det ena plommonträdet ser väldigt nyplanterat ut, dvs. det är mycket litet. Jag vet inte vad det är för sorts äpplen eller plommon, när jag frågade den förra ägaren sa hon att det var "gröna och röda äpplen, och gula plommon" - och det var det enda hon visste. Jag vet inte om det spelar så stor roll för min nuvarande fråga dock.

Det ser ut som att ingen gjort något med dessa träd sedan de blev planterade. De är väldigt spretiga och "buskiga". Grenar växer på tvärsen och lite hur som helst... Så nu undrar jag om jag vågar ge mig på att beskära dessa träd? Är de risk för att de tvärdör? Hur skall jag gå tillväga?

Bifogar några bilder av träden som jag tog i våras. Förhoppningsvis kan detta vara till hjälp. Är som skrivet novis, så ju mer pedagogiska ni är med mig desto bättre!! smile.gif

Tack på förhand!

Ida
två äppelträd plus plommonträd.jpg

Äppel och plommonträd.jpg

äppelträd och plommonträd.jpg

Litet plommonträd.jpg

Plommonträd.jpg

Aqvakul
Det du kan göra nu i höst är att ta bort de grenar som växer alldeles på tok. Det gäller främst de som växer inåt och /eller korsar andra grenar. Skär bort dem helt eller över en gren. Du bör inte beskära för mycket i år, för då börjar trädet skicka upp en massa mer eller mindre omöjliga skott. Särskilt försiktig bör du vara med plommonträden, som i princip knappast ska beskäras alls. Låna böcker om beskärning på biblioteket och läs in under vintern. Känner du dig sen fortfarande osäker så be någon professionell person om praktisk hjälp. Risken att du tar livet av träden är inte stor, men en galen beskärning kan bli svår att rätta till.
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 27-08-2009, 21:04) *