Björka
Hej!

Jag blev med landställe i våras, och är förtjust över att äntligen ha en trädgård! jag är väldigt mycket nybörjare dock, och vänder mig nu till er erfarna trädgårdsinnehavare.

I trädgården står fyra stycken fruktträd, två plommonträd och två äppelträd. Det ena plommonträdet ser väldigt nyplanterat ut, dvs. det är mycket litet. Jag vet inte vad det är för sorts äpplen eller plommon, när jag frågade den förra ägaren sa hon att det var "gröna och röda äpplen, och gula plommon" - och det var det enda hon visste. Jag vet inte om det spelar så stor roll för min nuvarande fråga dock.

Det ser ut som att ingen gjort något med dessa träd sedan de blev planterade. De är väldigt spretiga och "buskiga". Grenar växer på tvärsen och lite hur som helst... Så nu undrar jag om jag vågar ge mig på att beskära dessa träd? Är de risk för att de tvärdör? Hur skall jag gå tillväga?

Bifogar några bilder av träden som jag tog i våras. Förhoppningsvis kan detta vara till hjälp. Är som skrivet novis, så ju mer pedagogiska ni är med mig desto bättre!! smile.gif

Tack på förhand!

Ida
två äppelträd plus plommonträd.jpg

Äppel och plommonträd.jpg

äppelträd och plommonträd.jpg

Litet plommonträd.jpg

Plommonträd.jpg

Aqvakul
Det du kan göra nu i höst är att ta bort de grenar som växer alldeles på tok. Det gäller främst de som växer inåt och /eller korsar andra grenar. Skär bort dem helt eller över en gren. Du bör inte beskära för mycket i år, för då börjar trädet skicka upp en massa mer eller mindre omöjliga skott. Särskilt försiktig bör du vara med plommonträden, som i princip knappast ska beskäras alls. Låna böcker om beskärning på biblioteket och läs in under vintern. Känner du dig sen fortfarande osäker så be någon professionell person om praktisk hjälp. Risken att du tar livet av träden är inte stor, men en galen beskärning kan bli svår att rätta till.
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 27-08-2009, 21:04) *
Det du kan göra nu i höst är att ta bort de grenar som växer alldeles på tok. Det gäller främst de som växer inåt och /eller korsar andra grenar. Skär bort dem helt eller över en gren. Du bör inte beskära för mycket i år, för då börjar trädet skicka upp en massa mer eller mindre omöjliga skott. Särskilt försiktig bör du vara med plommonträden, som i princip knappast ska beskäras alls. Låna böcker om beskärning på biblioteket och läs in under vintern. Känner du dig sen fortfarande osäker så be någon professionell person om praktisk hjälp. Risken att du tar livet av träden är inte stor, men en galen beskärning kan bli svår att rätta till.

Mycket bra svar, vill bara komplettera med att du kan ta bort även döda eller skadade grenar nu.

Försök göra så små och jämna snitt som möjligt, och var noga med att lägga dem parallellt med stammen/grenen utanför grenkragen (den ska alltså sparas, det är därifrån trädet läker). Bästa stället att klippa är alltid strax ovanför ett nytt skott eller gren. Då kommer den kvarvarande grenen att få extra skjuts och börja växa. Klipper man mitt på en gren blir det en pinne som så småningom torkar bort, och det kan i värsta fall gå röta i den.
Åsa, mälardalen zon 2
En annan sak jag ser på bilden som skulle få träden att må bättre är att ta bort gräsmattan under träden och ha öppen jord allt marktäckare som inte konkurrerar lika mycket som gräs, då mår de bättre + man riskerar inte att skada barken då man klipper gräsmattan.
Björka
Tack alla för pedagogiska svar!!

Då vågar jag mig på att börja rensa i den värsta röran och ta bort det som är dött smile.gif

CITAT
En annan sak jag ser på bilden som skulle få träden att må bättre är att ta bort gräsmattan under träden och ha öppen jord allt marktäckare som inte konkurrerar lika mycket som gräs, då mår de bättre + man riskerar inte att skada barken då man klipper gräsmattan

Att ta bort gräset under låter bra. Vad för slags marktäckare skulle rekommenderar du? Tänker att det vore bra att tillföra ngn slags näring i vår, är det rätt tänkt?

Ida
HelenJ
CITAT (Björka @ 29-08-2009, 00:25) *
Att ta bort gräset under låter bra. Vad för slags marktäckare skulle rekommenderar du? Tänker att det vore bra att tillföra ngn slags näring i vår, är det rätt tänkt?

Ida

Det finns massor med marktäckande perenner att välja på. Nävor till exempel har ett vackert, tätt bladverk (och fin blomning), och börjar de växa ut mot gräsmattan kan man helt enkelt putsa dem med gräsklipparen. Annars kan man lägga barkflis, kullersten eller vad som helst egentligen utom gräsmatta...

Att ge träden näring till våren i form av till exempel brunnen stallgödsel är mycket bra. Mylla ner det lite i jorden så får du både näring och jordförbättring på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon