lokatten
Jag är en nybörjare som gärna vill göra en rosenportal utanför huset där jag bor (hyreshus med bostadsrättsförening). Det är bara sol på eftermiddagen i cirka 4 timmar och lerjord, zon 2. Rosorna ska gärna vara lättskötta och inte såna som får sjukdomar. Funderar ev på en venusta pendula och en till sort men vet inte vilken. Är det någon som har ngt bra förslag på ngr fina men tåliga klätterrosor?
strandskatan
Berätta mer! Hur stor blir rosenportalen? Vill du ha engångsblommande, som ju för det mesta är mer lättskötta, och ska de i så fall blomma på samma gång eller en i taget? Enkla eller fyllda rosor, små eller stora blommor? Min friskaste mest lättskötta klätterros är engångsblommande Veilchenblau, den ska bli 3-4 meter hög, är taggfri, små ljust lilaaktiga blommor i klasar, utan nämnvärd doft (har ingen supernäsa) och får nypon.
AK i Sura
Om man bara ska ha en rosportal så är det ju trevligt om rosen blommar hela sommaren och inte bara vid ett tillfälle. Venusta Pendula är jättefin men blir enorm och blommar bara en gång. Jag har en sådan i mitt äppelträd och den har på två år svingat sig nästan ända upp i toppen och den brer ut sig rejält.
En annan klätterros som jag har i ett ganska skuggigt läge är White New Dawn och den blommar hela sommaren, växer inte liksa snabbt som Venustan men är superfrisk och blomvillig.
flouee
Hur skuggigt är "skuggigt läge"? Hur många timmar sol om dagen pratari vi om då?
lokatten
Tack för att ni visat intresse för min fråga,
Strandskatan: Jag har tänkt mig en portal som inte är särskilt stor, dvs bara så man kan gå igenom den, kske lite över 2 m hög och 1.5 m bred, t ex. Helst vill jag ha rosor som blommar hela sommaren och doftar gott, så jag tror inte att Veilchenblau är nåt för mig även om det verkar var en intressant ros med lilaaktiga blommor och att den är taggfri.
AK i Sura: Funderar faktiskt på en New Dawn men jag har redan en sådan på min kolonilott. Det skulle därför vara kul att pröva en annan sort, kske en annan Dawn ros.
strandskatan
Venusta Pendula är också engångsblommande, och inte doftar den heller!
Anders zon 1
Ett förslag är Mme Alfred Carriere. Det är en väldoftande, i stort sett frisk ros som blommar om (det är få rosor som verkligen blommar kontinuerligt, oftast tar dom en paus då och då). Blommorna är vita med en rosa anstrykning. http://images.google.com/images?q=Mme%20Al...sa=N&tab=wi
En annan doftande, remonterande skönhet som verkar väldigt frisk och blomvillig är den blekrosa austinrosen The generous Gardener (inte en fläck på min i år trots att de flesta andra rosor fått massor av svartfläckssjuka och andra åkommor). Den är egentligen en buskros men kan användas som klätterros i mildare klimat, borde kunna funka på skyddad plats i zon 2. http://images.google.com/images?q=The%20Ge...l=sv&tab=wi
lokatten
Jag trodde den doftade lite. Läste även att den är lättskött och växer snabbt, därför funderade jag på den.
AK i Sura
Tror att Venustan blir på tok för stor för en portal, den växer ju som en tok.
Jag menade White New Dawn, inte den vanliga New Dawn (som jag är rätt missnöjd med). Men jag håller också med Anders om Mme Alfred Carriere, en fantastisk ros som blommar på hela sommaren. Vet dock inte hur mycket skugga den tål?
[attachment=41370:090810wh...wdawnrad.jpg]
White New Dawn

[attachment=41371:080702mmealfred.jpg]
Mme Alfred Carrière

[attachment=41372:090712venusta.jpg]
Venusta Pendula

Stiffe
Rapsodhy in Blue?

[attachment=41595:RiB_i_blom1.JPG]

/S
Ezereht
Märks du gillar din RiB Stiffe wink.gif
lokatten
Stiffe: Din Rhapsody in Blue är verkligen otroligt fin! Är den svårodlad? Det är bara eftermiddagssol där jag ska plantera, ca 4 timmar som mest.
Stiffe
Ezereht: tja, den är ju magnifik, och remonterande, och doftande, och lättodlad, och i princip frisk. smile.gif Och ibland kommer jag ihåg att tacka frugan för att hon insisterade på att vi skulle köpa den. Själv var jag manligt dogmatisk och principfast, och ville inte ha den eftersom den inte var gammaldags... duh.gif

Lokatten: Svårodlad? Vad menar du med det? Nej, ärligt talat, jag vet inte. Här trivs den uppenbarligen kanonbra. Den står mot en sydvästvägg. Marken är gammal gårdsplan, tror jag, det är fruktansvärt stenigt. Det var nog mer spett och korp än spade som användes vid planteringen. Alltså ingen matjord, men kanske var fyllet ovan och mellan all sten & grus gödsel av ena el andra slaget... På gamla skånska gårdar gick ju småfylet löst på gårdsplan. Om det gäller här vet jag dock inte, men man kan ju misstänka det.

RiB säljs som "miniklättrare". Vi köpte vår hos Cedergrens, och estimerad höjd var ca 1.5m. Tja, som du kan se av bilden så begriper inte jag vad som är mini hos RiB. Vi har tagit en stickling på den, och den är nu ca 1m, (2:a el 3:e året). Framtiden får utvisa om även den rotäkta RiB'n ska bli lika välväxt som orginalplantan.

Kan tillägga att vi bor i skåne, zon 3, med stabbig, blöt, kall, och dåligt dränerad lerjord. Dock tycks dräneringen vara hyfsad vid RiB.

Alltså, vårat exemplar och våra förutsättningar tycks fungera finfint. Det enda som görs är att binda upp den på spaljen (inkl lätt ansning), och skyffla på en el två skyfflar färsk hästdynga varje år, och oftast någon liter träaska från kaminen.

Jag tror att fyra timmar sol kan vara tillräckligt.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon