Ezereht: tja, den är ju magnifik, och remonterande, och doftande, och lättodlad, och i princip frisk.

Och ibland kommer jag ihåg att tacka frugan för att hon insisterade på att vi skulle köpa den. Själv var jag manligt dogmatisk och principfast, och ville inte ha den eftersom den inte var gammaldags...
Lokatten: Svårodlad? Vad menar du med det? Nej, ärligt talat, jag vet inte. Här trivs den uppenbarligen kanonbra. Den står mot en sydvästvägg. Marken är gammal gårdsplan, tror jag, det är fruktansvärt stenigt. Det var nog mer spett och korp än spade som användes vid planteringen. Alltså ingen matjord, men kanske var fyllet ovan och mellan all sten & grus gödsel av ena el andra slaget... På gamla skånska gårdar gick ju småfylet löst på gårdsplan. Om det gäller här vet jag dock inte, men man kan ju misstänka det.
RiB säljs som "miniklättrare". Vi köpte vår hos Cedergrens, och estimerad höjd var ca 1.5m. Tja, som du kan se av bilden så begriper inte jag vad som är mini hos RiB. Vi har tagit en stickling på den, och den är nu ca 1m, (2:a el 3:e året). Framtiden får utvisa om även den rotäkta RiB'n ska bli lika välväxt som orginalplantan.
Kan tillägga att vi bor i skåne, zon 3, med stabbig, blöt, kall, och dåligt dränerad lerjord. Dock tycks dräneringen vara hyfsad vid RiB.
Alltså, vårat exemplar och våra förutsättningar tycks fungera finfint. Det enda som görs är att binda upp den på spaljen (inkl lätt ansning), och skyffla på en el två skyfflar färsk hästdynga varje år, och oftast någon liter träaska från kaminen.
Jag tror att fyra timmar sol kan vara tillräckligt.
/S