lokatten
Jag är en nybörjare som gärna vill göra en rosenportal utanför huset där jag bor (hyreshus med bostadsrättsförening). Det är bara sol på eftermiddagen i cirka 4 timmar och lerjord, zon 2. Rosorna ska gärna vara lättskötta och inte såna som får sjukdomar. Funderar ev på en venusta pendula och en till sort men vet inte vilken. Är det någon som har ngt bra förslag på ngr fina men tåliga klätterrosor?
strandskatan
Berätta mer! Hur stor blir rosenportalen? Vill du ha engångsblommande, som ju för det mesta är mer lättskötta, och ska de i så fall blomma på samma gång eller en i taget? Enkla eller fyllda rosor, små eller stora blommor? Min friskaste mest lättskötta klätterros är engångsblommande Veilchenblau, den ska bli 3-4 meter hög, är taggfri, små ljust lilaaktiga blommor i klasar, utan nämnvärd doft (har ingen supernäsa) och får nypon.
AK i Sura
Om man bara ska ha en rosportal så är det ju trevligt om rosen blommar hela sommaren och inte bara vid ett tillfälle. Venusta Pendula är jättefin men blir enorm och blommar bara en gång. Jag har en sådan i mitt äppelträd och den har på två år svingat sig nästan ända upp i toppen och den brer ut sig rejält.
En annan klätterros som jag har i ett ganska skuggigt läge är White New Dawn och den blommar hela sommaren, växer inte liksa snabbt som Venustan men är superfrisk och blomvillig.
flouee
Hur skuggigt är "skuggigt läge"? Hur många timmar sol om dagen pratari vi om då?
lokatten
Tack för att ni visat intresse för min fråga,
Strandskatan: Jag har tänkt mig en portal som inte är särskilt stor, dvs bara så man kan gå igenom den, kske lite över 2 m hög och 1.5 m bred, t ex. Helst vill jag ha rosor som blommar hela sommaren och doftar gott, så jag tror inte att Veilchenblau är nåt för mig även om det verkar var en intressant ros med lilaaktiga blommor och att den är taggfri.