tinnak
Hej!
till våren vill jag ha ett citronträd. Jag vill ha ett riktigt bra träd som ger användbara frukter. Men jag behöver råd om varifrån jag kan beställa, och vilken sort som är lämplig. Är inte så övertygad om att Plantagen eller Blomsterlandet är dom bästa ställena att hitta vad jag vill ha. Bor i zon 3-4, trädet ska naturligtvis vara planterat i en kruka och får stå utomhus/eller i kallväxthus på sommaren och vinterförvaras i garaget som håller temp ca 10 grader, med belysning över. det får gärna bli ett ganska stort träd av det så småningom (jag vill verkligen ha ett RIKTIGT citronträd och inte bara ett prydnadsträd)!
lovwal
Stora citrusträd kostar därefter! Där jag bor har både Plantagen och Blomsterlandet något exemplar av större träd - dock står de kvar eftersom de flesta köper mindre ex. Annars tycker jag att Plantagen och Blomsterlandet har rätt små träd för dess prislapp.

Jag köpte i våras en kumquat på Netto som jag är nöjd med, både pris- och storleksmässigt. Har ingen erfarenhet av beställning via internet.
tinnak
Puttar upp tråden. Skulle verkligen vara tacksam för råd, om någon är hemma på citronträd och vet sorter som kan bli bra med mina förutsättningar. För det måste väl vara så att det finns varianter på citronträd som är olika tåliga, ger olika goda frukter mm? För att åka till vilken plantskola som helst och köpa något som står "citronträd" på etiketten tycker jag inte är att göra sitt bästa. Jag är beredd att lägga ner lite arbete och en slant på att få det jag vill ha.
Alexander-VG-zon3
du hittar inte så många ''sorter'' av citron i sverige, det du får är en enkel citrus x limon ; citron.

här kan du köpa andra sorter (dom fraktar bägge till Sverige)

http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/in...2fb494c308eca5f

http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Lemons.html

tinnak
Tack för länkarna flaxss!
Intressant att läsa.
Jag tänkte att citron liksom andra fruktträd kan ju vara ympat på olika grundstammar som gör dem olika härdiga, olika storvuxna mm, olika lämpliga att odla så som jag tänker göra.
Någon som har erfarenhet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (tinnak @ 29-08-2009, 17:23) *
Tack för länkarna flaxss!
Intressant att läsa.
Jag tänkte att citron liksom andra fruktträd kan ju vara ympat på olika grundstammar som gör dem olika härdiga, olika storvuxna mm, olika lämpliga att odla så som jag tänker göra.
Någon som har erfarenhet?

ja dom är ympade på olika underlag, men sedan ympar man olika ädelsorter på ''samma'' ympunderlag också.

mama_lena87
Hej! smile.gif
Jag vet inte var zon 3-4!
Men det finns ju olika plant skolor som har citron och lime och apelsin och oliven träd. Jag vet om 2 plant skolor men dom ligger i fridafors. men dom är ca 50 cm och har frukter ätliga och inte prydnad dom kostar ca 450 kr per planta. Men nu kommer det inte mer för nästa sesong.
Men vad man skall tänka på att ha stora krukor och helst citrus jord och låta det torka i mellan vattningarna och det finns citrus näring hos dom flesta plant affärer.
Sen att dom inte står i vind så i ett skyddat läge mycket sola och värme jag har ett apelsin träd i fönster där de är mycket sol. och jag har stor kruka och citrus näring och det växter så det knakar men jag har läst när vintren kommer försvinner bladen och det är normal och man skall nästan inte vattna något på vintren.
Jag hoppas detta hjälper dig.
Sen Kan man kolla blocket också.
Det finns en i kalmar just nu som säljer citron träd och stora och pris ca 800 kr.
Lycka till wink.gif
Alexander-VG-zon3
Citrusar är städsegröna växter dvs dom behåller bladen åretrunt, tappar dom bladen under vintern är oftast något fel. antigen för varmt, eller för kallt, eller för lite ljus, eller vattnar man för lite/för mycket.

så märker man att sina citrusar tappar en massa blad bör man åtgärda detta dock så lever grenarna så återkommer nya blad till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon