Eva 33c
Jag har småplantor av bla Thalictrum delavayi (violruta) och T. rochebrunianum (skuggviolruta). När man tittar på bilder på nätet är det omöjligt att säga vad som skiljer dem åt i utseendet, höjd och blomningstid verkar också vara densamma. Ni som har båda i era trädgårdar, kan ni beskriva på vilket sätt de kiljer sig åt? Jag är lite nyfiken på det i väntan på att mina ska etablera sig och växa upp.
Bengt i Särö
CITAT (Eva 33c @ 27-08-2009, 22:42) *
Jag har småplantor av bla Thalictrum delavayi (violruta) och T. rochebrunianum (skuggviolruta). När man tittar på bilder på nätet är det omöjligt att säga vad som skiljer dem åt i utseendet, höjd och blomningstid verkar också vara densamma. Ni som har båda i era trädgårdar, kan ni beskriva på vilket sätt de kiljer sig åt? Jag är lite nyfiken på det i väntan på att mina ska etablera sig och växa upp.

Hej Eva.
Thalictrum dipterocarpum (violruta) blommar med djupt lavendelblå blommor med framträdande
gula ståndarknappar i gracila ställningar,bladen är ormbunkslika hög 1-1,5 met.
Planteras i fuktig jord,det fins även en dubbel variant.
Thalictrum rocquebrunianum (skugg violruta) blommar lavendelrosa i stora greniga klasar.
Blad ormbunkslika höjd Ca. 1meter planteras i fuktig jord.
Jag hoppas det hjälper dej med beskrivningen.
Bilden är Thalictrum dipterocarpum (violruta).
Eva 33c
Tack Bengt!
Om jag sammanfattar dig, är alltså dina delavayi (dipterocarpum har bytt namn) högre och mer blå, och rochebrunianum lägre och mer rosa i tonen?
Den nyansskillnaden kan man ju inte se på bilder på datorn så det var intressant. Höjderna som anges är däremot 100-150 cm vilket ger utrymmer för lite variation. Är skillnaden så stor att du utan vidare kan säga vilken som är vilken om du ser dem hos någon annan, eller är de förvillande lika?
Visst är den den dubbla varianten på din bild?
Bengt i Särö
CITAT (Eva 33c @ 27-08-2009, 23:51) *
Tack Bengt!
Om jag sammanfattar dig, är alltså dina delavayi (dipterocarpum har bytt namn) högre och mer blå, och rochebrunianum lägre och mer rosa i tonen?
Den nyansskillnaden kan man ju inte se på bilder på datorn så det var intressant. Höjderna som anges är däremot 100-150 cm vilket ger utrymmer för lite variation. Är skillnaden så stor att du utan vidare kan säga vilken som är vilken om du ser dem hos någon annan, eller är de förvillande lika?
Visst är den den dubbla varianten på din bild?

Hej Eva.
Ja det här var lite rörigtThalictrum delavayi (Violruta) violett tycker jag är den vackraste och är 100 cm.
Thalictrum rochebrunianum (Skuggviolruta) är 150 cm blåviolett är mer kraftigvuxen och har ett glest växtsätt.
Men färgen på samtliga är snarlika,bilden som kom med av misstag är Thalictrum "Hewitt,s Double,"dubbelblom.
Går ej att så,nu finns det många olika färger och med marmorerade blad.
Eva 33c
Tack för svaret Bengt, då vet jag lite mer. Hoppas mina utvecklar sig som de ska. Har några plantor av en vit delavayi också som jag hoppas mycket på ....
lavendelgården
Tja , detta kan vara ett problem för många! Mina erfarenheter är dessa; Först blommar aklejrutan med sina fluffiga blomställningar. Sedan kommer skuggviolrutan, som jag envisas med att kalla klockruta. Den är närmare 1,5 m hög och har mycket kraftiga stjälkar, och underbara små blålila blommor. Därefter blommar violrutan - med mindre blad och blommor och ett, i mitt tycke, spädare växtsätt . Den är nog bara ca en meter hög.
Vill man sedan utöka sitt förråd av rutor är dvärgrutan en riktig liten goding och trådrutan har i år väckt en hel del uppmärksamhet i min trädgård.
Hoppas detta kan vara till någon vägledning.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon