jag ska anlägga en köksträdgård och sitter och funderar och läser in mig i ämnet. jag vill ju gärna göra rätt men just nu kände jag att det finns så mycket "REGLER" att jag har lust att strunta i hela projektet.
Jag förstår ju iden med tex 4-åring växtföljd, men jorddjupet ställer till det lite för mig. jag kommer inte att ha tilllräckligt jorddjup för att tex odla potatis i alla delar av mitt land.
Mitt land kommer att vara 2/4 delar som har ett ordentligt djup, 1/4 som har ett djup på ca 20 cm och 1/4 som är en liten kulle, där tänkte jag sätta örter och andra fleråriga plantor. jag villl inte gräva ur, dels pga mycket rötter och dels för att jag fått till en mycket snygg form som smälter in i omgivningen. jag har byggt kantstöd och sammanfogat den med en sluttning. så det är upphöjd bädd kan man säga...eller suteräng

jag skulle ju kunna dela upp de 2/4 delarna med riktigt djup i 4 delar och ha 4årig växtföljd, men vad ska jag då ha i den grunda delen? jag hade gärna haft den delen som "salladsland" men jag har förstått att man inte ska odla samma sak flera år i rad?
hur gör ni? jag behöver inspiration