Malin_MeL
Tillämpar ni växtföljd i ert trädgårdsland?
jag ska anlägga en köksträdgård och sitter och funderar och läser in mig i ämnet. jag vill ju gärna göra rätt men just nu kände jag att det finns så mycket "REGLER" att jag har lust att strunta i hela projektet.
Jag förstår ju iden med tex 4-åring växtföljd, men jorddjupet ställer till det lite för mig. jag kommer inte att ha tilllräckligt jorddjup för att tex odla potatis i alla delar av mitt land.

Mitt land kommer att vara 2/4 delar som har ett ordentligt djup, 1/4 som har ett djup på ca 20 cm och 1/4 som är en liten kulle, där tänkte jag sätta örter och andra fleråriga plantor. jag villl inte gräva ur, dels pga mycket rötter och dels för att jag fått till en mycket snygg form som smälter in i omgivningen. jag har byggt kantstöd och sammanfogat den med en sluttning. så det är upphöjd bädd kan man säga...eller suteräng smile.gif

jag skulle ju kunna dela upp de 2/4 delarna med riktigt djup i 4 delar och ha 4årig växtföljd, men vad ska jag då ha i den grunda delen? jag hade gärna haft den delen som "salladsland" men jag har förstått att man inte ska odla samma sak flera år i rad?

hur gör ni? jag behöver inspiration
Malin_MeL
uppar denna eftersom jag skrev mitt i natten och den nu hamnat lååångt ner
Tulipanaros
Ja, jag tillämpar 4-årig växtföljd. Funderar lite när du säger att du inte vill gräva upp pga. rötter -- vad för rötter? undrar jag, och spår att det inte kommer att funka så bra att odla grönsaker ovanpå täta och välutvecklade rötter. Grönsaker behöver vatten och näring, medan rötter stjäl vatten och näring.

I övrigt är jag inte en förespråkare av att anlägga land på så vis att man gräver upp, forslar bort och fyller upp med köpejord: bra jord gör man, man köper den inte. Men se till att det är fritt från rötter och flerårigt ogräs, och jordförbättra utifrån platsens förutsättningar -- så tänker jag.

Men inte ska du låta bli för att det verkar vara en massa regler -- testa och se vad som funkar för dig. Det du kallar regler är snarare erfarenheter som många har haft...
Eva 33c
Om du inte kan göra på det absolut bästa sättet, så gör så gott du kan. Det är väl en hobby vi talar om, så går det inte så bra betyder det ju inte att du behöver svälta. Försök flytta runt det som går, potatisen är lite svår i växtföljden eftersom den ofta tar upp ganska stor yta. Men kan du inte flytta den i fyrskift s a s så är 2-skift bättre än inget. Tänker du odla kål så bör dessa absolut byta plats varje år med så stort intervall du kan åstadkomma. Det finns många som gillar kål och som är bundna till jorden. Har man otur får man klumprotsjukan på dem och kan sen kan man inte odla kål på 10 år minst. Fråga mig, jag vet, ett av mina största nybörjarfel en gång i tiden. thumbdown.gif
Malin_MeL
Rötterna är rötter från en massa nedhuggna träd, jag tror(hoppas iaf) inte att de suger mer och att de på sikt kommer att förmutna till finfin jord. eg vet jag att man inte ska ha förmutningsprocess under grönsakernas rötter för det stjäl syre, men det är liksom inte ett alternativ att gräva ur. inte iår. jag har aldeles för mycket "viktigare" projekt på gång. jag kanske borde vänta med detta tills ett annat år, men det tänker jag inte göra:)
Rotogräs växer det inget där, bara vanligt gräs, men jag lägger kartong och tidningar som mellanlägg a´la pallkrage på gräsmatta stuket.

Skönt att du tog ner mina ambitioner Eva, jag har lätt att göra för stor grej av saker, det är faktiskt inte det viktigtaste här i världen.

Kål har jag funderat lite på om jag ska vänta med...jag har så äckliga kållarver på krassen iår, de har totalt käkat upp den. hade ju blivit så ledsen om det hände med det man tänkt äta.

majs hade jag tänkt, men så läste jag att det kan vara lite svårt, så det kanske får vänta lite.

det jag vet redan nu att jag vill ha är:

vitlök (om jag hinner), majs är väl annars i denna grupp
lök, rödbetor, rädisor, morötter, mangold, dill, persilja, spenat, ruccula, sallad
potatis
sparrisärt,

jag har delat in dem efter lena Isakssons bok, men det är ju inte riktigt nån jämnvikt mellan de olika skiftena...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon