|
andersen
27-08-2009, 23:21
Det är betydligt värre att skriva SMS än att prata i telefonen under bilkörningen. SMS borde vekligen vara totalförbjudet att både läsa och ffa skriva under bilkörning.
Aqvakul
28-08-2009, 06:21
Förbjud alltihop!
Taxi- och budbilschaufförer är bland de värsta på det här, eftersom de läser och skriver på en skärm medan de kör. De ska egentligen stanna bilen medan de gör det, men de drar inte in några pengar medan de står still.
Det finns också en studie på det här. De kom fram till att tala i mobiltelefon är ungefär lika trafikfarligt som att köra onykter. Det kan man ju gott tänka sig, men jag vet inte om den studien egentligen går att lita på: De kom också fram till att det är lika trafikfarligt att tala i handsfree som om man sitter med telefonen tryckt mot örat, och det tror jag ärligt talat inte på. De kanske gjorde testet med automatväxlade bilar eller nåt.
Huggorm
28-08-2009, 08:58
Att prata mobil medan man kör är ju redan förbjudet i bland annat Norge och Tyskland. Varför inte i Sverige, jag har aldrig träffat någon som tyckt det skall vara lagligt? Allt möjligt annat är ju förbjudet här, varför inte detta?
Edit: Fast vägverket har ju fullt upp med att sänka hastighetsgränserna så dom har väll inte tid att driva några andra frågor
Anki på Öland
28-08-2009, 10:17
CITAT (Huggorm @ 28-08-2009, 09:58)  Att prata mobil medan man kör är ju redan förbjudet i bland annat Norge och Tyskland.................. England också med höga böter.... Anki
CITAT (Huggorm @ 28-08-2009, 09:58)  Att prata mobil medan man kör är ju redan förbjudet i bland annat Norge och Tyskland. Förbjudet även i Finland...
Sen är det väl så att det endast är tillåtet att tala i handsfree här i SVerige. Fast ordningsmakten är väl inte speciellt flitig med att kontrollera den saken...
Huggorm
28-08-2009, 10:38
CITAT (MariaS @ 28-08-2009, 11:32)  Sen är det väl så att det endast är tillåtet att tala i handsfree här i SVerige. Fast ordningsmakten är väl inte speciellt flitig med att kontrollera den saken... Nej, du får prata direkt i telefonen också. Det har dock hänt några gånger att polisen har kollat upp att telefonen varit i bruk när trafikolyckor orsakats och då dömt föraren för oaktsamhet i trafiken, vållande till annans död eller vad som nu var lämpligt
CITAT (Huggorm @ 28-08-2009, 11:38)  Nej, du får prata direkt i telefonen också. Det har dock hänt några gånger att polisen har kollat upp att telefonen varit i bruk när trafikolyckor orsakats och då dömt föraren för oaktsamhet i trafiken, vållande till annans död eller vad som nu var lämpligt Ligger det bara som ett förslag då, angående handsfree? Jag har bestämt för mig att det gick igenom... Ska kolla upp det...
Nu har jag fått svar från trafikpolisen då. Det finns inget gällande förbud, men när olyckor uppstår och det kan hänvisas till "mobilprat", får den som talat i mobilen skulden oavsett vem som är orsak till olyckan.
Handsfree är en rekommendation, men alltså inget mer.
Huggorm
28-08-2009, 10:57
CITAT (MariaS @ 28-08-2009, 11:54)  Nu har jag fått svar från trafikpolisen då. Det finns inget gällande förbud, men när olyckor uppstår och det kan hänvisas till "mobilprat", får den som talat i mobilen skulden oavsett vem som är orsak till olyckan.
Handsfree är en rekommendation, men alltså inget mer. Vilket relativt väl överensstämmer med vad jag skrev
CITAT (Huggorm @ 28-08-2009, 11:57)  Vilket relativt väll överensstämmer med vad jag skrev   Fast ämnet har varit uppe vid ett flertal tillfällen. Dock har ännu ingen myndighet kommit till skott ännu och gjort något åt saken... Däremot fick jag också svar angående det här med hastighetssänkningarna på många av våra vägar, nu i höst. Trots att man kan tycka att skicket på vägen är OK för nuvarande hastighet, så kan hastigheten sänkas på grund av att man anser att miljön är värd att vara rädd om (  ). Det finns många små biotoper runt våra vägar, som hotas av nedsmutsning på grund av högt trafiktempo. Kul att de tänker på sånt också. Synd bara att det inte framgår!
Såg och hörde på tv att om man pratar i mobil när man kör bil motsvarar det att ha 1,4 promille alkohol i blodet,i så fall är det väl bättre att ha handsfree så man kan ha båda händerna på ratten.Att sms.a när man kör är direkt livsfarligt det har hänt massor av dödsolyckor tex i USA på grund av sms :ande vid bilkörning.
Rosmarin
28-08-2009, 12:19
CITAT (Huggorm @ 28-08-2009, 09:58)  Att prata mobil medan man kör är ju redan förbjudet i bland annat Norge och Tyskland... ...och i Frankrike. Höga böter är det om man bryter mot detta.
*Stintan*
28-08-2009, 14:20
Om man nu ska prata i mobiltelefon när man kör så tycker jag att man ska ha högtalare och inte proppar i öronen. Att sitta med proppar i öronen och lyssna på någon/något tror jag drar ner koncentrationen väldigt mycket från det man egentligen håller på med nämligen köra bil. Att sitta och knappa sms samtidigt som man kör borde ge indraget körkort.
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2009, 15:20)  Om man nu ska prata i mobiltelefon när man kör så tycker jag att man ska ha högtalare och inte proppar i öronen. Att sitta med proppar i öronen och lyssna på någon/något tror jag drar ner koncentrationen väldigt mycket från det man egentligen håller på med nämligen köra bil. Att sitta och knappa sms samtidigt som man kör borde ge indraget körkort.  Min telefon har en ringsignal som talar om vem det är som ringer. Kan jag inte stanna på säkert sätt för att svara, vet jag vem jag ska ringa när jag kan det. Annars använder jag ofta just headsetet på längre sträckor. Dock brukar jag avsluta samtalet eller stanna i alla fall, just för att bilkörningen ska få hela uppmärksamheten. SMS finns det tid för, när som helst på dygnet! Man svarar ju inte på mail omedelbart heller, om datorn är avslagen, eller om man inte sitter där! Sen kan man ju undra hur folk klarade sig för 10 år sedan, när inte var och varannan hade mobiltelefon. Då var man ju tvungen att vänta med samtal, tills man kunde stå still vid en telefonkiosk, eller ha parkerat så man kunde ringa hemifrån...
andersen
28-08-2009, 14:29
När jag var barn så fick man inte ens prata med bussföraren under färd.  Det var bättre förr.
Biggan_
28-08-2009, 14:58
CITAT (andersen @ 28-08-2009, 15:29)  När jag var barn så fick man inte ens prata med bussföraren under färd.  Det var bättre förr. Jo, så var det ju! Din avatar är inte heller så trafiksäker andersen!
andersen
28-08-2009, 15:26
CITAT (Biggan_ @ 28-08-2009, 15:58)  Jo, så var det ju! Din avatar är inte heller så trafiksäker andersen!  Fast det är min fru på avatar! och henne vill ja ju inte byta.
Biggan_
28-08-2009, 15:33
CITAT (andersen @ 28-08-2009, 16:26)  Fast det är min fru på avatar! och henne vill ja ju inte byta. Så klart du inte vill! Men är det inte på tiden att hon kommer hem? Hon har ju stått där i ur och skur, stackaren!
CITAT (andersen @ 28-08-2009, 15:29)  När jag var barn så fick man inte ens prata med bussföraren under färd.  Det var bättre förr. Jag kan inte se att det är värre att prata i mobil med handsfree än att prata med en medpassagerare eller ännu värre ha ett skrikande barn bredvid när man kör. Eller för den delen så som jag gör för tillfället, lyssna på en vansinnigt spännande deckare. Gita
Monica M zon 4
28-08-2009, 16:54
Vi körde om en donna på motorvägen för några dagar sedan. Vi körde i 130 ungefär. Hon satt och smsade och bilen vinglade hit och dit och var över på vår körbana flera gånger. I bilen hade hon en bebis i barnstol i framsätet och en liten kotte på några år i baksätet. Hur i hela friden man kan vara så korkad och vårdslös är en gåta. Hade väl varit illa nog om hon varit själv i bilen men att man vill riskera sina barns liv också?
*Stintan*
28-08-2009, 19:30
CITAT (Gita @ 28-08-2009, 17:05)  Jag kan inte se att det är värre att prata i mobil med handsfree än att prata med en medpassagerare eller ännu värre ha ett skrikande barn bredvid när man kör. Eller för den delen så som jag gör för tillfället, lyssna på en vansinnigt spännande deckare. Gita Lyssnar också gärna på böcker när jag kör men inte med lurar utan högtalare. Kanske är en vanesak men med lurar så avskärmar man sig ju mer från andra ljud vilket kanske inte är så bra när man kör bil. Man behöver ju bara kolla på människor som går och snackar i mobilen. Dom verkar ibland helt ovetande om vad som händer runt omkring dom.
andersen
28-08-2009, 23:24
CITAT (*Stintan* @ 28-08-2009, 20:30)  Lyssnar också gärna på böcker när jag kör men inte med lurar utan högtalare. Kanske är en vanesak men med lurar så avskärmar man sig ju mer från andra ljud vilket kanske inte är så bra när man kör bil. Man behöver ju bara kolla på människor som går och snackar i mobilen. Dom verkar ibland helt ovetande om vad som händer runt omkring dom. Ja sådana brukar ja se på cykelbanan, brukar kalla sådana för ipod zombies när dom går ifrån ena sidan till den andra sidan av cykelbanan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|