Full version: Höstförberedelser
Dunder Bettan
Jag har ett tilltänkt odlingsområden som delas av en plattgång. På den enna sidan tänkte jag har pallkrageodling (8 st) och den andra, som är dubblet så stor, ska det bli upphöjda bäddar.
Jorden är full med ogräs, vet inte namnen på alla men mycket fräken och tistlar.
Min tanke var att klippa ner och dra bort så mycket som är möjligt av ogräset och sedan lägga tidningar över hela området (även mellan bäddarna). Sen på med ny jord. Mellan bäddarna/pallkragarna vet jag inte vad jag ska ha, plattor, bark, spån eller något annat. Plattor hade så klart varit bäst, men jag tror inte jag har så många. Möjligen att det räcker till pallkrageodlingen.
Tror ni det funkar?

Plattgången är upphöjd och längs med den tänkte jag ha lavendelrabatt. Även här tänkte jag fylla på med jord så att rabatten kommer i höjd med mittplattgången och blir upphöjd rabatt på andra sidan. Kan man även här lägga tidningspapper?
Problemet här är att plattgången är full med mycket ogräs, främst fräken, så även om jag kan lägga tidiningspapper så kommer det växa ut ogräs från plattorna. Det bästa kankse hade varit att ta upp plattorna och lägga marktäckning under dem också. Synd ví inte tänkte på det när vi la plattgången förra året.

När det gäller lavendelrabbaten tänkte jag ta sticklingar och göra häck av dem. Hur lång tid kommer det att ta? Är det kankse smartare att köpa färdiga plantor?

Allt detta tänkte jag göra nu till hösten om jag hinner. Eller finns det något som är bättre att vänta med till våren? Jag hade gärna fått gjort så mycket som är möjligt nu, så jag kan börja med grönsaksodlingen så fort som är möjligt till våren. Kankse så in övervintrande grönskaker och frön som börjar tidigt på våren, samt ha en barnsäng till en del perenner, (iris och jättedaggkåpa).
blomkronan
Om du hinner gör det NU!
Det är så bra att ha det gjort när våren kommer så du kan börja så direkt när det är dax smile.gif
Ogräset kan hinna "dö" om du tar hand om det nu... med att täcka över vintern.

Om det inte är för mycket jobb... ta upp plattorna och lägg markduk under om ogräset kommer underifrån OM det inte är självsående uppifrån då hjälper ju inte markduken flirting.gif

Gräv och täck i år med tidningar och kanske en press så tidningarna ligger kvar, nästa år lägger du på jorden som du ska så i... jord vill inte ligga "naken" över vintern (som man ska så i).

Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon