|
Full version: Årets julklapp
Hannele
08-11-2003, 11:31
Nu kan man köpa svenska Kalenderflickor; 25 kr gå till Bröstcancerfonden. Skicka ett mail till ulrica.bjorn@alfa.telenordia.se om du vill köpa en almanacka. Den kostar 75:- + portoLivskryddorna är nätverk för 25 kvinnor från Hallands landsbygd. Alla är småföretagare. http://www.livskryddorna.com/kalenderflickor.htm
*Felix matte*
08-11-2003, 11:59
Jag skickar hela summan till Bröstcancerfonden Är inte intresserad av kalender med halvnakna kvinnor. Tycker det är synd att kvinnor klär av sig för att få in pengar.
Hannele
08-11-2003, 12:49
Man kan även köpa Svenska Bönder, men jag föredrar att stödja kvinnor. I England lyckades man samla in så mycket pengar, att man kunde bygga en helt ny canceravdelning! Att 50-åriga damer visa lite axlar, har inte mycket med nakenhet att göra. Man blir glad, har ni sett filmen? Se den!
Jag har sett filmen och fick helt klart dubbla känslor. Kvinnorna, varav vissa inte ens hade visat sig nakna i dagsljus för sina män, kändes befriande i att de klarade att klä av sig, samtidigt som företeelsen är tragisk - att nakenhet är det alternativ kvinnor kommer på när de ska tjäna pengar.
Det är intressant att tänka på olika aspekter kring detta, som t ex att du Hannele hellre köper kvinnokalendern för att stötta dem. Men jag själv köper nog ingen nakenkalender alls. Det skulle kännas bättre om de kvinnliga företagsägarna gjorde en kalender som visade dem i deras mest lyckade affärsprojekt eller något annat osm man inte förväntade sig.
Att bilderna både är spännande och otroligt vackra räcker inte för mig. Jag ser tillräckligt många härligt vackra kvinnor som beskådarobjekt på bild när jag åker in till fastlandet. Jag vill se kvinnor som GÖR saker och inte bara ställer ut sina kroppar - de är vackra då med!
Hannele
08-11-2003, 17:29
Jag har köpt Svenska Bönder till min lillasyster - som motvikt till Chippendales! Vi fyra tanter blev lyckliga på bio, man tyckte om sig själv efter den!
Eva i Skåne
08-11-2003, 17:29
Jag såg ett roligt inslag på nyheterna, tror jag, för någon vecka sedan. Det var gubbar i en liten by någonstans i Sverige, Värmland - Hälsingland eller var det var, som hade fotats för en kalender. Det var verkligen gubbar, inga vackra smärta män, utan vanliga farbröder i 70-80 års åldern som högg ved i uppknäppt skjorta o d. Ganska festlig idé tyckte jag, men samtidigt funderade jag på om det sålts en enda kalender om det varit kvinnor i samma ålder som lättat på klädseln
Hannele
09-11-2003, 11:03
"samtidigt funderade jag på om det sålts en enda kalender om det varit kvinnor i samma ålder som lättat på klädseln"Det var just det som var så underbart med Calender Girls i verkliga livet - och i filmen - att alla damer var över 50 år!! De samlade in pengar till en helt ny canceravdelning! Helen Mirren är 58 år, Annette Crosbie ännu äldre, Clive Owen, David Kelly... Becky Nelson, a 54-year-old mother of two, as Miss June in the Northwest Exposure calendar. Nelson's husband Rob died of cancer in 1998. The calendar is dedicated to him.
kryddan
09-11-2003, 19:29
Jag blev också glad av filmen - tyckte det kändes som om kalendern gjordes med mycket humor och värme: inte bara helavklädda yppiga unga kvinnor kan vara vackra
På sitt sätt så vore det positivt om vi kunde lära oss uppskatta skönheten även hos en åldrande kropp. Ungdomsfixeringen har ju hållit oss i ett järngrepp sedan minst 50 år tillbaka och den är så enahanda. Själv tycker jag uppriktigt att man blir vackrare med åren. Rynkor eller lite häng här eller där gör mig ingenting, snarare är det fint. Sedan detta med kalendrar, vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till, har inte sett dem och inte sett filmen heller. Görs det smakfullt så finns det väl inget fel med naken hud? Det är uppfläkta "frk höger" bilder som stör mig, inte bilder på avklädda människor. Kanske beror på bildernas syfte. Min man blir bara vackrare och vackrare.
Jag tänker inte i banor om fel eller rätt om kalenderna eller filmen, bara att de ger dubbla känslor. Och visst är det lite underligt att det är en befrielse att också äldre kroppar kan anses vackra, och att så många kvinnor känner sig fula? Först fula i ungdomen för att idealen är så trånga, och sedan fula eller iallafall inte självklart vackra när de blir äldre... Hur man sedan skakar av sig känslan att vara ful är mindre viktigt än att man gör det. ...faktiskt har detta beröring med träd också! Gamla träd - visst är de vackra och spännande att vila ögonen på! Vad fult det vore i våra bostadsområden om inte de gamla karaktärsfulla träden fanns.    
Hannele
10-11-2003, 13:33
1) Livskryddorna är nätverk för 25 kvinnor från Hallands landsbygd. Alla är småföretagare. Nätverk för kvinnliga företagare på landet har jag inget emot att stödja heller. 2) Om man köper deras kalender, går 25 kr till Bröstcancerforskning. 3) Man får en trevlig kalender, som inte innehåller pinuppor.
Hannele
10-11-2003, 22:49
Att vin, ost och kvinnor bara blir bättre med tiden, visste vi. Men nu har vi Cilla bekräftat, att det gäller även träd.
Ja träd blir ju verkligen mer intressanta med åldern. Bra liknelse! Fast det börjar bli lite väl mycket naket ute i skogen tycker jag (ingen älskare av höst och vinter).
åhh jag äälllssskkkaaaarrr nakna träd då man ser alla kvistar
Hannele
17-11-2003, 17:36
Min almanacka kom på posten i dag; många fina träd! Den ska jag ha på jobbet.
Eleanor
18-11-2003, 00:48
Verkar vara en helt underbar kalender!  Jag tillhör också de kvinnliga ensamföretagarnas skara, fast i Värmland. Klart jag vill ha en sån!!!
Hannele
01-01-2004, 20:16
Dags att öppna första bladet!
andersen
02-01-2004, 17:19
Hannele på mitt jobb får vi inte ha kalender flickor pga att vi har en jämnställdshets polisy och det tycker jag är bra, trodde alla företag har det i dag.
lavendel
02-01-2004, 17:50
Hej! För min del köper jag alltid:Brandmän med klös! Underbar almanacka där brandmän och coola katter ställer upp på läckra bilder...en del av behållningen går till BRIS en del till en kattstiftelse!! Det började för ett antal år sen med brandmän och katter från Vällingby(vill bara påpeka det......vilka bra saker som händer här i Västerort!) Numera är det bilder på katter och brandmän från hela landet...totalt charmerande! Lavendel
Hannele
02-01-2004, 18:58
CITAT (andersen @ 02-01-2004, 17:19) Hannele på mitt jobb får vi inte ha kalender flickor pga att vi har en jämnställdshets polisy och det tycker jag är bra, trodde alla företag har det i dag. De här än inga flickor utan äldre damer 50+ Hemma får jag väl ha vad jag vill!
andersen
02-01-2004, 19:45
Även om det är äldre damer50+ så har väll det ingen betydelse när det gäller lika rätt mellan könen?
Hannele
02-01-2004, 19:57
Jag hade Sveriges Bönder tidigare, utgiven av LRF. Men bönder är väl på utdöende...? I år stödjer jag kvinliga egenföretagare.
CITAT (Hannele @ 02-01-2004, 19:57) Jag hade Sveriges Bönder tidigare, utgiven av LRF. Men bönder är väl på utdöende...?  Dom är inte på utdöende - dom är utrotningshotade
andersen
02-01-2004, 20:15
CITAT (Hannele @ 02-01-2004, 19:57) Jag hade Sveriges Bönder tidigare, utgiven av LRF. Men bönder är väl på utdöende...? I år stödjer jag kvinliga egenföretagare. Ang kvinnliga företags ledare så ser det mörkt ut dom blir bara färre och färre så om det är några som är på utdöende så är det tyvärr kvinnliga företags ledare. ENTREPRENÖRSKAP OCH EGENFÖRETAGANDEFrämjandet av entreprenörskap och egenföretagande är centralt i den europeiskasysselsättningsstrategin. Statistiska uppgifter visar att kvinnor utgör 28 procent av allaegenföretagare, samtidigt som kvinnliga företagare med anställda endast utgör 2,5 procent avsamtliga kvinnor som arbetar inom industrin och tjänstesektorn (mot 8 procent blandmännen). Andelen kvinnliga egenföretagare är endast 8 procent av samtliga arbetande kvinnorinom EU, medan motsvarande siffra bland männen ligger på 16 procent.Kvinnor som startar eget företag, vanligtvis inom tjänstesektorn, i motsats tilltillverkningsindustrin och IT-sektorn, är mindre framgångsrika och deras företag tenderar attvara mindre än männens. Kvinnor startar oftast med mindre finansiering och har färrekontakter och mindre affärserfarenhet.Kvinnors tillgång till och deltagande i media och ny teknik betingas även av faktorer sombildning, familjesituation, boende i stad eller på landsbygden, språk, invandring ochfunktionshinder.Förslag – Politiska åtgärderRegeringarna måste göra åtaganden för att skapa handlingsramar så att den nya teknikenanvänds för att främja jämställdhet på arbetsmarknaden. Lissabonstrategin ochsysselsättningsriktlinjerna måste tillämpas för att förhindra att arbetsmarknaden könsuppdelasytterligare. Särskild uppmärksamhet måste ägnas åt innehållet i multimedia, så att positivaförebilder för flickorna lyfts fram. saxat ifrån eu parlamentet.
Hannele
29-01-2004, 23:10
Flera flugor i en smäll
Om man blir trött på att titta på kalendern där kvinnliga företagare klär av sig kan man njuta av män som gör det i vackra miljöer i denna bok.  Naturlitgvis har boken en massa reflekterande artiklar om manlig nakenhet, frigjordhet och könsroller också. Mer info här http://www.mangrant.se/.
CITAT (Hannele @ 09-11-2003, 11:03) "samtidigt funderade jag på om det sålts en enda kalender om det varit kvinnor i samma ålder som lättat på klädseln"
Det var just det som var så underbart med Calender Girls i verkliga livet - och i filmen - att alla damer var över 50 år!! De samlade in till en helt ny canceravdelning! Helen Mirren är 58 år, Annette Crosbie ännu äldre, Clive Owen, David Kelly... 1,6 miljonerklubben verkar vara något liknande. Hursomhelst säljer de också en kalender  Intäkterna uppges gå oavkortat till Centrum för Genusmedicin. Det är nog om denna kalender det i förväg gått rykten att ett antal kända kvinnor i väl mogen ålder skulle vika ut sig i bara mässingen... men det var visst starkt överdrivet.
Hannele
07-11-2004, 19:16
Bra kalendrar, det får jag köpa i år också. Tack för påminnelsen, posse!
birgitek
07-11-2004, 19:38
Jag är faktiskt också väldigt förtjust i Brandmän med katter, men i år blev det en svindyr, urtjusig konstkalender från MOMA i Berlin. Birgit Ek
kristerh
08-11-2004, 09:39
Varför inte göra sin egen kalender  det tänker jag göra alltså med trädgårdsbilder, fick reklam från en fotofirma om att man kan göra sin egen kalender, man skickar bara bilder till dem så trycker de upp en kalender, en perfekt julklapp till vänner o bekanta krister
Yin o Yang
08-11-2004, 13:37
CITAT (kristerh @ 08-11-2004, 09:39) Varför inte göra sin egen kalender  det tänker jag göra  Det har jag och min gubbe gjort i flera år  . Vi ger till färäldrar, syskon och kompisar i julklapp - en mycket uppskattad sådan. Och tänk så roligt vi har, när vi ska välja bilder  . Vill bara varna för tidsåtgången då - man fastnar lätt i alla gamla album  och konstaterar snabbt att man inte är ung och vacker längre, utan bara och  . 2005 års kalender blev mycket mycket bilder från trädgården  , som blommat ovanligt fint i år. Nu när vi har digitalkamera, tänkte vi försöka planera kalendern under året som kommer, ta bilder månad för månad och spara i datorn för att i oktober/november välja ut de bästa  . Månne den planeringen kommer att hålla
Hannele
03-08-2005, 16:40
CITAT (kristerh @ 08-11-2004, 10:39) Varför inte göra sin egen kalender  det tänker jag göra  Blev det bra?
Ophelia
03-08-2005, 16:56
Tycker det var ett riktigt bra initiativ med kalendern. Fler nakna KVINNOR ska det vara. Hur i helvete får annars fjuniga tonårspojkar (som troligtvis inte köper kalendern) se hur en KVINNOkropp ser ut. Bilder med sillikontuttar och överdrivna plastikingrepp betackar jag mig för.
CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 17:56) Tycker det var ett riktigt bra initiativ med kalendern. Fler nakna KVINNOR ska det vara. Hur i helvete får annars fjuniga tonårspojkar (som troligtvis inte köper kalendern) se hur en KVINNOkropp ser ut. Bilder med sillikontuttar och överdrivna plastikingrepp betackar jag mig för. Och nästa års kalender liger juh just nu i tillverkningsstadiet i sommartråden
Ophelia
03-08-2005, 17:01
CITAT (Reserv @ 03-08-2005, 17:59) Och nästa års kalender liger juh just nu i tillverkningsstadiet i sommartråden  (Letar efter Reserv i transmunderingen)
CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 18:01) CITAT (Reserv @ 03-08-2005, 17:59) Och nästa års kalender liger juh just nu i tillverkningsstadiet i sommartråden  (Letar efter Reserv i transmunderingen)  En av döttrarna har en lång blond peruk..........hmm, man kanske skulle låna den
Hannele
03-08-2005, 17:35
CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 17:56) Bilder med sillikontuttar och överdrivna plastikingrepp betackar jag mig för. Om det bara var silikon... Inte ens en svensk damtidning visar en enda bild utan retuschering med PhotoShop och annat (inte ens tidningen Tara, som faktiskt är riktigt bra).
Ophelia skrev till mig privat och frågade om vi kunde fota lite i "gungan" och lägga ut den kalendern här på odla.se. Eller....hmmm... har jag drömt nu igen?
CITAT (shiva @ 03-08-2005, 18:49) Ophelia skrev till mig privat och frågade om vi kunde fota lite i "gungan" och lägga ut den kalendern här på odla.se. Eller....hmmm... har jag drömt nu igen? 
Ophelia
03-08-2005, 17:57
CITAT (shiva @ 03-08-2005, 18:49) Ophelia skrev till mig privat och frågade om vi kunde fota lite i "gungan" och lägga ut den kalendern här på odla.se. Eller....hmmm... har jag drömt nu igen?  Du drömde inte alls. Du gick med på att du hängde och jag fotade
Ophelia
03-08-2005, 18:17
CITAT (Hannele @ 03-08-2005, 18:35) CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 17:56) Bilder med sillikontuttar och överdrivna plastikingrepp betackar jag mig för. Om det bara var silikon... Inte ens en svensk damtidning visar en enda bild utan retuschering med PhotoShop och annat (inte ens tidningen Tara, som faktiskt är riktigt bra). Helt rätt!! Inte så undra på att man (jag) har komplex för både det ena och det andra. Jag blir så trött på mig själv över dessa tankar. Tänk om man någongång skulle kunna bli sedd som människa. Kunna betraktas som...hmmm...sexig, åtråvärd eller hur jag ska uttrycka mig, för den man är som person och "skavankerna" kunna bortses från.
Biggan_
03-08-2005, 18:51
CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 19:17) CITAT (Hannele @ 03-08-2005, 18:35) CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 17:56) Bilder med sillikontuttar och överdrivna plastikingrepp betackar jag mig för. Om det bara var silikon... Inte ens en svensk damtidning visar en enda bild utan retuschering med PhotoShop och annat (inte ens tidningen Tara, som faktiskt är riktigt bra). Helt rätt!! Inte så undra på att man (jag) har komplex för både det ena och det andra. Jag blir så trött på mig själv över dessa tankar. Tänk om man någongång skulle kunna bli sedd som människa. Kunna betraktas som...hmmm...sexig, åtråvärd eller hur jag ska uttrycka mig, för den man är som person och "skavankerna" kunna bortses från. Kroppen är ju bara förpackningen! Det är väl innehållet som är viktigast, tycker jag iallafall.
Ophelia
03-08-2005, 18:55
CITAT (Birgitta P @ 03-08-2005, 19:51) CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 19:17) CITAT (Hannele @ 03-08-2005, 18:35) CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 17:56) Bilder med sillikontuttar och överdrivna plastikingrepp betackar jag mig för. Om det bara var silikon... Inte ens en svensk damtidning visar en enda bild utan retuschering med PhotoShop och annat (inte ens tidningen Tara, som faktiskt är riktigt bra). Helt rätt!! Inte så undra på att man (jag) har komplex för både det ena och det andra. Jag blir så trött på mig själv över dessa tankar. Tänk om man någongång skulle kunna bli sedd som människa. Kunna betraktas som...hmmm...sexig, åtråvärd eller hur jag ska uttrycka mig, för den man är som person och "skavankerna" kunna bortses från. Kroppen är ju bara förpackningen! Det är väl innehållet som är viktigast, tycker jag iallafall.  Ja jag håller med dig. Efter att ha skådat manskroppar som legat och pumpat upp sina muskler i väntan på att få mucka från kåken så är jag ganska blasé på "snygga kroppar och hjärna utan innehåll". Tycker det är förfärligt sexigt med en man som har hjärna, vettiga inställningar och en underbart skön humor och en härlig självdistans. Då kan jag tala om att det pirrar i maggen
CITAT (pejori @ 03-08-2005, 20:38) Hur ful en människa än är så kan dom faktiskt visa sin vackra insida redan på en gång, och om nån går efter utseendet så är det en så ytlig människa så den är inte värd en andra chans.
CITAT (Reserv @ 03-08-2005, 20:42) CITAT (pejori @ 03-08-2005, 20:38) visst borde man duga som man är  :) MEN det är ju tyvärr så, att första intrycket gäller för om någon ska vilja träffa dej fler gånger och då HAR utseendet betydelse  :( ser du inte bra ut, så blir det inte mer oavsett om du träffar en partner eller söker jobb  :( Hur ful en människa än är så kan dom faktiskt visa sin vackra insida redan på en gång, och om nån går efter utseendet så är det en så ytlig människa så den är inte värd en andra chans.  tror att det är en utopi, att bli accepterad för den man är och inte för hur man ser ut fråga bara alla som är överviktiga eller har någon form av synligt handikapp, hur dom blir behandlade och uttittade brännskadade som utses till världens fulaste man i en tidning. liknande saker sker varje dag
Jag sa kan, jag själv försöker att titta förbi skalet hos andra, och jag är faktiskt en riktig jäkel på att hitta vackra människor (på insidan) ytan har inte så stor betydelse för mig. Men jag håller med dig Pejori, alla resonerar tyvär inte så, utan stämplar en till ytan lite "udda" person
du är snäll du reserv... nä.... nu ska vi inte deppa ner oss för att det finns trångsynta människor fler bilder på äkta människor med skavanker
Ophelia
03-08-2005, 20:07
CITAT (Ophelia @ 03-08-2005, 21:07) Jag är rätt säker på att det inte är så mycket skavanker på skalet heller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|