Full version: Akebia
tagetes
Hej Har fått fröbaljor på min akebia, kan man spara fröna och så dom till våren utan att t.ex kölldbehandla dom. Tacksam för tips
Erland
Om du har dem i kylen under vintern så gror de nog bra till våren. Själv brukar jag förvara mina fröer i en väl tillsluten glasburk utomhus under vintern. Troligen gror vissa fröer bäst om de blir utsatta av frost innan man sår dem.
zaaritha
Akebia?
lavendelgården
Jag sår fröna så snart de är mogna i krukor, som jag ställer utomhus under nät. Varför krångla till det, låt naturen ha sin gång.
lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
zaaritha
Har googlat o lärt mej om denna växt!
Så den kan alltså trivas här i Sverige?!
vanjalarsa
jag försökte en gång att så Akebia. Det blev inte ett endaste dugg. Antagligen för att jag inte köldbehandlade fröna???
Det är ju en så underbart vacker växt så jag får nog såsmåningom göra ett nytt försök. jag bor i zon tre. Tror ni att det kan fungera ?

Tacksam för alla svar!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 29-08-2009, 22:56) *
Har googlat o lärt mej om denna växt!
Så den kan alltså trivas här i Sverige?!

ja den trivs ute i sverige, i bra lägen upp till zon 3-4. vill gärna ha varmt läge.

CITAT (vanjalarsa @ 31-08-2009, 08:59) *
jag försökte en gång att så Akebia. Det blev inte ett endaste dugg. Antagligen för att jag inte köldbehandlade fröna???
Det är ju en så underbart vacker växt så jag får nog såsmåningom göra ett nytt försök. jag bor i zon tre. Tror ni att det kan fungera ?

Tacksam för alla svar!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif

färska köldbehandlade frön har nog inga svårigheter att gro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon