bergstrand
Hej!

Har en häck på 20 meter med svart aronia som är nerklippt i 15cm höjd. överlever denna eller den hämtar sej inte igen? tacksam för svar //Björn
MariaS
Den kommer med nya skott till våren.
bergstrand
helt säker på det? smile.gif
MariaS
Absolut. Passa också på att ge häcken en omgång fullgödsel (blåkorn, trädgårdsgödsel et.c.) strax efter att de börjat visa sig.
bergstrand
Vad bra:) trodde jag tagit död på den för där är ju nästan bara pinnar kvar..
MariaS
Men du har ju inte grävt upp rötterna, och det brukar räcka för att de ska sätta fart till våren igen.

Det är faktiskt många som gör så här, när de vill föryngra sina häckar. Enda gången som det har blivit problem som jag vet, är när det har gjorts mitt under bästa tillväxten i början av maj, för då är risken att plantorna missar vad de håller på med och "blöder" ihjäl, även om de inte är blödare.
bergstrand
okej smile.gif gjorde detta i veckan.. stammarna är 10-30cm höga o lite blad kvar:)
MariaS
CITAT (bergstrand @ 28-08-2009, 12:32) *
okej smile.gif gjorde detta i veckan.. stammarna är 10-30cm höga o lite blad kvar:)

Då är det absolut inget problem. Bladen som är kvar, kommer antagligen dra några fina skott redan i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon