Full version: Orkidé-fråga
Lajlaj
Jag har en oncidium orkidé. Tror att de är en fågeloncidium men jag är inte helt säker. Den blommar just nu för fullt med 7 stängler och ser jättetjusig ut, men bulberna är lite skrumpna. Vattnar jag den för sällan? unsure.gif

Jag brukar sänka ner den i vatten ungefär en gång i veckan och den står i en hög kruka med mycket lekakulor i botten för att den inte ska stå i vatten. Jag använder ingen näring eftersom jag fick med en lapp när jag köpte den där det står att den inte behöver någon extra gödning.
Almabama
Ser det fult ut? Annars brukar de vara lite "veckade" på bulberna. /alma
Lajlaj
Nej det ser väl inte direkt fult ut men de är ganska veckade. Jag har en bok om orkidéer och på bilderna där så är bulberna alldeles släta... men de kanske är olika släta på olika sorter? unsure.gif

Jag är rädd att jag inte vattnar den tillräckligt, jag vill ju att den ska blomma lika fint nästa gång wub.gif
Ljusalfheim
det är naturligt att äldre bulber blir veckade.
de nyare ska vara mer saftspända.
det kan vara ett tecken på att plantan får för lite vatten. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon