Full version: Söker namn på växt
Perringqvist
Bifogar här en bild på en krukväxt jag precis fått. Ägaren visste inte heller vad det var för en gynnare. Den gillar sol, behöver inte mycket vatten och växer helt ursinnigt. Den skickade också ut ljusgröna utskott (små tunna snablar) längst ut på grenarna. Men jag tyckte de var fula så jag tog bort dem. Skulle vara väldigt kul att få veta vad det är för växt jag har fått....
Växt som jag vill veta vad den heter
vanjalarsa
TRor att det är en Peperomia

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
lilla mamma
"Snablarna", det var blommorna det. Snablar anamma
Diabolique
Jag vet att det är en Peperomia... tongue.gif
http://odla.nu/artiklar/peperomia.shtml

Jag vet också att just denna brukar kallas för "Mors tanke".
Lätt att föröka genom sticklingar. Sätt gärna många sticklingar i samma kruka så får man snabbt en frodig planta. smile.gif
Perringqvist
Jaha, man ska behålla snablarna eller? Tyckte att hon var benägen att tappa snablarna ganska fort, och sen var de ju rätt fula också... Men det blir alltså blommor på dem?
Tack för svaret! Har jämfört lite bilder och det verkar definitivt vara nån typ av peperomia. Kul att få lite info! Har inte så stor erfarenhet av växter men jag har aldrig träffat på nån krukväxt som växer så mycket.
Diabolique
CITAT (Perringqvist @ 28-08-2009, 14:16) *
Jaha, man ska behålla snablarna eller? Tyckte att hon var benägen att tappa snablarna ganska fort, och sen var de ju rätt fula också... Men det blir alltså blommor på dem?
Tack för svaret! Har jämfört lite bilder och det verkar definitivt vara nån typ av peperomia. Kul att få lite info! Har inte så stor erfarenhet av växter men jag har aldrig träffat på nån krukväxt som växer så mycket.

Snablarna ÄR blommor!
Blommor ser inte alltid ut som rosor eller prästkragar. smile.gif
Du gör som du vill med dem, men växtem mår nog bäst av att du inte plockar bort dem.

Vissa växter blir finare om man tar bort blommorna, eftersom blommorna "stjäl" näring.
Evyk
Det ser ut som en "Mors Tanke" Peperomia glabella ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon