Full version: Självvattnande kruka
LiteNiklas
Hej !

Jag har fått två självvattnande krukor från jobbet. Det är stora terracottakrukor med ett rör med flottör och i botten av det en rund filt. Nu är min fråga; hur ska jag göra när jag ska plantera i dom, ska det vara leca i botten eller bara jord? Det funkar väl så att filten ser till att hålla jorden fuktig.

Kanske ska det vara så här:
Leca i botten sedan röret med filten och efter det jord.

Tacksam om någon har tips om hur det ska fungera.

Mvh
Niklas
MariaS
CITAT (LiteNiklas @ 28-08-2009, 14:28) *
Hej !

Jag har fått två självvattnande krukor från jobbet. Det är stora terracottakrukor med ett rör med flottör och i botten av det en rund filt. Nu är min fråga; hur ska jag göra när jag ska plantera i dom, ska det vara leca i botten eller bara jord? Det funkar väl så att filten ser till att hålla jorden fuktig.

Kanske ska det vara så här:
Leca i botten sedan röret med filten och efter det jord.

Tacksam om någon har tips om hur det ska fungera.

Mvh
Niklas

Så är det tänkt att vara.
LiteNiklas
Ja, det måste nog va så det är tänkt. Tack
Åsa, mälardalen zon 2
+Något många gör fel är att vattna i röret direkt. Man ska vattna på jordytan som vanligt de första månaderna så att växten rotar sig i jorden. Vattnar man direkt i röret hamnar alla rötterna i vattenreservoaren (de hittar ofta någon väg dit trots filt och liknande) och där ska de inte vara. Rötterna ska vara i jorden och i reservoaren ska det vara vatten som kan transporteras upp med kapillärkraften i jorden.
LiteNiklas
Tack Åsa! Det var ett viktigt tips.

Och filten är ju bra där för att hindra jorden från att komma ner till lecakulorna.....hmm det borde jag fattat tidigare :-). Spännande nu gäller det att hitta bra växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon