Siv i Bollnäs
28-08-2009, 15:01
Jag har tittat på Internet och letat efter recept på myntagelé, men inte hittat något användbart, tycker jag. Jag prövade att göra myntagelé i fjol på grönmynta, men det blev inte bra - alldeles för sött och smaklöst enligt min mening, och dessutom inte alls klart och genomskinligt som man förväntar sig . Det var nog efter något recept jag hittat på nätet. Det ska enligt dessa recept vara myntablad, socker, vatten och gelatin. Hur gör man för att det verkligen ska smaka mynta och inte bara socker? Kan man ha i något annat också??
Undrar Sivan
Puttar upp tråden.
Jag vill också gäran veta.
Går all mynta använda till gele eller ska det vara särskilda sorter ?
ingrids
31-08-2009, 12:00
Jag har sett ett recept med äppeljuice som bas, men trots flera dagars letande går jag bet. Jag tror att poängen med det receptet var att man kunde minska sockermängden, men var har jag läst ...
1kg skalade och rensade äpplen
Mynta efter egen smak
1kg syltsocker
2dl vatten
Finhacka de rensade äpplena och lägg i gryta. Slå på vattnet. Rensa och finhacka myntan. Blanda ihop allt med syltsockret och koka i 5-6 minuter. Slå på varma väl rengjorda burkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.