LiteNiklas
Hej igen,

Jag vill plantera i mina två stora svartmålade terracottakrukor (45cm och 50 cm i diameter).

Ska ha dom i ett hörn av vardagsrummet, rummet har ljusa väggar och ekgolv, i övrigt har jag en stor brun soffa och ett ekbord, rummet är ganska minimalistiskt(om det nu är rätt term att använda).

Vill gärna plantera lite högre växter(dock ej träd typ yucca eller liknande) baktill i krukan och något lägre och som kanske kan hänga över krukans kant. Funderar på limefärgat och något åt det mörkröda hållet.

Växterna ska va hyfsat tåliga.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Hälsn
Niklas
Gudrun i Göteborg
Jag är inte någon anhängare av samplantering i krukor eftersom jag tycker det är svårt att få balans i en enda kruka. Jag väljer hellre att ha flera krukor i olika storlekar när växterna skall stå ihop.

Du skriver inte något om vilket väderstreck rummet vetter åt och det avgör rätt mycket vilka växter du skall välja. Själv har jag fikus och dieffenbachia i stora krukor och speciellt dieffenbachian passar som bakgrund till lägre växter eftersom den är frodig o bladig från tå till topp. Läget för min del är söder men den står en bit in i rummet o får aldrig direkt solljus på sig.
LiteNiklas
Nu har jag tittat på dieffenbachia, verkar va en växt som skulle passa mig, lite spräckliga blad som går i grönt mot limegrönt. Tack för tipset!

Rummet ligger i sydostläge och är ganska ljust.

Helst vill jag a två olika växter i varje kruka, en lite högre, ca 50-80 cm hög och sedan någon lägre som gärna täcker.

/Niklas
MariaS
Kaffeplanta (Coffea arabica) är en växt som gillar att stå ljust men inte i sol. Brukar passa ypperligt i en sån urna. Sen kan man ju välja att låta en Hoya (porslinsblomma) eller liknande klättra upp efter stammen. Det viktiga är att växterna bör gilla samma förhållanden, både vad gäller torr luft, vattentillgång och jordmån.
vanjalarsa
Brokbladig Benjaminfikus. Den blir stor och hög. Hemtrevnad är lltid gångbar som marktäckare. KOmmer såsmåningom att välla över krukans kant.

OM man vill kan man stamma upp fikusen lite grann. Annars är Rumsask ett bra alternativ. De växer fort och blir riktigt stora.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon