Siv i Bollnäs
28-08-2009, 15:45
Jag fick några fröuppdragna plantor kinesisk riddarsporre i fjol. Dessa planterade jag i samma rabatt bredvid varandra. Ett par blev vita och resten blå. (De skulle blivit blå). En av de blå uppvisar väldigt avvikande blommor (se bilden). Ser inte alls ut som kin. riddarsporre. Kan någon tala om för mig hur detta kan komma sig? Blommorna är väldigt små - bara någon centimeter per blomma.
Tacksam för svar!
Sivan
[attachment=41177:Konstig_...sporre...jpg]
Blomstertanten
28-08-2009, 20:57
Kinesisk riddarsporre är det definitivt INTE !
Cikoria kanske
Jag tycker den är för mycket blå för att vara cikoria, faktiskt en helt underbar blå färg har den. Men det är ingen riddarsporre heller.
Siv i Bollnäs
29-08-2009, 11:59
Ja en cikoria är det nog inte, för det har jag flera stycken i örtagården och de är mycket högre. Dessutom ser inte blommorna ut så här heller. Cikorians blommor är mycket större, och sitter strödda efter varandra utefter stjälken. Den här växer likadant som de andra kin. riddarsporrarna och är lika hög som dom. Den har samma sorts blad. Jag undrar om det kan ha blivit nån sorts mutation eller liknande? En missbildning kanske? Finns det nån som har någon uppfattning om detta?
Hälsningar Sivan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.