Mi70
Jag har en liten liten trädgård och en stor kärlek till främst zuccini. Hittills (2 år) har jag odlat "på bredden" i en kallbädd full med gödsel och kompostjord varifrån rankorna sedan fått växa ut, och ut över gräsmattan med påföljd att jag ej kunnat klippa och hela området runt det lilla landet sett ut som en åker.... Trist och jobbigt i en liten radhustäppa där varje skräp ser mycket större ut än vad det egentligen är.

Har funderat på att odla uppåt, har ingen vägg i närheten men man skulle ju kunna sätta upp någon slags nät/staket/spaljé. Frågan är om det funkar.....zuccini vissa sorter kan ju bli ganska stora..... Är det någon som testat det här och hur funkade det??? Har inte heller lust att täcka en stor del av gräsmattan med plast, gräset dör ju under och efter odlingen ser det fult ut. Då jag odlar i fyrkantig kallbädd med ca 30 cm hög kant, tänkte jag slå ner långa störar i varje hörn. Mellan dessa spänna slanor/snören. Sedan skulle plantorna få ranka upp sig på dessa och täcka väggarna. wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Rankande squash kan med fördel odlar vertikalt! Gör jag avrje år :-)) för de större vintersquasharna använder jag sedan hemgjorda vaggor för när de väger en fyra kilo är jag lite fundersamt om stöttorna håller. Jag har odlat dem på typ en ihopfällbar spalje som jag tryckler och skruvar fast i ena änden av landet, vänd emot solen.

Ibkladn ranlar rankorna upp i mina träd med, en somamr hade jag en thuja intäckt i squashblad ;-)

Skördne var enkel, det blåste en del och så kom frukterna ner, lustigt nog alldeles hela!

Hälsar ingrid
Mi70
Vad skönt att veta att det funkar! Hur gör du dina vaggor då? Såg i ditt album att du har odlat pink banana... var den god?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Pink Banana ahr blivit något av en självklarhet numer :-) den är GOD!

Finns massor med fina flera hos Runåberg, prova gärna Gold Nugget med som itne behöver klättra, för dte går bra att varva klättrare med busksquash. Gold Nugget är en vintersquash faktiskt.

Eftersom jag ahr spalje försöker jag fästa lite säckväv eller annat lite grövre tyg i spaljen. Åsså har man frukten i som i en vagga ;-))
FÅ se till att det itne skaver eller slår emot något om det råkar blåsa lite. Blåst är det svåraste att värja sig emot.

Hälsar Ingrid
Lena N
Jag har med gott reslutat odlat rankande squash uppbunden mot störar. Tunga frukter kan man stötta med sådant nät som man köper t ex 3 kg lök i. Eller skördar man medan de är små (gäller inte vintersquash).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon