Full version: Montering av växthus
Nanna70
Hej!

På måndag kommer mitt växthus. Det är ett grönt Venus 6,2 kvm i glas. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av växthus (förutom min mammas gamla i trä på landet) så har jag gått med i det här forumet.
Är det någon som har tips på sånt som är viktigt att tänka på vid grundgrävningen och monteringen? Kanske något som gör det enklare/smidigare eller snabbare att få ihop det på rätt sätt.
Jag bor i stockholmsområdet.
MariaS
Absolut viktigast är att grunden är helt vågrät. Kolla med vattenpass.

Sen måste den också vara helt vinkelrät. Kontrollmätning görs genom att man mäter diagonalen och då ska måttet vara exakt detsamma i bägge diagonalerna. Man kan också räkna ut hur mycke måttet ska vara innan: långsida + långsida X kortsida + kortsida. Sen tar man kvadratroten ur på summan, och får då exakt hur lång diagonalen ska vara.

Missar man på något av dessa grundarbeten, kan det bli mycket svårt att få ihop växthuset i slutänden.
blomkronan
Hej Nanna70 och välkommen till odla biggrin.gif

Jag har ett växthus på 6,2 men med kanalplast... = enklare grund behöver inte gräva så djupt...
Har man glas måste man gräva under tjälen, så man inte får sättningar i växthuset så glaset spriker...
Men då är min fråga ska du ha jordbäddar eller tänker du odla i hinkar?

Du kan gräva och gjuta punktvis runt ramen som du ska ställa växhuset på... eller gräva ett "dike" runt och lägga läkarblock.

Jag byggde upp mitt växthus i maj i år och läste på en hel del... jag svarar gärna på dina frågor...

Tänkte du ha växter för övervintring i växthusethuset?
Nanna70
Hej!

Jag tänkte odla i jordbäddar mest. Jag tänkte försöka övervintra en del växter, som t ex. pensé (har frösått nyss). Om jag ska övervintra krukväxter som pelargon och bouganvillea så ska jag göra något skydd bara över dem, bubbelplast eller något sånt.
För övrigt tänkte jag ha en vinranka, några tomatplantor, några gurkplantor, paprika. Kan man plantera vinrankan nu i höst?
Det jag undrar mest vad gäller växthuset är grunden. Ska man gräva ur där jordbäddarna ska vara innan man sätter upp växthuset eller gör man det efteråt?
kwiklund
Gräv så mycket du kan och orkar innan, tycker jag, om du vill ha djup, sedan blir det jobbigt.

Du behöver ju ändå gräva för att få ned plintar etc till frostfritt djup.

Sedan är det nog värt att fundera över att bygga upp en bit extra också om det går, jag börjar ångra lite att vi inte la 30-40 cm tegel eller liknande som extra grund först.

Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Nanna70 @ 28-08-2009, 22:13) *
Hej!

Jag tänkte odla i jordbäddar mest. Jag tänkte försöka övervintra en del växter, som t ex. pensé (har frösått nyss). Om jag ska övervintra krukväxter som pelargon och bouganvillea så ska jag göra något skydd bara över dem, bubbelplast eller något sånt.
För övrigt tänkte jag ha en vinranka, några tomatplantor, några gurkplantor, paprika. Kan man plantera vinrankan nu i höst?
Det jag undrar mest vad gäller växthuset är grunden. Ska man gräva ur där jordbäddarna ska vara innan man sätter upp växthuset eller gör man det efteråt?

Om du ska ha pelargoner och liknande räcker inte bubbelplast utan du måste ha någon värmekälla under vintern.

Vårplantering är bättre när det gäller vinrankor och välj en sort som passar för växthusodling.
blomkronan
Ja du har ett hårt jobb framför dig sweatingbullets.gif 6,2 m2 låter lite men det är en del som ska bort...
Som sagt... du måste ner under tjälen med plintarna eller lekarblocken vilket du nu väljer?

Om du orkar, vill och har råd blush.gif så rekommenderar jag att du gräver ur "hela" ytan till minst 50-70 cm djup. Vill man vara ordentlig så isolerar du marken (vet inte vad materialet heter) typ frigolit som dränerar... upp med lekablock runtom mycket noga att allt är vågrätt. Isolera utanför muren, då får du en bra grund till att övervintra växterna. Ska du inte övervintra i huset kan du strunta i isoleringen. Kylan kommer från marken mäst, inte från väggarna. Till övervintringen bör du ha åtminstone kanalplast i taket för att värmen du har ska stanna kvar! Kanalplasten i taket skyddar även på sommaren mot solen, då slipper du hänga upp skuggväv.

GLÖM INTE att dra in vatten och el i växthuset... gult rör till vatten slangen och svart rör till elen. Vatten i växthuset är kanon... då kan du koppla på automatisk bevattning och med elen kan du ha värme och lyse.

Lycka till smile.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 29-08-2009, 09:12) *
Ja du har ett hårt jobb framför dig sweatingbullets.gif 6,2 m2 låter lite men det är en del som ska bort...
Som sagt... du måste ner under tjälen med plintarna eller lekarblocken vilket du nu väljer?

Om du orkar, vill och har råd blush.gif så rekommenderar jag att du gräver ur "hela" ytan till minst 50-70 cm djup. Vill man vara ordentlig så isolerar du marken (vet inte vad materialet heter) typ frigolit som dränerar... upp med lekablock runtom mycket noga att allt är vågrätt. Isolera utanför muren, då får du en bra grund till att övervintra växterna. Ska du inte övervintra i huset kan du strunta i isoleringen. Kylan kommer från marken mäst, inte från väggarna. Till övervintringen bör du ha åtminstone kanalplast i taket för att värmen du har ska stanna kvar! Kanalplasten i taket skyddar även på sommaren mot solen, då slipper du hänga upp skuggväv.

GLÖM INTE att dra in vatten och el i växthuset... gult rör till vatten slangen och svart rör till elen. Vatten i växthuset är kanon... då kan du koppla på automatisk bevattning och med elen kan du ha värme och lyse.

Lycka till smile.gif

Hupp hupp hupp! Gult är el! Förväxla dem INTE! och de svarta rören är inte helt svarta, det ska vara en blå rand på! Är randen grön, betyder det att det går fiberkabel igenom. Färgerna är standardiserade och gäller i hela europa!
blomkronan
CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 09:26) *
Hupp hupp hupp! Gult är el! Förväxla dem INTE! och de svarta rören är inte helt svarta, det ska vara en blå rand på! Är randen grön, betyder det att det går fiberkabel igenom. Färgerna är standardiserade och gäller i hela europa!

Det var konstigt confused.gif uppgiften har jag fått av en byggare confused.gif Jag kosta själv inte på att köpa svart rör den var så dyr blush.gif var tvungen att köpa minst 25 meter!! behövde 5 meter. Så jag grävde ner gult till båda crying.gif Är man osäker på vilken färg man ska ha kan man ju alltid fråga på byggvaruhuset.

Bra att du rätta mig Maria tummenupp.gif

Tyvärr så kan man få fel råd ibland så om man ska vara säker ska man nog kolla en extra gång...

Edit: kom på att det var fel att kalla min "källa" för byggare han är hantverkare rolleyes.gif
Nanna70
Hej kviklund!

Menar du att man ska mura upp som en "ram" som man sedan fäster sockeln i?
Förresten, går tjälen verkligen så djupt ner som 50 cm i stockholmsområdet?
Jag tror inte att vi kan dra in el och vatten för det är ganska långt att dra i såfall.
MariaS
Du kan ändå kosta på dig att dra en gul slang fram till växthuset. Då kan du när du vill, via snöret i slangen, dra fram el och vatten dit. Slangen brukar vara 50mm i diameter, så det finns plats för en vanlig vattenslang i så fall.
blomkronan
CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 11:44) *
Du kan ändå kosta på dig att dra en gul slang fram till växthuset. Då kan du när du vill, via snöret i slangen, dra fram el och vatten dit. Slangen brukar vara 50mm i diameter, så det finns plats för en vanlig vattenslang i så fall.

Hupp hupp hupp! giggle.gif Vatten och el får inte dras i samma rör... Den tabben gjorde jag först grävde jag bara ner ett rör, trodde att det kan väll fungera, men vatten och el tillsammans var ingen bra ide sa elektrikern på jobbet... så jag grävde ner ett rör till... efter att grunden var klar och det var inte kul med allt extra jobb det förde med sig wink.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 29-08-2009, 12:02) *
Hupp hupp hupp! giggle.gif Vatten och el får inte dras i samma rör... Den tabben gjorde jag först grävde jag bara ner ett rör, trodde att det kan väll fungera, men vatten och el tillsammans var ingen bra ide sa elektrikern på jobbet... så jag grävde ner ett rör till... efter att grunden var klar och det var inte kul med allt extra jobb det förde med sig wink.gif

Håller med dig! giggle.gif Det är nog bättre att lägga ner en vanlig armerad vattenslang vid sidan om i så fall smiley_small_hug.gif

Ska det vara riktigt petigt, ska elen ligga på halva djupet av vattnets grävdjup. biggrin.gif

Apropå slangarna. Färgmärkningen är SIS-standard. Tyvärr får jag inte fram ngn färgkarta på deras hemsida, utan man hänvisas bara till att beställa skrifter sad.gif Ska leta i mina böcker om jag inte kan hitta färgkoderna där någon stans...
blomkronan
Varför valde du glas? var det för det är trevligare att se igenom? Om du väljer kanalplast behöver du inte gräva så djupt...

Men minst 50 cm behövs i Stockholm för glas, om du ska ha jordbäddar och vill isolera golvet bör du gräva 70 cm så du får plats med rötterna sen i jordbäddarna som kanske kan bli 50 cm djupa.

När jorden fryser och tinar rör den på sig och då blir det sättningar i grunden... den kan sjunka på en hörna då spriker glaset och det är inte kul att plocka glas från växthus crying.gif i jordbäddarna där vill man ju kunna gräva med händerna utan handskar... och utan att skära sig wink.gif

Men vill du inte gräva ur allt kan du bara gjuta djupt i hörnorna och kanske imitten av långsidorna beroende på hur kraftig ram du väljer... ska du bygga ramen själv eller har du köpt med en som passar växthuset?

Jag själv valde att bygga ramen av trä, ramen man kunde köpa till var för klen och för dyr tyckte jag.

CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 13:29) *
Ska det vara riktigt petigt, ska elen ligga på halva djupet av vattnets grävdjup. biggrin.gif

Då gjorde jag rätt giggle.gif mitt el rör orkade jag inte gräva ner så djupt som vattenröret...
MogataMupp
Gul slang gäller för el, ska grävas ner minst 60 cm, helst ett gult plastband 10 cm ovanför slangen/röret. Grön slang för svagström. Svart med blå rand för vatten.
MariaS
CITAT (MogataMupp @ 29-08-2009, 19:18) *
Gul slang gäller för el, ska grävas ner minst 60 cm, helst ett gult plastband 10 cm ovanför slangen/röret. Grön slang för svagström. Svart med blå rand för vatten.

Gula plastbandet hoppas jag du har lagt på halva djupet till elslangen. Annars kommer grävmaskinisten ta ett rejält tag till på 50cm djup! SIS säger band på halva djupet.

Gul=el
Blå=vatten
Grön=fiberoptisk kabel
orange=tele
brun=avlopp
grå=dagvatten
lila=fjärrvärme
röd=gasledning

Har letat för att hitta SIS-normerna, men får bara fram sidor för beställning av broschyrer...
rehn
Jag är lite lat av mig så när jag satte upp mitt 10 m2 växthus gjorde jag ingen riktig grund. Allt jag har är en aluminiumsockel ( ca 12cm ) som jag grävde ner till hälften. Detta har fungerat utan att spräcka några glas i 12 år. Enda problemet är att hallon och kvickrot kommer inkrypande under sockeln.

Om elen: Jag använder en utomhuskabel av god kvalitet som luftledning, från ett utomhusutag i huset, upp på gaveln och till gaveln av växthuset. VIKTIGT: om du inte har jordfelsbrytare i huset skall du absolut ha det till växthuset.

Vatten: Jag har en sommarvattenledning på marken av vanlig trädgårdsslang från en utomhuskran. Slangen jag tar in under vintern. En koppling vid växthusväggen gör att jag lätt kan koppla loss slangen och använda den för annan bevattning in växthusets närhet. När jag reser bort har jag automatbevattning.

Jag har även slarvat med jorden i växthuset. Ingen speciell dränering trots att det är lera. Endast ett antal skottkärror med sand och kompost. Gräsklipp för tomaterna.

För gurkorna använder jag höbalar. 2 balar med 2 plantor i varje bal ger mer gurkor än vi kan äta i familjen från ~1 juni till oktober ( med lite extravärme ).

Nanna70
Hej!

Den tanken hade jag också, att koppla på en lång trädgårdsslang från kranen som sitter på utsidan av vårt hus.
Vad är det för koppling vid växthusväggen? Måste man ha det, kan man inte bara dra slangen ända in i växthuset? Kan man koppla på automatisk bevattning på slangen eller måste det vara på kranen?
Det blev många frågor, men tack för alla de svar jag redan fått!
MariaS
CITAT (Nanna70 @ 30-08-2009, 12:43) *
Hej!

Den tanken hade jag också, att koppla på en lång trädgårdsslang från kranen som sitter på utsidan av vårt hus.
Vad är det för koppling vid växthusväggen? Måste man ha det, kan man inte bara dra slangen ända in i växthuset? Kan man koppla på automatisk bevattning på slangen eller måste det vara på kranen?
Det blev många frågor, men tack för alla de svar jag redan fått!

Hozelock, Gardena och en rad andra tillverkare har speciella timers man kan sätta på vattenkranen. Inte alls dumma. Det finns nog lika många lösningar som det finns tillverkare här. Själv kan jag ägna några timmar på Granngården för att läsa och studera. Sen är det ju lätt att koppla upp den ultimata lösningen för det egna växthuset.
MogataMupp
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 01:08) *
Gula plastbandet hoppas jag du har lagt på halva djupet till elslangen. Annars kommer grävmaskinisten ta ett rejält tag till på 50cm djup! SIS säger band på halva djupet.

slap.gif Självklart är det så, fel av mig blush.gif
Nanna70
CITAT (blomkronan @ 29-08-2009, 14:06) *
Varför valde du glas? var det för det är trevligare att se igenom? Om du väljer kanalplast behöver du inte gräva så djupt...
Jag valde glas för jag tycker det är snyggare att kunna se igenom. Dessutom har jag inte tänkt odla året runt och vad jag förstår så räcker det med glas då man bara ska odla vår-sommar-höst.

Men minst 50 cm behövs i Stockholm för glas, om du ska ha jordbäddar och vill isolera golvet bör du gräva 70 cm så du får plats med rötterna sen i jordbäddarna som kanske kan bli 50 cm djupa.
Just det, rötterna kan ju bli rätt långa, det tänkte jag inte på.

När jorden fryser och tinar rör den på sig och då blir det sättningar i grunden... den kan sjunka på en hörna då spriker glaset och det är inte kul att plocka glas från växthus crying.gif i jordbäddarna där vill man ju kunna gräva med händerna utan handskar... och utan att skära sig wink.gif
Ja, det är ju det allra viktigaste.

Men vill du inte gräva ur allt kan du bara gjuta djupt i hörnorna och kanske imitten av långsidorna beroende på hur kraftig ram du väljer... ska du bygga ramen själv eller har du köpt med en som passar växthuset?
Menar du sockeln? Jag har köpt till en passande sockel, men funderar på att bygga upp utterligare med tegel eller dyl.

Jag själv valde att bygga ramen av trä, ramen man kunde köpa till var för klen och för dyr tyckte jag.
Då gjorde jag rätt giggle.gif mitt el rör orkade jag inte gräva ner så djupt som vattenröret...

CITAT (kwiklund @ 29-08-2009, 08:37) *
Gräv så mycket du kan och orkar innan, tycker jag, om du vill ha djup, sedan blir det jobbigt.

Du behöver ju ändå gräva för att få ned plintar etc till frostfritt djup.
Är det bara plintarna som man behöver gräva ner så djupt?
Var köper man plintar?

Sedan är det nog värt att fundera över att bygga upp en bit extra också om det går, jag börjar ångra lite att vi inte la 30-40 cm tegel eller liknande som extra grund först.

Jag har börjat fundera på det, men ska man ha tegel då eller finns det andra alternativ?
rehn
CITAT (Nanna70 @ 30-08-2009, 12:43) *
Visst kan du dra in slangen direkt om du inte har några "fasta" slangar inne i växthuset. Men eftersom du antagligen vill ha automatbevatting ibland behöver du någonting som sprider vatten i växthuset. Jag använder en sprinklerslang från gardena ( kolla http://www.gardena.se/catalog/index.cfm?lang=se och sök på Sprinklerslang ) Sprinklerslangen kopplas till trädgårsslangen mha en vanlig Gardena slangkoppling.
Först lät jag slangen spruta uppåt, men det blev för fuktigt tomaterna, så jag vände hålen nedåt. Ett problem med sprinklerslangen är att den blir styv och går lätt av när den är kall, annar har den funkat bra för mig.
Timern har jag satt på huskranen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon