Full version: Vresrosor är vackra
renate
Vresrosr(Rugosa)är vackra friska rosor.De kräver inte så mycket sködsel men plats om man vill har många.Jag kommunens mark bakom min trädgård och där har jag på den ena sidan planterat vresrosor som nu är ett helt buskage.Då och då gallrar jag och klipper bort gamla och döda grenar så det inte ser skräpigt ut.Rosorna doftar underbart och de stora nyponen är vackra på hösten tills fåglarna kommer och har nyponkalas.
[attachment=41186:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41187:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41188:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41189:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41190:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41191:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41192:2009_08_...__Large_.JPG]
[attachment=41193:2009_08_...__Large_.JPG]
AK i Sura
Vilka härliga färgklickar! Blommor i starka färger och sedan vackra nypon - läckert! Kan tänka mig att det doftar alldeles underbar också.
Kajsa
Ja, men visst renate ! Vad härligt att du kan ta plats till dina rosor på kommunens mark. Här blir det 13 nya Rugosa rosor med höstens beställning från Rosenposten - 09.
Här några nya favoriter

Sarah Van Fleet

Souvenir de Philémon Cochet

David Thompson

New Century

Mme Georges Bruant
renate
Åh Kajsa så fina rosor du beställt.Souvenir de Philémon Cochet
skulle jag köpt i våras från Cedergrens i Råå men den var slut. Rugosor jag köper plantera jag i trädgården,de på kommunens sida har jag planterat från rotskott som jag tagit från vildväxande rosor vid kusten för många år sedan.
Ezereht
Hur är det med nypon på de där moderna rugosorna?
New century, sara van fleet och sachalin tycker jag är ganska fina.
Kajsa
Får svara dig i höst då dom är så nya, många är inte med i LÅG så jag kan inte titta där. Dessa är med, Mme Georges Bruant ska inte få nypon, den är också lite klenare, zon 4. Souvenir de Philémon Cochet får enstaka nypon.

Dom skrev på AOT/Rosforum att största nyponen fick Moje Hammarberg ( beställd i höst ) kolla i Roslistan där har Anna lagt in bilder av jättenyponet nyligen. Även Fru Dagmar Hastrup får stora nypon.
tepa
Hej

Mina Vresrosor är inte så stora ännu, men det tar sig. Jag fick åtta styck rotskott av en bekant i höstas. Hade inte väntat mig blommor iår ännu, men visst har dom blommat. Tror till och med att det finns någon knopp ännu. De är vita och cerise.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon