|
Hej! Vill gärna ha bra tips på lämpliga tilltugg till ett glas vin? Det behöver ju inte alltid vara ost. Hälsningar Cato
mjukt tunnbröd bred på smör lägg på rökt eller gravad lax pepparotsvisp dill ,rulla i hop en rulle vira in i plastfollie lägg i kylen en timma eller så,skär två centimeter tjocka skivor lägg på en bricka ,garnera med lite löjrom eller annan rom en dillkvist,går även med renost eller saltkött.GANERINGEN ÄR UPP TILL ENS EGEN FANTASI
CITAT (Motti @ 29-08-2009, 01:47)  mjukt tunnbröd bred på smör lägg på rökt eller gravad lax pepparotsvisp dill ,rulla i hop en rulle vira in i plastfollie lägg i kylen en timma eller så,skär två centimeter tjocka skivor lägg på en bricka ,garnera med lite löjrom eller annan rom en dillkvist,går även med renost eller saltkött.GANERINGEN ÄR UPP TILL ENS EGEN FANTASI  mmm, det där lät gott Motti!
Jag vet att det är dödstrist, men grillchips till ett glas rött vin är helt oslagbart  Små tapasrätter, bland annat baconlindade katrinplommon med grönmögelost som stekts i ugnen är också ruskigt gott. Recept på det och många andra goda småttingar hittar du på baromat.se.
Smördegsvariationer är gott. Några varianter:
1. Kavla lätt ut en tinad smördegsplatta lägg på stark ost och salami, rulla ihop till "rulltårta och skär i 1 cm breda skivor. Grädda i 225 gradet tills de fluffat till sig och fått fin färg.
2. Skär smördegsplattan i mindre fyrkanter, klicka på färskost med vitlök och grovt skuren pepperoni. forma till trekantiga piroger, grädda som ovan.
3. skär smördegsplattan i smalare strimlor, lägg på ost eller något annat, tex tomat och chilipasta, färska örter. Vrid till en tjusig "stång". Grädda enligt ovan.
Rosmarin
29-08-2009, 12:25
Men oj, det finns ju mängder med godsaker som passar till ett glas vin. Det beror ju förstås på vilket vin det ska passa till, men allt från små salta kex, chips, oliver, skivor av rökt korv, hårdosttärningar av olika sorter, en pizza eller en paj skuren i små bitar, frukt, till fina små snittar med rökt lax eller getost t.ex... kan vara mycket gott till ett - eller ett par  - glas vin!
CITAT (Grå @ 29-08-2009, 13:11)  Jag vet att det är dödstrist, men grillchips till ett glas rött vin är helt oslagbart  Små tapasrätter, bland annat baconlindade katrinplommon med grönmögelost som stekts i ugnen är också ruskigt gott. Recept på det och många andra goda småttingar hittar du på baromat.se. Ännu en bra sida att lägga på minnet, tack Grå!
skogstroll
29-08-2009, 13:38
några skivor chevre med baconremsor lindade runt sig och fäst med en tandpetare, ringla flytande honung på och tjoffa in i ugnen en stund och lite persilja eller basilika ovanpå när den är klar... det är inte dumt...
Tusen tack allesammans! Det här kommer jag att prova.
carin1964
30-08-2009, 10:02
Snittar av olika sorter, minikrustader med någon fyllning T.ex. skagenröra. Tunnbrödsrullar med olika fyllningar t.ex. lax o philadelfiaost, hamurgerkött o pepparrot. Spett med småplock t.ex. köttbulle m körsbörstomat, lite prinskorv el. serranoskinka med melon mm. Riktigt små minipizzor eller minipajer.
elleave
01-09-2009, 00:01
Min favorit är sk crostinis; tunnskivad baugette penslas med olivolja, strö på flingsalt och rosta i ugnen på 200 grader. Ät som de är eller gärna med en röra av smulad feta, tärnad gurka, vitlök och yoghurt  Annars är ju brieostkuber med vindruvor, physalis eller kiwi på enkelt och gott!
Min favvo är ett färskt vitt bröd som doppas i lite riktigt god olivolja som man sen strör ett gott salt (tex med örter eller chili) på...
i övrigt vill jag slå ett slag för vinägerchipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|