Full version: Använda Aloe Vera
tyffe
Jag har en Aloe Vera som jag då och då bryter ett blad ifrån och använder på sår eller solskadad hud.
Något jag funderat över är om det inte går att använda Aloen till något mer? Det finns ju en uppsjö av
Aloe Vera-produkter, drycker, cremer, lypsyl. Kan man göra egna produkter av sin Aloe Vera?
MariaS
All vera från Aloe går inte att använda. Veran från vissa aloes kan t.o.m. vara starkt allergiframkallande. Innan du börjar experimentera, råder jag dig att kolla upp med säkerhet, att du har någon av de fem arter av Aloe som man kan använda som läkeört!

(Vera=vätskan i aloens blad, INTE en art!)
Piccante
CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 03:33) *
All vera från Aloe går inte att använda. Veran från vissa aloes kan t.o.m. vara starkt allergiframkallande. Innan du börjar experimentera, råder jag dig att kolla upp med säkerhet, att du har någon av de fem arter av Aloe som man kan använda som läkeört!

(Vera=vätskan i aloens blad, INTE en art!)

Det är säkert som du skriver att i handeln är "Aloe vera" ett namn på alla Aloeprodukter men Linné döpte faktiskt karaktärsarten som gett namn åt hela släktet till Aloe vera, så det är ett artnamn också.
MariaS
CITAT (Markus_H @ 29-08-2009, 06:21) *
Det är säkert som du skriver att i handeln är "Aloe vera" ett namn på alla Aloeprodukter men Linné döpte faktiskt karaktärsarten som gett namn åt hela släktet till Aloe vera, så det är ett artnamn också.

Jag har vid mer än ett tillfälle sett Aloe saponaria säljas som Aloe vera! VEran i A. sponaria kan ge utslag som brännblåsor! om den inte hanteras rätt.

Aloe verans korrekta namn är Aloe barbadensis om det är den vanligaste medicinska aloen du menar. Det är det första vetenskapliga namnet på den aloen och finns med i den svenska famasevten sedan 1800-talet. Det är först på modern tid som namnet ändrats till "Aloe vera".

Övriga medicinska Aloe är: A. arborescens, A. ferox, A. elegans och A. plicatilis.
tyffe
Aloe barbadensis är den jag har, full med vätska. Går det att göra något av den?
Erland
Man får se upp om man köper Aloe vera på t.ex. Tradera. En del tycks tro att alla Aloe heter Aloe vera och man säljer alla möjliga arter som som den.
MariaS
CITAT (tyffe @ 29-08-2009, 12:01) *
Aloe barbadensis är den jag har, full med vätska. Går det att göra något av den?

Den är fullt användbar. Man kan filéa den och lägga i frysen. Man kan koka te på den. Man kan använda den på eksem och sår. Den har bra läkande egenskaper för sånt som grundas på bakterier. Men med Aloe som mycket annat, fyller det ingen funktion att ta i förebyggande.
Eva 33c
Jag vet ingenting om aloe vera, mer än att den haft positiv effekt på min dotters eksem. Men jag blev nyfiken på namnfrågan och kollade vad Svensk Kulturväxtdatabas hade för åsikt i frågan . Och där är Aloe vera det korrekta namnet på sk äkta aloe, synonymer till den är: Aloe barbadensis, Aloe perfoliata var. vera och Aloe vulgaris. Nu är det kanske inte alla ivärlden som detlar Skud:s uppfatnning, men uppenbarligen är i allafall aloe vera ett artnamn.
MariaS
CITAT (Eva 33c @ 29-08-2009, 14:01) *
Jag vet ingenting om aloe vera, mer än att den haft positiv effekt på min dotters eksem. Men jag blev nyfiken på namnfrågan och kollade vad Svensk Kulturväxtdatabas hade för åsikt i frågan . Och där är Aloe vera det korrekta namnet på sk äkta aloe, synonymer till den är: Aloe barbadensis, Aloe perfoliata var. vera och Aloe vulgaris. Nu är det kanske inte alla ivärlden som detlar Skud:s uppfatnning, men uppenbarligen är i allafall aloe vera ett artnamn.

Idag ja, men från början hette den Aloe barbadensis och benämndes så i botanisk litteratur 1800-talet. VArför den ändrat namn till Aloe vera vet jag inte, men den namnändringen har skett under mitten av 1970-talet. Inom homeopatin, benämns den fortfarande till stor del som A: barbadensis.
Eva 33c
CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 15:13) *
Idag ja, men från början hette den Aloe barbadensis och benämndes så i botanisk litteratur 1800-talet. VArför den ändrat namn till Aloe vera vet jag inte, men den namnändringen har skett under mitten av 1970-talet. Inom homeopatin, benämns den fortfarande till stor del som A: barbadensis.

Såna här frågor gör mig alltid nyfiken, och nu har jag läst runt lite. Och det äldsta namnet på växten tycks vara Aloe vera, det namn som Linne gav den. Åtminstone enligt den här artikeln. Men tydligen blev sedan Aloe barbadensis det mest använda. Numera försöker man ju återgå till det namn en växt fått först, för att bringa lite reda i namndjungeln och därför uppfattas kanske namnet Aloe vera som nytt. Såna här namnbyten fram och tillbaka kan röra till det när man äntligen lyckats lära sig ett antal vetenskapliga namn...

Sen undrar jag om "vera" verkligen syftar på vätskan? Nu är jag inte alls särskilt kunnig i latin, men har fått för mig att "vera" har med sanning och äkthet att göra, och att aloe vera därför heter Äkta aloe på svenska. Men jag har förmodligen missat något där.
tyffe
Tack så mycket för svaren, skulle det kanske vara möjligt att göra kräm och te på Aloe Vera och tillsätta atamon eller liknande så det håller ett tag? Det känns så tråkigt att behöva slänga så pass mycket efter att man gnidit bladet mot ett sår.

Angående Vera måste jag säga att jag också fått för mig att det betyder äkta. Enligt svenskanamn.se betyder också flicknamnet Vera sann.
Piccante
CITAT (Eva 33c @ 29-08-2009, 19:17) *
Såna här frågor gör mig alltid nyfiken, och nu har jag läst runt lite. Och det äldsta namnet på växten tycks vara Aloe vera, det namn som Linne gav den. Åtminstone enligt den här artikeln. Men tydligen blev sedan Aloe barbadensis det mest använda. Numera försöker man ju återgå till det namn en växt fått först, för att bringa lite reda i namndjungeln och därför uppfattas kanske namnet Aloe vera som nytt. Såna här namnbyten fram och tillbaka kan röra till det när man äntligen lyckats lära sig ett antal vetenskapliga namn...

Sen undrar jag om "vera" verkligen syftar på vätskan? Nu är jag inte alls särskilt kunnig i latin, men har fått för mig att "vera" har med sanning och äkthet att göra, och att aloe vera därför heter Äkta aloe på svenska. Men jag har förmodligen missat något där.

Enligt SKUD fick arten namnet Aloe vera L. där (L.) är auktorn i detta fallet Carl Linneus senare adlad von Linné. Eftersom Linné levde på 1700-talet så bör det namnet var det äldsta. Enligt botanisk nomenklatur så ska det äldsta namnet gälla såvida det inte enligt senare forskning placerar arten i fel släkte eller att namnet är inkonsekvent.

Enligt Jens Corneliussson "Växternas namn" så betyder verus, -a -um; sann, äkta syftar ofta = som stämmer med typarten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 09:18) *
Jag har vid mer än ett tillfälle sett Aloe saponaria säljas som Aloe vera! VEran i A. sponaria kan ge utslag som brännblåsor! om den inte hanteras rätt.

Aloe verans korrekta namn är Aloe barbadensis om det är den vanligaste medicinska aloen du menar. Det är det första vetenskapliga namnet på den aloen och finns med i den svenska famasevten sedan 1800-talet. Det är först på modern tid som namnet ändrats till "Aloe vera".

Övriga medicinska Aloe är: A. arborescens, A. ferox, A. elegans och A. plicatilis.

alltså ursäkta men var har du fått den kunskap ifrån?, det är väl klart att aloe vera är en ART rotfl.gif rotfl.gif , vad annars.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_aloe
MariaS
CITAT (flaxss @ 30-08-2009, 09:36) *
alltså ursäkta men var har du fått den kunskap ifrån?, det är väl klart att aloe vera är en ART rotfl.gif rotfl.gif , vad annars.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_aloe

För de som är läskunniga, är det ganska självklart, var jag hittat det!

Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 12:54) *
För de som är läskunniga, är det ganska självklart, var jag hittat det!

ja jag är läskunnig, ett tips till framtiden läs på innan du rabblar upp konstigheter.
Gudrun i Göteborg
Många konstigheter hittar man på Wikipedia har jag märkt. Ibland rena tokerier. Men då syftar jag inte på det som står där om aloe för den vet jag inte så mycket om.

Men vad jag vet är att Aloe är en fin växt yes.gif Och det räcker för mig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 30-08-2009, 18:28) *
Många konstigheter hittar man på Wikipedia har jag märkt. Ibland rena tokerier. Men då syftar jag inte på det som står där om aloe för den vet jag inte så mycket om.

Men vad jag vet är att Aloe är en fin växt yes.gif Och det räcker för mig.

skud och krukväxt böcker räcker långt för enkla saker som att veta att aloe vera är en egen art. det som står på wiki om den är ganska sant.

Österläge
Jag kan latin och "Aloe vera" betyder som vissa här gissat på "Äkta aloe". Vera är alltså inte namnet på vätskan! Däremot stämmer det säkert som Maria säger att många andra arter av Aloe säljs som Aloe vera men inte alls har det verksamma ämnet och därför inte kan användas som medicinalväxt. Dessutom fick jag nyligen lära mig av en mycket örtkunnig person att det bara är "gelen", alltså köttet inuti växten som är läkande, den tunna vätskan längst ut kan tom vara giftig! Som alltid med medicinalväxter gäller det att vara försiktig vid användning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon