jag har bläddrat i böckerna och på nätet men inte riktigt hittat rätt. Jag är på jakt efter en vit ros möjligen med dragning åt rosa (inte creme) som inte är alltför buskig utan mer elegant. Jag hittade en burbonros som ser ut som jag tänker mig, Mme Pierre Oger, men enligt Flora Linnea tycks den inte vara helt härdig här. Jag har en slottsros, Gråsten, som utseendemässigt också skulle vara perfekt men den är alldeles för liten för vår höga husgrund, behöver en som kan bli minst 1,4 för att det ska bli bra. Har ni några tips?
vanjalarsa
29-08-2009, 09:26
LOUISE BUGNET! Knopparna är rödaktiga , när de slår ut är blomman vit. Underbar!
Blommar hela sommaren. Frisk och härdig.
Rekomenderar den varmt.
mvh vanjalarsa

Macy´s Pride blir 1.20 - 1.5 m med en flott blomma. Finns fler bilder i mitt album/Easy Elegance rosor.

Crocus Rose, Austinros, mer vit än aprikos tycker jag, blir 1.5 m

Souvenir Philémon Cochet, Rugosa blir 1.5 x 1.5 m med doft som bästa parfym. Ny ros så jag har inte så många bilder än.
Sök bilder på Roslistan och Help me find.

Diamond Border, modern buskros som kan bli 1.20 - 1.5 m, mycket frisk, mörka blad.

Diamond Border doftar lite, zon 4 ros.
Ja kommer inte på fler just nu.
emmalofo
29-08-2009, 19:16
Jag har en annan bourbon-ros, Boule de Neige, som jag tycker uppfyller alla dina krav. Den är vacker och elegant med ganska upprätt växtsätt (inte så buskigt). Knopparna är rosa-vita och blommorna helt vita. Otroligt vacker tycker jag.
Här (i zon 3) blir den ca 1,5 hög, vet inte exakt var du bor?
emmalofo
30-08-2009, 09:39
Här kommer lite bilder på mitt ex av Boule de Neige, jag gillar henne helskarpt. Hon är lite regntyngd på bilderna men fin ändå.
(Det är för övrigt första gången jag lägger in några bilder själv, efter att ha njutit av alla andras bilder under så lång tid. Kul!)
[attachment=41276:DSCN56230002.JPG]
[attachment=41275:DSCN56220001.JPG]
Ezereht
30-08-2009, 11:18
Superfin
Stort tack för era tips! Flera bra förslag som jag ska kolla in i detalj och jag har verkligen en soft spot för Austinrosorna men samtidigt är det mycket annat som ska stämma med bladverket mm. Det är så mycket man vill få ihop i en och samma ros...
Emmalofo: Boule de Neige är jag lite sugen på. Hur är din Boule de Neige? Hur länge har du haft den? Är den frisk? Blommar den lite sent? Hur mycket doftar den, och vilken typ av doft?
/S
Christina i Taxinge~
05-09-2009, 09:09
'White Nights' blir ca 1,5m, växer smalt, har vackra blommor, vackert bladverk, liten doft.
Ganska elegant i mitt tycke!
Färgen kan dra både mot rosa & creme beroende lite på väderleken, men mest är den bara vit.....
[attachment=41599:DSCN4348.JPG]
[attachment=41601:wnhel9.jpg]
[attachment=41602:DSCN8541.JPG]
Vad roligt att du nämner den för jag kollade på den på Zetas häromveckan! Visst är det den som även kallas för Message?
Christina i Taxinge~
05-09-2009, 11:40
Nej, det är inte samma ros!
'White Nights' som jag visar är en Poulsenros
'Message' kallas också för 'White Knight' och är en Meillandros
emmalofo
07-09-2009, 08:25
Stiffe: Kan varmt rekommendera Boule de Neige. Min planterade jag (barrotad) förra hösten, och hon såg riktig ynklig ut på våren. En enda liten pinne som stack upp och tog lång tid på sig att komma. I år blommade hon ganska sent, men det kan ju ha med den tuffa starten att göra. Men oj, vad hon blommade. Den lilla busken var helt översållad av perfekta, vita blommor. Hon luktade gott, men inte jättestarkt om jag inte minns fel? Men det gör jag kanske, minnet är bra men kort.
Men jag är partiskt för Bourbon-rosor, gillar dem helskarpt.
Ok. Låter ju lovande.
/S
Ezereht
08-09-2009, 13:09
Hmm petar in en av mina vita. Det är Marie Bugnet. Dock är den Jättetaggig och förmodligen för låg för din husgrund. Syrran Louise är nog ett bättre val.
Den där Boule de neige såg vacker ut (om man bor i varmare trakter än hos mig).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.