Full version: Passionsblomma
hippo
Äntligen upptäckte jag blomknoppar på min Passionsblomma... yahoo.gif Den har växt så det knakar under sommaren, är ända upp till taket i växthuset nu. Köpte ett litet skott på Netto i våras och vet inte riktigt hur blommorna kommer att se ut. Är sååå nyfiken...! Hur gör jag med övervintringen? Den är ju jätte stor. Ska jag klippa ner den senare i höst? confused.gif rolleyes.gif
100_4057a.JPG

100_4061a.JPG

Alexander-VG-zon3
vacker

får den svalka ute men utan att utsättas för frost så kan den sedan övervintra inne med ev extra ljus. annars så är det bästa att övervintra den i en temp på ca +1c +15c, sedan är det tropiska arter så vill dom gärna övervintra i en högre temperatur gärna +15c +20c.
hippo
Ok! Tack för svaret! Jag har ju lite värme i växthuset under vintern, så där kan den ju stå. Men kan jag klippa ner den också mån tro...? rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
du måste inte klippa ner den,. men vill du så klipp ner den till hälften, under hösten eller till våren. toppa rankorna på mitten strax ovanför en bladpar, knopp, bladveck, nod.

MariaS
CITAT (flaxss @ 30-08-2009, 09:47) *
vacker

får den svalka ute men utan att utsättas för frost så kan den sedan övervintra inne med ev extra ljus. annars så är det bästa att övervintra den i en temp på ca +1c +15c, sedan är det tropiska arter så vill dom gärna övervintra i en högre temperatur gärna +15c +20c.

Vilka arter räknar man hit?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 11:38) *
Vilka arter räknar man hit?

ja det är faktiskt rätt så många passiflora arter som är tropiska, lättare att säga vilka som inte är det!.

dock klarar dom flesta av ''kyla'' men tropiska arter blommar bättre om dom får tropiskt som möjligt. vet jag namn så vet jag också vilken temp den vill ha för det är ju ingen mening att skriva en lista på 300namn här rotfl.gif eller hur.

annars så kan jag gå igenom alla mina passiflora böcker och skriva en art lista på tropiska arter, dock är det inte så jätte spännande att göra det då det nog tar en stund.
MariaS
Om du nu säger att vissa arter mår bättre av värme och andra av kyla, vore det nog väldigt bra om du åtminstone definierade de vanligaste arterna! Man kan inte bara säga A och att det finns B och att B inte tål vad A tål.
hippo
Idag slog den äntligen ut!! yahoo.gif Ville bara visa den...

100_4117a.JPG

MariaS
CITAT (hippo @ 08-09-2009, 12:36) *
Idag slog den äntligen ut!! yahoo.gif Ville bara visa den...

100_4117a.JPG

HERREGUD! va läcker wub.gif
hippo
Ja, visst är den! Imorse när jag var ute och kollade till den, var knoppen fortfarande inte utslagen, men man såg att det var på gång... En knapp timme senare var den utslagen. Nu blir det helt klart fler passionsblommor i fortsättningen...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:36) *
Om du nu säger att vissa arter mår bättre av värme och andra av kyla, vore det nog väldigt bra om du åtminstone definierade de vanligaste arterna! Man kan inte bara säga A och att det finns B och att B inte tål vad A tål.

skriv du upp dom vanligaste arterna så ska jag ge exakta temperatur angivelser. jag är inte så värst intresserad av att rabbla upp en massa arter ur en bok.

men visst tar några av dom vanligaste

dessa vill ha svalt, på vintern ca +5c +10c (några tål också frost men inte alla)

Passiflora caerulea
Passiflora edulis
Passiflora incarnata
Passiflora x violacea
Passiflora ligularis
Passiflora citrina
Passiflora suberosa
Passiflora sprucei
Passiflora lutea
Passiflora manicata
Passiflora sanguinolenta

dessa vill ha varmt , dessa övervintras i en temp på ca +15c +20c (vissa tål även frost och klarar av att övervintra svalt, men blommar mer och håller sig mer vital i högre vintertemp).

Passiflora coccinea
Passiflora membranacea
Passiflora tulae
Passiflora foetida
Passiflora vitifolia
Passiflora herbertiana
Passiflora coriacea
Röd maracuja
Passiflora racemosa
Passiflora mollissima
Passiflora maliformis
Passiflora subpeltata
Passiflora apetala
Passiflora tarminiana
Passiflora cinnabarina
Passiflora trifasciata
Passiflora sublanceolata
Passiflora boenderi
Passiflora aurantia
Passiflora morifolia
Passiflora alata
Passiflora capsularis
Passiflora antioquiensis
Passiflora quadrangularis

ja maria nu har du en lista, och vad ska du nu med den till? nu har jag både sagt a och o och p och g och f.

CITAT (hippo @ 08-09-2009, 12:47) *
Ja, visst är den! Imorse när jag var ute och kollade till den, var knoppen fortfarande inte utslagen, men man såg att det var på gång... En knapp timme senare var den utslagen. Nu blir det helt klart fler passionsblommor i fortsättningen...

vacker ! har en liknande själv. passiflora är mycket vackra växter och många av dom är lättskötta. så det är roligt att samla på dom. och det finns väldigt många olika blad och blom former.
MariaS
Sparad och klar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon