vårälskare
29-08-2009, 12:49
Måste flytta en 5 år gammal clematis då vi får en värmepump precis där. Vet tyvärr inte vad den heter men den skall beskäras ner till 30 cm varje år minns jag iallafall. Typiskt nog har den aldrig blommat så mycket som i år. Nåväl skall jag flytta den utan att beskära och beskära till våren eller beskära på en gång vid flytten. Den har just börjat att blomma. Tacksam för råd.
Meriona
29-08-2009, 18:22
Jag läste rubriken lite för snabbt, jag trodde du skulle flytta en KOMPIS!

Förlåt, jag kan inte svara på din fråga tyvärr.
Klipp ner den vid flytten, eftersom du kommer att förlora rötter. Då är det bättre att den kan koncentrera sig på rötterna och inte försöka upprätthålla samma bladmassa. du får vattna flitigt.
Finn Klematis
30-08-2009, 06:47
CITAT (vårälskare @ 29-08-2009, 13:49)

Måste flytta en 5 år gammal clematis då vi får en värmepump precis där. Vet tyvärr inte vad den heter men den skall beskäras ner till 30 cm varje år minns jag iallafall. Typiskt nog har den aldrig blommat så mycket som i år. Nåväl skall jag flytta den utan att beskära och beskära till våren eller beskära på en gång vid flytten. Den har just börjat att blomma. Tacksam för råd.
Hej!
Klipp ner till ca 70 cm och flytta den NU. Klipp ner till 15-20 cm till våren.
Finn
vårälskare
30-08-2009, 20:30
Tack för råden. Jag får flytta den så fort jag hinner den hamnar på samma vägg byter hörn på huset bara. Mera undringar, ska den på samma djup eller ska jag sätta den djupare?
Finn Klematis
31-08-2009, 06:24
CITAT (vårälskare @ 30-08-2009, 21:30)

Tack för råden. Jag får flytta den så fort jag hinner den hamnar på samma vägg byter hörn på huset bara. Mera undringar, ska den på samma djup eller ska jag sätta den djupare?
Hej!
Stor grop, försök få med så mycket rötter som möjligt.
2-3 cm djupare.
Finn
vårälskare
03-09-2009, 21:39
[attachment=41527:P9010008.JPG]Tack för råden. Nu har jag flyttat klematisen och hoppas att den kommer att trivas dit den hamnat. Kan någon berätta vad den heter. Både den blå och den lila som den hamnat bredvid är köpt från Estland. Men jag har tappat bort etiketterna på vad de heter. Och jag har med sorg i hjärtat klippt ner den till ca 70 cm. Alla blommor försvann då, men jag tog i allafall ett kort först.
Finn Klematis
04-09-2009, 08:38
Hej!
Säger Negus Dig någonting? Den röda törs jag inte ge något namn.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.