Full version: Pelargonskott
orkidé
Hej, jag har fått två små,små skott från en pelargon som jag tror är fjärilspelargon.
Kan jag klara dem fast det är höst.
De står i vatten nu men jag undrar om jag ska sätta dem i sandjord, de har stått nu drygt 14 dagar och ingen tillstymelse till rötter syns ännu.
Är det någon som kan ge mej lite tips så skulle jag bli tacksam.
Meriona
Är inte så bra på vildpelargoner just, de jag har har rotat sig utan problem. Men ibland kan det ta himla tid innan sticklingarna rotar sig, särskilt när de står i vatten tycker jag mig ha märkt (men det är min egen åsikt). Det påstås att de ändå måste rota om sen när de kommer i jord, så jag trycker ner dem i såjord, det funkar bäst för mig. Andra använder torvbriketter, men jag har svårt för att hålla dem lagom fuktiga, det är nog en smaksak helt enkelt. Vill du ha kvar dem i vatten så ge dem du ett par veckor till, annars hade jag testat att trycka ner dem i såjord (eller sand som du sa om det nu är en sån vildart som är sprungen ur den typen av natur).
Chivvie
Jag vet inte om det fungerar på pelargoner, men det har fungerat på andra växter. Man tar en liten kvist av någon Salix och sätter i vattnet. Man kan också krossa och sätta till i vattnet. S. innehåller något som är rotningsstimulerande.

Salix = vide, sälg, poppel, mfl.

Anki på Öland
Var tvungen att googla på fjärilspelargon som jag helt missat att Friesdorf tydligen också kallas. Det står inte ens med i Pelargonsällskapets synonymlista smile.gif
Tycker dom rotar sig lätt i såjord eller brikett. Själv lyckas jag inte alls att rota i vatten, dom bara ruttnar till slut för mig.
Anki
orkidé
Tack snälla ni för svaren, jag kommer köpa en påse såjord och sätta dem i.
Meriona
Berätta gärna hur det gick sen! yes.gif
Alba
Jag klarar bara av rotning i vatten. Jag har också hört att de inte får de "rätta" rötterna i vatten utan måste bilda nya i jord. Jag har försökt rota i såjord flera gånger.........antingen ruttnar de eller så händer inget alls.
Meriona
CITAT (Anki på Öland @ 31-08-2009, 09:21) *
Var tvungen att googla på fjärilspelargon som jag helt missat att Friesdorf tydligen också kallas. Det står inte ens med i Pelargonsällskapets synonymlista smile.gif
Tycker dom rotar sig lätt i såjord eller brikett. Själv lyckas jag inte alls att rota i vatten, dom bara ruttnar till slut för mig.
Anki

Det finns även en vildpelargon som kallas Fjärilspelargon, P. papilionaceum. Det var den jag trodde TS hade.
orkidé
Jag ska berätta hur det går och om de klarar sej så blir det foton nästa år. Jag har börjat med pelargoner sedan odlanu hade om de ätliga, de blommar inte så mycket men luktar ljuvligt och ser jag en pelargon som jag gillar i färg och form så köper jag den.
Jag kan inga namn od. Finns det pelargonklubbar?
Meriona
Jaa då! Jag gick med i Pelargonsällskapet vid årsskiftet, de har ett forum, ett bildgalleri och jättetrevliga träffar. Rekommenderas! yes.gif

Pelargonsällskapet
orkidé
Tack för tipset jag var inne och tittade och det verkar intressant så jag blir nog medlem jag också.
Meriona
Finns EN stor nackdel, man blir HAGALEN! laugh.gif
orkidé
Stämmer, tyvär så är det platsen som tar slut, jag har bara tre rum och kök.
Meriona
CITAT (orkidé @ 01-09-2009, 07:17) *
Stämmer, tyvär så är det platsen som tar slut, jag har bara tre rum och kök.

Samma här, men det är nog rätt bra, för det är det som hejdar vansinnet litegrann.... whistling.gif
mbn
Lite nyfiken på hur det gick!? Jag har också försökt rota i flera omgångar men inte lyckats! Har just nu två sticklingar i vatten sedan säkert 4 veckor och det händer inte ett skvatt... Behöver lite positiv respons här! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon