Full version: Vinrankan Himrod
HelenaLJ
Jag ska plantera vinrankan Himrod. Tror ni att den trivs bäst i ett växthus på 8 kvm, eller utomhus utmed ett plank som står i sol hela dagen men med viss blåst.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har min Himrod i ett växthus på 6,5kvm och den verkar trivas, jag får dock sommarpincera några gånger under sommaren så den håller sig ner i storlek + jag klipper ju en del på senhösten också. Vindruvorna mognar lite tidigare i växthus, mina börjar bli mogna nu. Något år har den gett mogna druvor till mitten av augusti. Odlar man utanför växthuset kan man nog räkna med att de mognar senare.
HelenaLJ
Jag glömde skriva att jag bor i Skåne. Det har ju en viss betydelse i vårt avlånga land.
oliv
Jag har Himrod utomhus vid en skyddad södervägg, sedan 10 år tillbaka (i Skåne).
PernillaA
Hej! Ser att ni diskuterar druvan Himrod. Jag har fått en planta i present till mitt kommande växthus som dock inte sätts upp förrän till våren. Hur ska jag bäst övervintra min nya druva? Plantera i en stor kruka och sätta i söderläge? Behöver den täckas eller klarar den vintern ändå? Eller är det bättre att plantera i direkt i jorden?
Hälsningar från mig som är nybörjare på här.
oliv
Du får ange din odlingszon. flirting.gif
PernillaA
Jag bor i odlingszon 1 men har det ganska blåsigt då jag bor på en höjd.
oliv
PernillaA: Jag skulle sätta den med krukan i jorden på den mest skyddade platsen. Skärma av för vinden eventuellt.
Alexander-VG-zon3
sätt den i kruka i jorden nu som oliv skrev , och sedan till våren plantera ut den om du vill, det kommer funka.
PernillaA
Tack så mycket för goda råd. Nu ska jag nog klara min vinranka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon