Eleena
Mammaledig och med en mycket snåååååål budget:

Ölandsten: gratis på blocket
Plattor: 450:- för ett helt lass (finns även i bla trädgårdslandet)
Marktegel: antikt från Veberöd, blocket 400:-
Tegelrör: 300:- blocket
Sand och sjösten: 500-600:- från lokalt grustag (Jönssons grus AB)
Krukor: från REA på Skåneplantor, Staffanstorp

bilder 147mindre.JPG

bilder 158mindre.JPG

Jag grävde en grop

som växte igen

Och användes som grustag...

Eleena
fortsättning...

Eleena
En bit

En annan bit

vidare

....

annan vy

.....

vidare...

.......

sista...

Ska byggas ett plank/spaljevägg till vänster om "hörnan" med en pergola som går ut över gropen som ett M. Pojkarnas lekplats passar ju dåligt in, men den försvinner juh så småningom när de blir större.

(edit: stavfel)
Eleena
Två stora rabatter skall til, till vänster och höger om den lille busken och trädet (big dude (magnolia) och lack (kines) träd). Lite mer ölandsten behövs också, men även det får vänta tills nästa år och en förhoppningsvis mer hoppfull ekonomi...! flirting.gif

Den höga krukan i mitten av den lilla cirkeln ska inte heller vara där, där ska en kant av buxbom samt en stamros eller en *forest pansy* hålla hus. Samt marktäckare av något slag...? funderar på att byta ut cirkelstenen där mot mindre sten typ byasten etc. Men måste bara hårdbevaka blocket då... santa.gif
ogräset
Hej Eleena

Det blev jättefint gillar din sammansättning av olika stenar. när du får dit rosorna och buxbomen så tror jag att det blir kanon snyggt.
Jag har också ganska mycket sten i trädgården grannarna bara skakar på huvudet, de tar bort sten jag hämtar mera.
Hoppas att du lägger in flera bilder.

MVH Birgitta tummenupp.gif
ingrids
Jättecoolt projekt! Och jag borde absolut kolla mer på blocket - du har gjort några suveräna fynd. Själv kör jag mest på trä och grus (så kallat dräneringsgrus som består av ganska många olika storlekar är, tycker jag, ursnyggt och mycket förmånligare än andra sorter).
katah
Berätta hur du gjorde markarbetet !

vi har pratat om att göra något också med alla blocket-stenar, men kommer inte dit pga. husrenovering.

Men det är inspirerande att se andras lösningar !

blomkronan
tummenupp.gif Vilket jobb du har lagt ner smile.gif
Det kommer bli hur fint som helst nästa år, när växterna kommit ner och blommar.
Du måste (lova det!) återkomma med mer bilder då smile.gif
Kvisten
Vilket jobb du har lagt ner. Gillar bilden med blöjan, Så ser det ut i våran trädgård ungar mitt i smeten!
Eleena
Ska absolut återkomma med fler bilder så snart det blir uppdaterat!!!

Tyvärr är ju växter inte lika lätt att hitta på blocket som sten....

Jag har mest jobbat med hjärnan, maken har slitit med stenen!! MIna små killar har förstås också hjäöpt till, i alla fall med att vara ivägen! rolleyes.gif

Hela tomten (nästan) är upphöjd, bara sand, så markarbetet har vi liksom hoppat över. I en medelhavshörna behöver det ju inte vara helt jämnt så vi klippte gräset kort kort, la markduk sedan sand och sist sten. På andra ställen som vi också gjort så så har allt sjunkit ca 5 - 10 cm (grässvålen) när det satt sig. Nivåskillnaden är önskad, frågan är bara om den håller sig eller om det komemr att sjunka ännu djupare och liksom bli jämn med gräset...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon