Full version: prover igen
sobbe
Vad är detta.

Hoppas det lyckas denna gång

Tack på förhand Sobbe
Ezereht
Nr 2 kan var en sorts blåklocka. Jag vet inte vad dom heter, kanske toppklocka?
sobbe
Ja det kan det kanske vara. Jag vet att jag satt en del frön på perenner bla toppklocka vill jag minnas. Så dom får stå till nästa sommar så får vi se vad det blir.
sobbe
Rensa ur i pallkragen idag och hitta den här som fått en liten blomma nu. Kanske nån känner igen den??? Det är samma som bild 1 i detta inlägg.
Monica B
Det är en Tusensköna (Bellis perennis) du har. Växer oftast i gräsmattor, jag har hundratals i min gräsmatta och det är jättefint hela sommaren när dom blommar. En del blommar fortfarande. De som finns att köpa i plantskolorna är av annan typ, dom har mycket större blommor som dessutom är fyllda. Vår enkla vilda sort är enkelblommande, vit med gul mitt, ca 1.5 cm i diameter som störst. Växtplats, tja här breder den ut sig mest där det är lite torrare.
sobbe
Tack för svaret. Har tre plantor i pallkragen, var dom nu kommer ifrån!!!! Jag har aldrig köpt nått liknande men dom får vara kvar ska bara flyttas till annan plats.
Dilara
CITAT (sobbe @ 04-10-2009, 14:39) *
Tack för svaret. Har tre plantor i pallkragen, var dom nu kommer ifrån!!!! Jag har aldrig köpt nått liknande men dom får vara kvar ska bara flyttas till annan plats.

De förökar sig mycket rikligt så det finns "risk" att de ploppar upp här och var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon