sasssyy
Hej!

Har precis fått min karl att gå med på att köpa in äppelträd till vår sommarstuga.

Jag undrar om Ni här inne på detta eminenta forum kan hjälpa en stackars nybörjare på odling med vilken sort som kan passa oss.
Jag vill gärna ha ett syrligt äpple som mognar tidigt, eftersom det är i sommarstugan och efter september månads början är vi inte där så mycket.

Det ska vara lätt att odla.. vilket ju äpplen över lag är vad jag har förstått, men också passa till äppelmos och kanske must (måste ju återuppliva morsans gamla recept från barndommen) och naturligtvis goda ätäpplen också...

Sommarstugan finns i zon fyra, på gränsen till 3 om det är någon större skillnad dem emellan.. sen är jag lite fånig.. jag föredrar av någon anledning gröna äpplen.. men det kanske ni kan argumentera mig ifrån :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Ett inte helt moget transparente blanche är ju lite mer syrligt. Tyvärr är de flesta sommaräpplen mera åt det söta och lite lösare hållet då de mognar. Transparente blanche brukar mogna runt augusti.

Silva är lite fastare och gröngul men den mognar augusti-sept så i din zon kanske den mognar i september.

Sedan har man ju Sylvia inte riktigt lika härdig som de tidigare men ska gå upp till zon 4, brukar mogna hyfsat tidigt i augusti men äpplena är mera rödaktiga.

Tyvärr är det ofta vinteräpplena man skördar sent på hösten som är sådär hårda och krispiga. De lite lösare sommaräpplena brukar dock vara bättre till äppelmos än vinteräpplena.

russin
Transparent Blanche är så otroligt goda med sina supertunna skal smile.gif
sasssyy
Vi har nu lyckats hitta TB på Ica Fokus för att smaka.. och jag är väldigt nöjd med smaken...MEN så slog det mig.. Pollinering???

Det är väl INTE ett självpollinerande träd?

Det finns ju en del vildäppelträd runt tomten men de är ju vinterfrukt.. provsmakade ett i helgen och fy för fasen vad beskt och omoget *S*

men kan de pollinera med TB????
Aqvakul
Märkligt så olika man kan tycka. Personligen så har jag aldrig gillat TB som bordsfrukt, däremot är det ju utmärkt som mos. Ett gott tidigt äpple, enligt min mening, är Katja. Lite senare är Aroma och Amorosa.
Jan af Lisö
Pollinering: Du kan ju kolla om vildäpplen runtomkring pollinerar din TB, om inte så får du ympa en pollineringssort i ditt TB träd, på köpet får du en andra äppelsort.

Tänk också på att rådjur, harar och älgar kommer att käka upp eller feja sönder trädet om det inte skyddas ordentligt !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon