Full version: Björkspirea el dyl
Marie zon3
Mycket trevlig forum detta. Jag har själv några frågor.

Jag har några fruktträd längs vägen ett äpple, ett körsbär, ett plommon och ett päron. De står med kanske 8m mellanrum. Jag skulle vilja sätta en friväxande häck mellan träden för att få ett stopp mot vägen. Denna häck skall bli så bred att den täcker runt stammarna.

Jag funderar på björkspirea, fina blad, höstfärg och mörkt röda täta stammar vintertid. Blommningen är jag dock inte så förtjust i. Vad jag förstår blir den 1 m hög. Jag skulle dock kunna tänka mig något som blir en halvmeter högre. Några förslag?

Sprider den sig mycket? Jag har för mig något liknande.

Tror ni att detta blir bra eller ser ni några problem?

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Cilla
Jag förstår att du vill täppa till ut mot vägen, men en häck som växer mellan träden är inte det bästa för dem. Dels drar de näring ur samma jord och dels kommer du att behöva skära av en hel del rötter vid planteringen av häcken.

Om häcken låts växa ända intill stammarna blir det väl också besvärligt att sköta träden och plocka frukten? Näringen drar träden visserligen inte där, det gör de främst i "dropplinjen" i marken där krongrenarna slutar, men om du ska gräva intill stammarna riskerar du att skära av grovrötterna.

Det borde finnas alternativ. Ett som jag kommer på på rak arm är att plantera fler träd eller buskar, hitom vägen men inte i samma linje som träden. Ett annat är att sätta ett staket längs vägen och plantera ettåriga klätterväxter i smal rabatt.

Cilla
Cilla
Staket kan ju vara levande och luftiga i formen också, och man kan låta kaprifol, bokharabinda liksom slingerkrasse vindla i dem.

Marie zon3
Att beskära träden kan ju bli lite problematiskt...

Anledningen till att jag tänkte lägga häcken runt träden är för att det skall bli lättare att klippa gräs plus att man inte skadar träden då man kör intill dem. Du kanske har någon annan lösning på detta problem? "Gräsmattan"
består till stor del av revande smörblommor av den småbladiga extremt revande typen (jag tror att det är smörblommor).

Staketet av slanor var ju jättesnyggt och någon klätterväxt på det vore fint. Jag försöker få saker lättskötta och skulle i så fall sätta någon marktäckare närmast staket för att slippa klippa intill.

Jag är en nybliven trädgårdsfantast som läser allt jag kommer över men har inte så mycket praktisk erfarenhet (2 år) så jag är tacksam för alla tips.
Cilla
Hej Marie,
Klokt att skydda trädens stammar från klipparen! I trädvårdsarbetet ser jag alltför ofta träd med maskinskador just där de är som mest sårbara - vid stammen.

Vintergrön marktäckare som klarar att sprida sig trots gräs och skugga är vintergrönan, vinca major. Kräver ingen skötsel alls, och blommar i blått om våren.

Några lättskötta klätterväxter som växer snabbt är kaprifolen och bokharabindan. Vildvin kräver heller ingen skötsel.

Det finns många alternativ för att skydda trädstammarna:

- lägga stenar eller grovt grus man tycker om runt om. Det finns runda naturstenar att köpa. Störs man av att grässtrån sticker upp ur stenarna lägger man på ett lager till. Så länge man inte täpper till runt stammen är det OK för trädet.
- Låta gräset växa runt stammen en säsong. Ofta kommer ängsblom efter bara ett eller två år. Gillar man inte som kommer kan man alltid ändra sig.
- Bygga bänk runt ett av träden (låt gräset växa under)
- Lägga en genomsläpplig trall runt trädet
- göra ett litet ministaket runt stammen
Marie zon3
Tack så mycket för inläggen, detta tål att tänka på både en och två gånger...

Som "tur" är dröjer det länge innan det är vår och man kan börja gräva, fast jag lääängtar. Jag har en det andra projekt på gång som kanske får gå före tills jag kommit fram till en bra lösning.

wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif
tongue.gif blink.gif blink.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon