Hej alla!
När jag var ute och gick en dag i september hittade jag en liten buske som växte i täckbarken under ett alléträd. Den är ca 10 cm hög, har illröda, nästan chockrosa höstblad. Bladen är små, väldigt tunna, och sitter på långa, tunna skaft. En del av bladen är hjärtformade, så att spetsen på hjärtat fortsätter ner i bladskaftet. Den har taggar på grenarna, som sitter vid bladfästena. Taggarna växer ut 3 och 3.
Det inte av att jag planterade ut den på min kolonilott innan kylan kom, så nu står den i fönstret. Det börjar växa ut nya blad, dom är blågröna.
Så svårt att beskriva den!
Men hoppas någon känner igen min mystiska lilla buske!!...eller om det är ett litet träd??
Tacksam för svar!
Karin
Christer i Falköping
08-11-2003, 15:39
Jag tycker det låter som en Berberis av något slag. De taggarna har jag smärtsamma minnen av från min barndom
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
08-11-2003, 15:53
Kan det vara någon form av frösådd Berberis?? Berberis brukar ha taggar som sitter 3 och 3.
Jo, jag har funderat på berberis, men tycker att dom har annorlunda blad och annorlunda växtsätt...
Men om berberis har taggar som växer 3 och 3 är det nog en sån.
Attans också! Jag trodde att jag hade hittat en raritet!!!!
men den är fin i alla fall.
Tack för hjälpen!
Karin
CITAT (KarinB @ 08-11-2003, 20:03)
Jo, jag har funderat på berberis, men tycker att dom har annorlunda blad och annorlunda växtsätt...
Mycket unga frösådda berberis har annorlunda blad än de får senare, hjärtformade, precis som du beskriver.