carin1964
29-08-2009, 19:49
Jag såg på Trädgårdsfredag i våras att man kan direktplantera buxbomssticklingar i småkrukor och sedan "glömma bort" dem i ett år. Frågan är hur mycket man ska glömma dem, behöver de inget vatten osv på ett år?
GudrunS
29-08-2009, 20:01
Jag klippte en massa sticklingar av buxbom, liguster och idegran och stoppade ner dem i en pallkrage som jag fyllt med en blandning av såjord och finkornig vermikulit. De har stått i den i två säsonger och verkar ha rotat sig för den har fått nya små blad. Jag har även satt sticklingar av buxbom och liguster i växthuset på hösten och de har rotat sig fint så dessa har jag planterat ut.
carin1964
30-08-2009, 07:08
Tack för svar. Hur vedartade var dina sticklingar? Jag har satt mina i krukor. Om jag täcker över dem så borde de väl klara vintern? Ska man vattna dem då och då? Hur har du gjort?
GudrunS
30-08-2009, 20:28
Sticklingarna var ganska vedartade, alltså inte helt ljusgröna och mjuka. Det verkar dock som att buxbomssticklingar inte är så kinkiga. Man kan nog sätta ner allt man har klippt och de flesta kommer att rota sig. Om du sätter ner dina krukor i en jord- eller sandbädd och täcker så borde de klara vintern utan problem. Jag vattnar mina sticklingar när det inte har regnat på länge. Det verkar räcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.