tantGröön
Hej

Jag är en relativt nybliven kolonist, som fram tills nu fokuserat på odling av grönsaker.
Men nu börjar mitt intresse för blommor vakna till liv och jag funderar redan nu på vad jag vill göra i kolonin när våren anländer.

Jag har en rabatt på ca 6x1 meter i min koloni (zon 1). Den angränsar till ett lågt staket. Soligt läge.
Jag skulle vilja fylla denna rabatt med blommor som gärna blommar på olika tider av året.
Just nu är den marktäkt för att inte kirskål eller liknande ska ta över den.

Det vore roligt att komma till kolonin och mötas av blommor även andra månader än sommarmånaderna.
Har ni några tips på ett bra upplägg av rabatt? Vilka blommor/växter (helst perenna) skulle kunna funka fint ihopa?

Alla tips mottages tacksamt!

octachoron
På hösten (september?) så blommar Echinacea purpurea (Solhatt) fint, det är en växt som många på kolonilotter har. Finns väl en anledning till det. Fast då är det förstås oftast den utbredda 'Magnus', nu har det kommit MÅNGA nya fina sorter som du kan imponera på dina grannar med!

Annars kan man väl säga som engelsmännen, det finns en näva för alla tillfällen! Både tidigblommande, sommarblommande samt höstblommande...
ingrids
Daglilja, t.ex. stella d'oror, röd nejlikrot (som inte bara finns röd utan också åt det orangea, stäppsalvia, daggkåpa, jättevallmo, höstvädd, nävor och rudbeckior har ochtachoron redan nämnt, mjölkklocka, höstanemon, alunrot för fina blad (och sirliga blommor). Sedan skulle jag plantera fullt med lökväxter, främst narcisser och allium, inte minst för att mycket av det jag skrivit tar fatt från slutet av juni eller i juli. Om du har tung lerjord är inte alla sorterna bra heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon