AK i Sura
Hej! Hade ju inte tänkt att gräva ner några fler rosor i år, men en 19:- ros från Åsby (White nights) och några rotskott från någon gammal okänd rosbuske som jag fått var ju tvugna att komma ner i jorden. Idag var det perfekt grävar väder, inte för varmt och regnet hade gjort lerjorden lättgrävd. Den där gamla rosbusken som jag fått skott från lär bli stor, så jag tänkte ge den lite plats att växa på. Satte igång och gräva djupt och rejält som jag alltid gör. Lite rötter och stenar som vanligt men som sagt lättgrävt pga regnet. Mer regn blev det när jag fick en rejäl dusch av något som kom flygande ur rosgropen. Dusch och dusch, det var mer som en fontän och vips hade jag dammen jag drömt om! Jag hade alltså lyckats gräva hål på en vattenledning förstod jag rätt snart. Vad gör man!? Började knacka på hos mina grannar i radhuset, men inga händiga karlar var hemma så klart. Vad är karlarna när man behöver dem!? In och letade i telefonkatalogen efter ett nummer till någon vattenjour i kommunen, rinde och hamnade hos SOS alarm och det var tydligen dit jag skulle. Jodå de skulle skicka ut någon jourkille men under tiden kom en granne hem och insåg att jag grävt av vårt trädgårdsvatten. Det var i alla fall ingen stor ledning som skulle göra halva SUra utan vatten och vi kunde själva stänga av vatnet i källaren, puuh.
Kommungubben var ju redan på väg och han var så hjälpsam och såg till att ordna en lagning till vår söndergrävda ledning. Rosen fick förstås en annan plats men jag kommer alltid att tänka på den som översvämningsrosen. Brukar vara flitig med kameran men jag var för stressad för att fota min damm idag. Däremot blev det lite andra bilder.

[attachment=41252:090829ba...radgard1.jpg]
Del av min radhustäppa, har tagit fotot från balkongen. Största delen av roslanden är bakom äppelträdet och syns alltså inte från balkongen

[attachment=41254:090829maryrose.jpg]
Älskade Mary Rose blommar igen

[attachment=41259:090829ro...rmotbank.jpg]
Närmast kameran Rose de Recht och längre bort skymtar Louise odièr

[attachment=41256:090829le...duoclose.jpg]
Ljuvliga Leander

[attachment=41261:090829astridlgo.jpg]
Astrid Lindgren

octachoron
Det var tur i oturen...
Själv är jag alltid rädd för att gräva av en elledning som jag vet går rakt igenom trädgården men tyvärr vet jag inte precisa sträckningen eller djupet på den:-(

Fina bilder, förresten. Har både Mary Rose, Louise Odier samt Rose de Rescht själv.
renate
Det var tur i otur att du fick hjälp så snabbt.Jag har en teleledning som går över rosgången.Förr hade jag stoppat när en pinne för att markera var ledningen går men nu är pinnen borta men än så länge ha det gått bra.
Kajsa
Så en vattenledning råkade grävas av, ser hur vattnet flödar ut i trädgården, hua. Tur du fick hjälp men bara den där stressen , vem ringer man ? Hur blev det efteråt, mycket extra jobb ? Själv har jag ingen aning var el och vatten går i trädgården, kanske ska fråga maken om han vet, med tanke på allt man gräver.

Så lummigt din trädgård ser ut, vackert.
AK i Sura
Idag har jag inte grävt några gropar. Huuu en elledning vore ju mardrömmen att råka gräva i.Min lilla vattenläcka gjorde tack och lov ingen större skada. Jag grävde inte i något befintligt land utan hade som vanligt tjuvat åt mig lite extra mark på radhusets allmäning. Dessutom är vår tomt upphöjd ca 1,5 meter vilket innebar att vattnet rann ner på villatomten intill men där gjorde det heller ingen skada eftersom det är en vildäng där. Jag passade faktiskt på att vattna lite när det nu ändå kom så mycket vatten, något var jag ju tvungen att sysselsätta mig med medan jag väntade på hjälp.
Jo min trädgård är väldigt lummig, jag har ju sparat de äldre buskar och träd som fanns när jag flyttade in. Däremot har jag rensat upp lite för att mina rosor ska få tillräckligt med sol och äppelträdet klippte jag ordentligt förra helgen. Nu ska jag INTE gräva fler land i år!
esters-tradgard
Jag hade fått totalpanik. Tur att det inte blev några större skador iallafall.

Jättefin och lummig trädgård du har.
Längtar tills vår blir lite mer lummig.

Christina i Taxinge~
men kära nån hur du håller på!? ohmy.gif
tur att det gick bra med allt till slut! smile.gif

Jättemysig trädgård ser du ut att ha!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon