Full version: Fläder
BigDaddy
Satte en fläderkvist i vatten för ett tag sedan & nu är det flera korta rötter som tittat fram. Inte långa men ett par millimeter kanske.
Tänkte sätta den i jord nu.
Hur långt ner ska jag sticka den?
Ngt att tänka på mer?
MariaS
Lika djupt som den stått i vatten.
BigDaddy
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 12:01) *
Lika djupt som den stått i vatten.

Och tack.
BigDaddy
Kom på en fråga till ang fläder.
De är ju utomhusväxter. Hur kommer den trivas inomhus nu tro?
Hur ska jag göra?

Ha kvar den inumhus,
ställa ut den bums idag på balkongen & låta den stå där alltid,
el ha den inomhus nu tills våren då jag ställer ut den?
MariaS
Fläder får ganska snabbt ett ordentligt rotsystem, vilket inte gör den särskilt lämplig för krukodling. En vinter kan ju gå, men då bör du ha krukan ute och väl skyddad.
BigDaddy
CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:46) *
Fläder får ganska snabbt ett ordentligt rotsystem, vilket inte gör den särskilt lämplig för krukodling. En vinter kan ju gå, men då bör du ha krukan ute och väl skyddad.

Nä jag får nog plantera den ute nästa vår då, men kul att ha den tills dess iaf.
Får väl sätta ut den genast på balkongen. Skyddad? Hur ska jag kunna skydda den menar du?
Ngt tips?

Synd den inte går att ha i kruka & inomhus. Men men, tack för infon iaf.
Men en riktigt stor kruka på balkongen då? smile.gif
Nä nä, får väl plantera den utomhus ändå. Men tips på skydd var det ja. ? smile.gif
MariaS
Växten kommer att gå i vila under vintern, men man bör ändå skydda krukan, så det inte blir för stora temperaturvariationer under vintern. Soliga dagar, kan värma bra i en kruka, även om det är många minus egentligen. I jorden är det ju konstant tjäle hela dygnet.

Så lämpligast skyddar man krukan med en gammal trasmatta, bubbelplast, frigolit eller liknande.
BigDaddy
Tusen tack igen!
Då vet jag. Ska försöka få den att överleva så länge det går i kruka på balkongen tror jag ändå. Får se till våren.
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon