Full version: Trasigt växthus
skogstroll
igår "föll" en björk rätt på mitt växthus och pajade en del rutor och en del av stommen. -cry-.gif Jag har för en gångs skull en fin chiliodling och många frukter som ska mogna. En presenning skyddar det trasiga området. Nu har jag tagit upp mina käraste chiliplantor, en cayenne och en chocolate scotch bonnet och satt i ett litet sladdrigt plastväxthus från Rusta... kommer de att att tappa frukterna? De har nog inte lika varmt och skönt som i växthuset. Om någon har tips hur man kan skydda dem från undergång vore jag väldigt tacksam!!! smiley_small_hug.gif
MariaS
Ta in dem! Sätt dem sen i ett ljust fönster. Duscha dem regelbundet, så de inte får spinn.
skogstroll
synd mina fönster är så mörka, jag ska kolla temperaturen i miniväxthuset nätterna är ju inte så himla kalla än thanks.gif
blomkronan
Men va tråkigt med växthuset kram2.gif hoppas det går att laga yes.gif
Du vet väll att man kan övervintra chili... så dina frukter är inte i fara.. dom kommer sitta kvar.
ingaröbo
CITAT (skogstroll @ 30-08-2009, 12:01) *
igår "föll" en björk rätt på mitt växthus och pajade en del rutor och en del av stommen. -cry-.gif Jag har för en gångs skull en fin chiliodling och många frukter som ska mogna. En presenning skyddar det trasiga området. Nu har jag tagit upp mina käraste chiliplantor, en cayenne och en chocolate scotch bonnet och satt i ett litet sladdrigt plastväxthus från Rusta... kommer de att att tappa frukterna? De har nog inte lika varmt och skönt som i växthuset. Om någon har tips hur man kan skydda dem från undergång vore jag väldigt tacksam!!! smiley_small_hug.gif

Jag har också chilin i ett sladdrigt växthus från Rusta och där trivs chilin alldeles utmärkt. Chlilin har bott där enda sen i våras och det blommar jättemycket o ger jätte mycket fina frukter. Chilin går det nog ingen nöd på ska du se.

Nu har jag ju turen att få flytta in mina chiliplantor i mitt nya växthus i morgon eller övermorgon.
Tråkigt för dig att växthuset är trasigt.
skogstroll
ja det var jättedeppigt... smiley_small_hug.gif
Chamomille
Men oj då! Va tråkigt. Går det att laga tror du? Usch va ledsen jag skulle bli kompiskram.gif

skogstroll
Nu har jag i alla fall skaffat nya rutor (i plast). Enligt Willab kan man inte få fast dem (med silicon) förrän det är 15 grader plus, men man kan försöka nypa fast dem med såna där klämmor. Tror jag har några nånstans, för det är ju för bedrövligt att inte kunna använda växthuset på så lång tid annars -cry-.gif nåja på nåt sätt ska jag täta eländet.

De flesta chilisar jag tog in har överlevt även om de ser rätt trötta ut. De blir bättre och bättre vartefter ljuset kommer tillbaka smile.gif
theseraphim
bubbelplast på rulle isolerar fenomenalt och är billigt på tex beijer bygg. frigolit är också en bra lösning.
skogstroll
ja tack för tipset, jag ska göra så gott jag kan för utan växthus kan man ju inte va!
theseraphim
frigolit på golv och svep resten med bubbelplat och blir du riktig ororlig så dra in en förlängningskabel och ställ in en kupevärmare som du kan styra via timer på nätterna.
skogstroll
synd jag har så förbaskat långt till växthuset... men får leta efter en låååååång kabel kanske rolleyes.gif
theseraphim
CITAT (skogstroll @ 25-02-2010, 13:21) *
synd jag har så förbaskat långt till växthuset... men får leta efter en låååååång kabel kanske rolleyes.gif

Jisses hur långt bort är växthuset?
Annetorp
Igår köpte jag ett sånt där plastväxthus till mitt växthus jag hade tänkt att värma på lite tidigare. Jag har inte kunnat ta mej in i växthuset på ett par veckor, men idag skotta jag mig fram och fick upp dörren. Till min fasa fear.gif upptäckte jag att 8 rutor hade gått sönder av snöns tyngd. -cry-.gif De rutor kommer att bytats ut mot kanalplast. jag har planerat att byt ut rutorna i taket det senaste året till kanalplast. Bara för att komma igång tidigare med odlingen. så i år blir den sen också. no.gif
Ha det bra
Mvh
A
skogstroll
jag lider med dig verkligen! det är inge kul... jag ska försöka täta så gott det går med vad jag hittar (tack till alla tips!) och sen klämma fast plastrutorna och senare silicona fast dem när det blir varmt. Just nu kommer jag inte ens fram till växthuset... men om några dar kanske... hoppas snön glider av snart
skogstroll
CITAT (theseraphim @ 25-02-2010, 14:21) *
Jisses hur långt bort är växthuset?

ja jag vet inte riktigt hur långt men en jäkla klätterväg upp på berget och ner på berget sweatingbullets.gif lite tokigt att ha växthuset där men det finns inge så många ställen att ha det på...

chizza
Angående snö på växthuset måste man vara ganska snabb på o röja undan, väldigt vanligt att tak ramlar in annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon