esters-tradgard

Här Lavender Pinocchio och Burgundy Iceberg.
Vill ni se fler bilder så kika in på min nya rosenblogg

Fny
så vackert! Här hos mig blommar det också fortfarnde (eller snarare igen) - både H.C Andersen och Rosarium Uetersen. Är det normalt att rosor blommar så sent på sommaren? Det här är mitt första år med rosor... wub.gif
esters-tradgard
Jo absolut blommar rosorna fortfarande i augusti/september. Förra året i stockholm kom första frosten i mitten av oktober om jag minns rätt, då blommade fortfarande min uppstammade the fairy och någon mer ros om jag minns rätt.

Rosor är ju bara sååå fantastiska.

flouee
Även mitt första år! Både Bonica och Romanze blommar, och många nya knoppar är på väg! Nu har jag dock tagit bort stängslet för att testa att använda blodmjöl istället mot rådjur och hjort, får se om rabatten finns kvar när vi åker dit igenom om två veckor... blink.gif
AK i Sura
Härliga bilder på två favoritrosor! Burgundy har jag ju själv men Lavendel Pinocchio sitter på önskelistan till nästa år. Det är den långa blomningen som är så häftig med rosor tycker jag. Förra året hade jag rosor långt in i oktober och de brukar faktiskt klara en till två små frostknäppar innan de går åt.
Paeonia Lactiflora
Åh, en sån vacker färg, jag tänker på Burgundy Iceberg! Tänkte fråga om den är vinröd också i verkligheten, men googlade lite på Burgundy för säkerhets skull, och Burgundy är visst ett vin rolleyes.gif, så det gör väl frågan överflödig.

Jag har mängder av knoppar på mina New Dawn, det är så roligt och komma tillbaka till landet efter fem dagar i stan och se hur mycket som hänt på den korta tiden. Denna helgen upptäckte jag att jag måste ha petat ner några luktärtsfrön vid rosenbågen:

[attachment=41348:Aug2009_004.JPG]

Tycker att det blev ganska sött!
renate
Så vackra rosor du visa,vilka färger.Ädet rabattrosor?Burgndy Iceberg låter bekant,den fick berömmelse på ett annat forum.Jag måste kika in i din blogg.Här tokblomma Leander nu,den är ny för mig i år. [attachment=41522:2009_09_...__Large_.JPG] Leander i nätbur
esters-tradgard
Paeonia Lactiflora: Jo den är mörkt purpurfärgad. Rött vin är en ganska bra beskrivning.

Renate: Ja, lavender pinocchio är en rabattros men den är ca 90cm hos mig (köpt i våras) och lika bred så den blir mycket större än jag trodde.
renate
Tittade in på din blogg,så många rosor du har hunnit med på så kort tid,imponerande.Jag har mest buskrosor här i min zon trivs de bäst.Såg att jag hade lagt in min bild upp och ner,rättade till det nu.Burgundy Iceberg måste jag titta lite nätmare på.
esters-tradgard
Renate: burgundy Iceberg såg jag i somras hos Noranetta hon som har rosengården i bergslagen. Hon har ju zon 5 och den funkar där så den bör fungera hos dig också.

Den är fantastisk verkligen. Undersidan av bladen är nästan vita, otroligt läckert.

Jo det har blivit väldigt mycket rosor. Tror jag fått ned ca 50st sedan förra sommaren. Rosengården kommer rymma ca 70 rosor så det blir jättemånga rosor. Jag tänker låta rosorna dominera så det blir mest underplantering av perenner för att slippa se så mycket jord.
Du har väl en väldans massa rosor du också? Det är ju såå kul. Verkligen en rolig hobby tycker jag.
renate
Ja jag har ett antal rosor nu,jag har gjort om det mesta av min trädgård till rosengård,men inte enbart rosor.Buskar och träd får inte fattas även perenner har jag en del med en och annan ros som smyger in även där.Jag har bara en bråkdel av de rosor som noranettan ha,men jag har faktiskt tappat räkningen.Jag ska göra en ny rosinventering nu i höst.Blogg har jag inte hunnit med ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon