Full version: Äppleträd
Chese
Vi har redan ett äppleträd. Men jag skulle vilja sköta mitt eget. Jag vill då ha ett som är max 2 meter högt och inte så brätt kanske 1-1,5 meter bred max. Sen undrar jag om de går att köpa något fint äpple i affären och plantera skärnorna även om de dröjer att få äpplen så skulle de va roligt att plantera ett själv.

Har ni något förslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Riktigt så litet äppelträd är nog inte realistiskt att önska. Men äppelträd ympade på grundstammen B9 blir ganska små (behöver dock stöd hela livet och blir inte så jättelånglivade). Fast även såna träd blir lite större än det du önskar, möjligtvis kan du få så litet träd ifall du formar det i kordongform fast det är ju ofta inte någon nybörjarsak + man brukar behöva specialbeställa träd då, de bör ju vara formade för att passa som kordong redan från början.

Jovisst kan man så äppelkärnor det finns dock en del nackdelar:

Trädet blir megastort, ofta större än normala äppelträd man köper i trädgårdsbutiken som är ympade.

Äpple är inte fröäkta = det blir inte samma frukter på trädet som den frukten du tog kärnorna ifrån utan ofta får man något som mera liknar vildäpplen, fast ibland kan man ju lyckas få en god frukt som ju då är en helt ny sort.

Kärnor från importäpplen kanske inte ger träd som är härdiga i sverige.

(OBS! äppelkärnor brukar behöva kallstratifieras för att gro)
Chese
Hur länge tycker du att de ska ligga i frysen då? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De ska aldrig ligga i frysen.

Man sår kärnorna nu och gräver ner krukorna utomhus så får de uppleva en naturlig vinter.

Optimal temperatur vid kallstratifierig är +0 till +5C, sådär jättekallt som det blir i frysen brukar det aldrig bli i jorden ute naturligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon