sjöbäcken
Hej!
Denna blomma växer på ett kalhygge. Den har kommit upp från noll till dagens storlek detta året. Den har otroligt vackra blommor och finns i två olika rosa färger. Stammen är kraftig och lite bambuaktig med tydliga avgränsningar som ringar... Blommorna påminner om någonslags blandning mellan iris och något annat, tycker jag... Den är så vacker att jag skulle vilja ta hem den, men vad ger jag mig in på i så fall? Är det ett ogräs till och med ? Men vacker ändå!
Vet du vad det är och hur man sköter så tipsa mig, eller avråd mig! (Jag vet att man inte får ta utan markägarens tillåtelse)
Irene_L
Det är en jättebalsamin. Den kan lätt bli ett ogräs eftersom den sprätter iväg sina frön! Här står det lite om den:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...s-glandulifera/
jes / københavn
Hej sjöbäcken

ja vist er den fin
Jeg har selv prøvet den og den vokser bare der er jord smile.gif

men pas på - den er invasiv, dvs. den frøspreder sig meget.
Jeg har samlet frø og sået dem og sommeren efter har man de fineste blomster.
På høsten samler jeg frø igen og sår dem under høsten der hvor jeg vil havde dem, men jeg plukker alle blomster af når de begynder at visne så de ikke sætter frø for får de lov til de ja så er de over det hele.
Men prøv den for den er smuk.
smil fra jes
Aqvakul
Visst är den fräck - men den måste tyvärr hållas under "uppsikt".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon