kikki
Disse store bladene kommer opp i hagen og jeg undrer meg slik på hva det kan være? Er det noen som kan hjelpe med ett navn? blush.gif Jeg har sammenlignet med Digitalis,og de ligner ikke. Disse 2 bilder er da fra ukjendt plante?
Lady Hamilton
Ja du kikki g.gif först "såg" jag att det var en bladväxt som vi brukar kalla för Groblad här. Men när jag förstorade upp bilden så såg jag att det inte alls var den. Så tyvärr jag vet inte dunno.gif ............men det är väldigt vackra blad blush.gif
Gudrun i Göteborg
Den ser ut som en två-åring. Digitalis eller kungsljus. Jag råder dig till att vänta till nästa sommar...
Aqvakul
g.gif Det kan vara Digitalis, men utseendet är inte riktigt typiskt. Troligtvis kommer de att blomma nästa år och då blir det mycket lättare att gissa rätt... giggle.gif
mikaan
nej fingerborgsblomma är det inte för bladen liknar inte alls.. Så vänta till nästa år o se vad det är som blommar.. men lägg ut ett märke så du vet var du har det..annars så är det lätt att man glömmer o kanske ränsar bort det..
kikki
Tusen takk for alle svar her, jeg undres for det har ikke vært blomst på. Jeg har bilder av Digitalisblad så det er det ikke, og den sprer seg i litt ulike bed,så jeg tenkte å samle de alle på ett sted og da se! Groblad eller vi kaller for Kjempe her, har veldig små blader, disse er jo så store... liker bladene så jeg lar de være og ser om det vil komme blomst,selv om det ER sent nå på året.
kikki
Harett annet bilde også,men av hva??
Österläge
Har tyvärr ingen aning men puttar upp tråden lite o hoppas du får svar!
Gåsis
Bladen på bild nummer två tycker jag liknar någon Inula.

/Åsa
kikki
Tusen takk til dere som er så vennlige og vil hjelpe,men ser ingen blomst, så må vel vente til neste år da!! Inula, kan jeg Google på det navnet eller må det latinsk til,er så ulike navn på planter i Norge /Sverige,så ikke alltid like lett å finne ut av det!
storm
Praktbetonika(Stachys macrantha) kanske.
Gåsis
Inula är latin, sen finns det en massa olika sorter.

/Åsa
kikki
Tusen takk for alle som er så snill og svarer,dette er første gang jeg har i hagen,men ingen blomster enda.Jeg har tatt ett stort Digitalisblad og ett av disse,men de er ikke like, så Digitalis er det ikke.
kikki
hei, igår fikk jeg da ett svar på hva disse store blader var,tenk jeg så en blomst og fant ut da det var Primula,så store blader har jeg ikke sett før, vil nok følge med etterhvert blomsten kommer mer frem.

Enda een plante jeg har vært spent på, og fikk vite var Stjerneskjerm. Ildblomkarsen er på det fineste nå,samler frø etter blomstringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon