Full version: Aprikos
Mitra
Hur ska jag göra för att mina aprikoser skall mogna. Den sitter i växthuset med massor av frukt men solen kommer nog inte åt för alla blad. kan man ta bort bladen? Eller hur gör jag? confused.gif
MariaS
Jag vet inte var du bor, men här har just persikorna börjat mogna, så vänta du ett tag till.
Alexander-VG-zon3
du kan ta bort några blad så att solen kommer åt, annars är det bara att vänta då det är solen och värmen med ''mera'' som styr mognaden. men sköter du den rätt så är det bara vädret och sol som fattas.
MariaS
Mognadstid för aprikoser sträcker sig från mitten av augusti till slutet av september, beroende på sort.

Sorten 'Harcot' är nog den som mognar tidigast, medan sorten 'Hargrand' tillhör de som mognar sist. Visst påverkar sol och värma mognadstiden också, men förr eller senare mognar de ändå.
MariaS
Förresten. Jag får nog säga, att de sorter som mognar senare, är nog mer smakrika också. Gäller även persikor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 10:05) *
Mognadstid för aprikoser sträcker sig från mitten av augusti till slutet av september, beroende på sort.

Sorten 'Harcot' är nog den som mognar tidigast, medan sorten 'Hargrand' tillhör de som mognar sist. Visst påverkar sol och värma mognadstiden också, men förr eller senare mognar de ändå.

ja kan ju säga så här är det bara max +10c +15c igenom hela sommaren och dåligt väder så skulle samtliga sorter vara senare än vad dom är. hade det varit varmare väder typ över +30c och gynnsamt klimat så hade samtliga sorter mognat tidigare, allt är ju vad sorterna kräver för att mogna och det kan skilja från år till år. sedan är det en del sorter som blommar olika och därmed blir tiden också olika.

ja för eller senare mognar det.

men kan ju säga ett exempel från syd/västra Island som har väldigt sval sommar och där är det problem med att få äpple att mogna under sommaren. det klarar vintern och det hade även en Aprikos gjort men frukten kan man säga bye bye till. mognadstid är ju bara en fingervisning av vad den sorten brukar ha inget som är exakt att det blir just den månaden utan nej det styres av annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon