Matillin
30-08-2009, 19:07
Vi ska planterna en ligusterhäck runt våran nya hustomt.
Men den tar ju några år på sig att växa upp så under tiden tänkte jag att man skulle kunna plantera några högväxande blommor strax utanför altanen för insynskydd.
Jag vet att det finns en vit blomma som blir mellan 1.5 - 2 meter hög ungefär?
Minns inte vad den heter mer än att den är vanlig i trädgårdar.
En del gör ju solroshäckar...
Rosenskära blir också hög fast det finns nog olika sorter.
Om du är ute efter perenner så vet jag inte om det fins några som blir så höga som 1,5-2 m höga.
Bengt i Särö
30-08-2009, 20:51
CITAT (Matillin @ 30-08-2009, 20:07)

Vi ska planterna en ligusterhäck runt våran nya hustomt.
Men den tar ju några år på sig att växa upp så under tiden tänkte jag att man skulle kunna plantera några högväxande blommor strax utanför altanen för insynskydd.
Jag vet att det finns en vit blomma som blir mellan 1.5 - 2 meter hög ungefär?
Minns inte vad den heter mer än att den är vanlig i trädgårdar.
Hej Peztis.
Här är ett tipps.Aruncus dioicus (Plymspirea) blommar i juni-juli med vita plymer 150 cm hög.
Planteringsavstånd C.a 50 cm.
Riddarsporre, stormhatt, silverax, diverse prydnadsgräs, jordärtskocka, jättebalsamin (varning) är några jag kommer på så där direkt.
Luktärtor och blomma för dagen är några och stockrosor.
Klockranka blir hög, liksom klematisar.
Rosenflockel, Eupatorium purpureum, växer sig enormt hög på några år. Prydnadsgräs så som elefantgräs och pampasgräs (måste nog täckas om du bor i högre zon än zon 1). Bambu är ju snyggt men tar ett tag innan den växer till sig och vissnar inte ner på vintern förstås. Har för mig att det finns malvor som blir enormt höga men det kan bero på jordmånen.
trädliljan blir kanske inte så hög första året men den lär ju ha potential till att bli så hög! =)
Matillin
31-08-2009, 07:44
Just ja det var plymspirea jag inte hittade namnet på, dom är ju superfina och blir rätt höga.
Tack för alla tips ska kolla upp hur blommorna ser ut som ni nämt.
Fick tips om att plantera klätterväxter för altanen på en spalje det hade jag inte tänkt på själv det är ju kanske egentligen enklast att ta bort sen om några år när häcken vuxit sig hög?
Om du tänker i spalje-banor så skulle kanske humle kunna vara något?
Hans i Värmland
31-08-2009, 16:24
Rekommenderar jordskocka så får du en god middag i oktober.
Mina skockor är 3 meter nu och blommar fantastiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.