Full version: Fynd i svampskogen
Maggan H
Idag hittade vi mer än kantareller i skogen, denna lilla buske växte bland björkar och tallar. Jag hittade nog 3-4 plantor på olika ställen. Det liknar ett mellanting på Mahonia och ek, vad är det? Plantan var bara ca halvmetern hög.
[attachment=41325:P8300007.JPG]
EKLO
Ibland tycker jag att ekar kan se så där spetsiga och underliga ut i bladen medan de är små - jag har sett det och undrat, men när de blir större blir bladen som de brukar. Samma gäller förresten rönnar, har jag sett. Helt ovetenskapligt, men själv noterat.
Meriona
Om jag inte minns fel så finns det flera olika arter av ek, kanhända ser någon av dess blad ut såhär? Men jag är inte säker, jag bara spånar...
Bengt i Särö
CITAT (Meriona @ 30-08-2009, 20:54) *
Om jag inte minns fel så finns det flera olika arter av ek, kanhända ser någon av dess blad ut såhär? Men jag är inte säker, jag bara spånar...

HEJ MAGGAN H

Små Ekplantor,hela gräsmattan är full av ekplantor.
Huggorm
Quercus Rubra? Nordlig amerikansk rödek alltså. Alternativt det som de andra skrivit, att det är vanlig ek som fått lite spetsiga blad i sin ungdomliga oförmåga. Men jag undrar ändå om det inte är något slags rödek g.gif
Fågelvägen
Vår grusplan är full av små ekplantor, men deras blad ser alldeles vanliga ut, som Quercus robur.
Jag tror Huggorm har rätt, Q. rubra har precis sådana spetsiga blad. Undrar hur de har hamnat i kantarellskogen?
Maggan H
Det fanns många vanliga småplantor av ek också och jag kunde därför jämföra dem på plats. Helt riktigt ser det ut att vara denna Rödek. Är det en odlad variant i Sverige? Fåglarna torde vara inblandade i detta tror jag i vilket fall. Tack för svaren, nu slipper jag undra! Visst är det vackra blad?
CillaM
Underbart vackra blad! Sådana som är ganska eftertraktade. Konstig är man, men det man har in på knuten kan trötta ut en o man vill ha nya variationer av blad och färg. Stjäl tråden lite granna. Hur är det att ta sticklingar på bland annat ek? Hur lätt, alternativt svårt är det?
Huggorm
CITAT (Maggan H @ 30-08-2009, 22:01) *
Det fanns många vanliga småplantor av ek också och jag kunde därför jämföra dem på plats. Helt riktigt ser det ut att vara denna Rödek. Är det en odlad variant i Sverige? Fåglarna torde vara inblandade i detta tror jag i vilket fall. Tack för svaren, nu slipper jag undra! Visst är det vackra blad?

Ja, dom är odlade i Sverige. Den absolut vanligaste importerade eksorten, och härdig också, det finns exemplar ända uppe i västerbotten. I Tyskland är dom helt naturaliserade på sina håll, och räknas som en fara för den ursprungliga trädfloran. Höstfärgen blir fantastisk, därav namnet, dom blir helt röda. Säkert fåglar eller ekorrar som spridit ekollonen, det finns garanterat ett stort träd i närheten någonstans.
Jan Lindgren
Hej!
Det är inte helt ovanligt att skogsägare sår lite rödek. Jag har provat att så i min lilla skog men det verkar som om skogsmössen är snabba att äta upp fröna. Vill du ha plantor så är det bara att plocka lite ollon vid någon offentlig plantering. Sås på hösten och skyddas från möss.
MVH
Jan Lindgren
sandhed
Nu när jag ser att ni pratar ekar, så undrar jag om någon snäll skulle kunna skicka ex antal till mig, jag bor i Orsa Norra Dalarna, vi har några få här men de ger inga ollon. vill göra en liten häck runt grönsakslandet.
Huggorm
Vanliga ekar skulle jag gärna kunna skicka för det har jag gott om. Men det är bättre att någon som bor längre norrut skickar, eftersom mina är förprogrammerade för zon 2-3. Inte alls säkert att dom skulle klara Dalarnas klimat tyvärr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon