Full version: fuchsior
4:an
Har upptäckt en dold passion inom mig...nämligen passionen till fuchsior. Dessa dansande blommor!
Har genom odla köpt tre stycken. Två stycken är fantastiska! Den tredje vill inte riktigt öppna sig utan
vissnar i knoppkanten innan den har hunnit slå ut...trist. Nu till mina frågor.....hur övervintra? Går det
med inglasad balkong? Hur många grader tål de? Skall de vattnas och när bör jag ta in dem? Och när
skall de ut igen? Mycket frågor men jag vill gärna försöka övervintra dem eftersom jag anar att de blir
ännu större nästa år om jag lyckas!!!! sos.gif
Lotta22
Jag har också snöat in på fuchsior och har samma problem. Jag tänkte försöka övervintra dem ute i en isolerad låda mot husväggen på uteplatsen.
Här kan du hitta bra tips!:
Fuchsiasällskapet
Markus fuchsior
info från Kennneth Nilsson, tror jag
Brittiska fuchsiasällskapet
Era garden om övervintring av fuchsia
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
vad har du för alt att övervintra dom i?

vad dom tål i frost beror helt på sort och art och hybrid. exempel häckfuchsia kan man ha på friland och dom känsliga hybriderna/namnsorterna vi köper under sommaren finns det några som inte tål frost alls.

annars så övervintrar man dom svalt ca +1c +10c och mörkt. men det går också att övervintra dom i rumstemåp och extra ljus och det går också gräva ner dom ute på ett frostfritt djup i marken och sedan täcka.

JRo
Jag har bara en, som säkert är av den tåligare sorten.
Den klippte jag ner något i höstas strax innan första nattfrosten och sedan stod den i ett sydfönster hela vintern. I jan-mars fick den lite extraljus (ströljus från frösådder i närheten). Den fick ganska långa rangliga skott, men de klippte jag ner (blev finfina sticklingar) innan den fick komma ut i början av Juni. Samtliga (moderplanta och sticklingar) blommar nu överdådigt!
Lycka till!
Jag hade tänkt att ta hem dem till den inglasade balkongen....graderna stämmer rätt bra men det är ju fullt ljus där. Hur blir det då?

Tack för länkar och tankar!

Förresten alla tre är av storblommig sort! Om det har någon betydelse!
Alexander-VG-zon3
CITAT (4:an @ 31-08-2009, 21:26) *
Jag hade tänkt att ta hem dem till den inglasade balkongen....graderna stämmer rätt bra men det är ju fullt ljus där. Hur blir det då?

Tack för länkar och tankar!

Förresten alla tre är av storblommig sort! Om det har någon betydelse!

blir det inte frost så kan du ha dom där. dom kommer säkert trivas där och är det ljust så kommer dom blomma länge inpå sen hösten och in i vintern. ljuset är inget som stör dom men dom kan nog behöva mer vatten än om doms tod mörkt.
Känner mig lugnad! Skall göra allt som står i min makt för att de skall klara sig! Återigen tack!!!!
har nu plockat in en av mina fuchsior för vinterförvaring....! Så får vi se hur det går! [attachment=42742:P1010479.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Ett litet tips till i vår: Byt kruka, fuchsior gillar inte när det blir hett om fötterna så mörka krukor som drar till sig värme brukar de inte gilla, de föredrar ljusa krukor.
Tack det skall jag komma ihåg!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon