Full version: Rättikor
Rogerzon3
Hej!
Jag har idag tagit upp alla mina rättikor(inte så många) och nu undrar jag vad jag ska göra med dem. Jag vet att man kan blanda dem rivna i sallader eller woka dem. Kan man göra något mer ut av dem?
De är ganska skarpa i smaken
MVH Roger!
Virgo
Skivas tunt, saltas och äts som tilltugg till en källarsval bayersk öl!
Ti bee
Man kan göra japanska pickles av dem, smakar rent himmelskt! wub.gif De kallas nuka-tsuke, allmänt kallas pickles tsukemono. Då köper man något som kallas nuka på en asiatisk/japansk affär (tex Japanska torget i Stockholm), det är en form av risflingor/rispulver som man blandar med vatten. Man har även i grönsaksstrimlor och eventuellt lite örter. Små skivor av rättikorna får då ligga i blandningen och tar både färg och smak, blir orangegula med en pikant underbar smak. Det är lite pyssel med att göra nuka-tsuke och jag har tyvärr inte kvar receptet från när jag gjorde min, men du kan säkert hitta recept på nätet.
Det är värt mödan!! Håller sig i flera månader om man sköter om det hela.
smile.gif
Ingrid på Västkusten
Ja WOK säger jag bara!

Strimla dem i form av tändstickor, woka med ingefära och vitlök, hysta på en svätt buljong.....koka upp snabbt, himelskt gott det!

Ultimata rättiketillagningen ( picklesen lät gott det med)

Hälsar ingrid
Rogerzon3
Halloj!

Man tackar för alla goda tips!
Det är väl bara att sätta igång...

MVH Roger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon