Full version: Nässelvatten
elfa1965
Hej!

Hur gör man nässelvatten?
EKLO
Plockar en massa nässlor, krossar gärna stjälkarna lite (med hammare eller så) stoppar i en hink/tunna ... och häller på vatten så att det täcker. Rör runt emellanåt (luktar pyton) och låt stå nån vecka innan du använder. Späd sedan (sägs det) med vatten till blandningen har ungefär te-färg - vattna sedan ut!
elfa1965
Är det brännässlor man ska ta och i så fall hur?
Mseli
Jo, brännässlor. Med stövlar på fötterna och tjocka handskar brukar det gå ganska smärtfritt. I torkat format är nässlor även mums för höns!

smuleborg
Ja, jo. 1/10 sisodär. Brännässlor utan frö, har jag lärt mig. Nu vet jag bättre, en vän har upplyst mig om att fröna ruttnar i vattnet. Man lär sig något nytt varje dag.
Peztis
Smuleborg:

Fast ruttna är väl vad hela nässlan gör...?

Spelar det ngn roll om det är frön med? Om de är ruttna så kan de åtminstone inte gro där man gödslar.
smuleborg
CITAT (Peztis @ 06-09-2009, 17:10) *
Smuleborg:

Fast ruttna är väl vad hela nässlan gör...?

Spelar det ngn roll om det är frön med? Om de är ruttna så kan de åtminstone inte gro där man gödslar.

Ja, det är väl så. Jag trodde förut att det spelade roll, och använde bara nässlor utan blommor/frö. Ville inte sprida nässelfrön i rabatter. Nu kan jag ta hela bestånd. KANON.
Malin_MeL
Varför just nässlor? är de extra näringsrika?
funkar det inte med vilka växter som helst? gräsklipp är ju så himla nyttigt, kan man inte göra gödningsvatten på det?
smuleborg
CITAT (Malin_MeL @ 06-09-2009, 22:56) *
Varför just nässlor? är de extra näringsrika?
funkar det inte med vilka växter som helst? gräsklipp är ju så himla nyttigt, kan man inte göra gödningsvatten på det?

Jag är ingen expert, det finns experter här på forumet. Jag gissar; vid täckodling kan du skippa nässelvatten.

Nässelvattnet ger, om jag har förstått det rätt, kvävetillförsel. Om man till nässelvattnet tillsätter till exempel Rölleka så har vi en annan "energidrink". Det är häftigt att blanda och ge av vad naturen ger.

Så finns guldvatten (kväve), vi använder det där vi (stora krukor) odlar sommarblommor. Vi använder inte guldvatten i trädgårdslandet.

Det handlar också om att inte vara beroende av "gödselproducenter" och den miljöpåverkan (framställning, transporter) det innebär. Typ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon