Hoscar
Har grävt en 60 cm djup och 140 cm bred grop efter ett körsbärsträd som dog pga kräfta. Hade tänkt plantera ett äppelträd (Aroma) i gropen, men blev tveksam då vattnet jag hällde i gropen inte rann undan. Jag borde förstås ha misstänkt att något var fel redan från början då körsbärsträdet som antagligen planterades i början av 70-talet inte var större än att den rymdes i två sopsäckar. Lerjorden häromkring är inte nådig. Jag har dock ingen annan plats för trädet och har ingen lust att gräva ner dräneringsrör, så enda alternativet är väl att försöka plantera trädet på en liten kulle ovan jord med stenar runt kanten. På Plantagen avrådde man mig från detta då man menade på att rötterna kommer att frysa. Ändå verkar detta vara en ganska vanlig metod. Vad säger ni som provat? Fungerar det bra eller förkortas trädets livslängd dramatiskt? Blir det bra om jag fyller gropen till 10 cm under marknivå och sedan placerar trädet där och bygger upp en kulle? Ska/kan man blanda planteringsjord med frisk lerjord eller ska man helst använda enbart planteringsjord under marknivå?
ingrids
jag vågar mig på att säga att plantagen nog har fel - genom att höja upp så att rötterna inte står i vatten borde de frysa mindre, upphöjda bäddar är ju ett vanligt trick för att få växter att överleva bättre. Bottna gärna gropen med grovt grus och täck med markduk så minskar risken för stående vatten i alla fall lite.
Aqvakul
Instämmer med ingrids! yes.gif (ett litet råd: Lita inte på Plantagen)
Hoscar
Hur tjockt lager med grus bör det vara innan man lägger på markväv då? Hoppas man inte behöver gräva djupare ty jag är sannolikt mycket nära en elkabel rakt under gropen nu, men borde man kanske gräva lite bredare i alla fall?

Det här med att inte lita på Plantagen, gäller det rent generellt eller bara planterings(av)rådet? Jag vet inte om det bara är en slump att vissa växter jag köpt därifrån inte vill ta sig riktigt.
ingrids
Jag skulle nog fylla på så mycket grus som verkar rimligt, typ 20 cm och uppåt. De flesta träd brer ut rötterna i sidled så att satsa på bredd är bra, de av mina träd som har det luckert i sidled växer absolut bättre än de som slåss mot en kompakt gräsmatta utanför den i och för sig hyfsat stora planteringsgropen.
Jan af Lisö
Hoscar, du skriver inte i vilken zon du planterar trädet, Aroma är ju ett zon I - IV träd, så i zon I - III borde du inte ha några problem med rötterna som fryser, i 4 kan det vara värt de första åren att vintertäcka kullen.

Håller i det stora hela med vad Ingrid S skriver, ju större kulle du kan bygga dessto bättre. Jag antar att ditt träd växer på grundstammen A2, dvs det blir ett stort träd. Hur stor kulle du än gör, så kommer rötterna med tiden at söka sig utanför kullen.

En annan aspekt är att inte kvävegödsla trädet efter midsommar så att det hinner avmogna innan vintern.

Aroma är det godaste svenska äpple och relativt frisk. Om du inte har köpt det ännu, så kan du kanske välja röd Aroma, Amorosa, samma smak, men fantastiskt vackra röda äpplen som pryder trädgården under september. Och om du inte har köpt trädet ännu, gå på Cillas hemsida http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm och kolla vad man skall tänka på när man väljer ett nytt fruktträd.
Hoscar
Zon II är det. Jag tänkte köpa trädet i lördags, men vattenproblemet kom emellan. Att rötterna kommer att söka sig utanför kullen har jag inte ens tänkt på. Vad gör man då?

Glömde att nämna att det från 40 cm under marknivå och neråt så långt jag vågat gräva hittills fanns en stenbädd med ganska stora stenar, vissa uppemot 20 kg. Vet inte om de är/var till någon nytta tillsammans med/utan grus.
ingrids
Hm, var det när du hällde vatten på stenbädden det inte rann undan eller var det hålet i leran? Med lite tur är stenlagret bättre dränerat än leran men det kan också vara hårdbackat. Rinner vattnet undan bra behövs inget grus, annars grus. Det viktiga är att dränera så att inte själva trädet står i vatten, att de perifera rötterna tar sig ner i leran är inte (vad jag vet) negativt för trädets överlevnad om "mitten" inte dränks. (hoppas det där blev begripligt)
Hoscar
I första försöket lät jag stenbädden vara kvar, fyllde gropen till 10 cm under marknivå med en blandning av planteringsjord och frisk lerjord innan jag fyllde på vatten. Till dess att blandningen var mättad rann det undan snabbt, men när vattennivån nådde 5 cm under marknivå tog det stopp. Då sjönk det 1 cm per timme i tre timmars tid, sedan grävde jag upp sörjan och fortsatte ner till 60 cm under marknivå. Den här gången la jag inte i någon jord utan bara en sten på botten och täckte den med vatten som fick stå över natten, men då kom ett ganska kraftigt regn och förstörde mina mätningar. På morgonen var nivån max 1 cm lägre än före regnet. Jag tänkte dock aldrig på att leran runtomkring nog är mättad av allt regn de senaste dagarna. Jag har i alla fall inte sett någon pöl på gräsmattan innan jag grävde så kanske man vågar chansa på att plantera ändå. Tack för alla tips.
Hoscar
Diskussionen fortsätter på http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=90797.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon