Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Lady Hamilton
Ja Pejori trostar.gif jag förstår din ilska. Tror inte att själva influensan är så farlig MEN jag anser att man i största möjligaste mån SJÄLV skall få avgöra om man vill bli utsatt för smitta eller ej. Jag kommer att vaccinera mig så fort det är min tur men jag är övertygad om att jag även efter vaccineringen kommer att försöka undvika smitta. Sedan tror jag visst att smittan kan "hoppa" Jag menar på så vis att man kan vara utsatt för smitta utan att själv vara sjuk och föra den vidare. En med svininfluensa råkar nysa eller hosta i min närhet, lagom mängd "smitta" landar på ex min ärm. Möter jag då någon annan persom strax efter och den exempelvis vidrör min ärm där smittan ligger o "gonar sig" och kort därefter stoppar ett finger i munnen eller kliar sig i ögat...........då kan den pesonen bli smittad det är jag övertygad om. Eller en kassörska tar emot pengar av en influensa sjuk (som naturligtvis både har hostat o nyst på pengarna) och stoppar ner pengarna i kassan VIPS! så är genst mycket pengar smittade där nere i kassalådan Och sedan kommer en inte ont anande frisk person och tar emot "smittade pengar" och ger dem till någon annan På så vis kan man bli smittad utav någon som ej är smittad wacko.gif
pejori
Ja, det är nog rätt Ladyn. sad.gif
Hittade det här:

Hur länge överlever viruset utanför kroppen?

Virusets överlevnad är beroende av flera faktorer; temperatur, pH, luftfuktighet, solljusexponering mm. Det är därför svårt att ge ett klart svar eftersom det beror på så många olika faktorer. Det finns mycket lite information om hur länge virus kan överleva på olika ytor. Överlevnaden kan vara allt ifrån några sekunder till flera dagar. Influensa smittar huvudsakligen genom att man andas in små droppar eller partiklar som virus från någon som hostat eller nyst fastnat på. Ju närmare man är en smittad person, desto större är risken för smitta.

Källa: Socialstyrelsen -cry-.gif

Det var väl därför dom tyckte att jag skulle "karantäna mej" ett par dagar och se vad som händer. crying.gif
Ezereht
Bu huuu... jag har haft förkylning med feber, halsont, muskelvärk, huudvärk. Nu är det över men jag har en sån jäkla hosta. Har suttit i två veckor nu. Vad ska man göööööööööööööööööra, gah jag blir vansinnig. Det är nog vanlig förkylning, men man vill ju ändå inte hosta runt överallt. Även om man hostar i armen så blir man ju helt matt.. får inte sova, är så trött. Ont i lungorna (jaja förmodligen muskulaturen runt bröstkorgen) av allt hostande. -cry-.gif Men man kan ju inte vara hemma flera veckor heller.

När vaccinet kommer, så kommer jag ta det.

Tror ni inte man redan får i sig kvicksilver ändå. Det är nog bara spårämen i vaccinet.

Se tex:
Kvicksilverhalter i insjöfisk fortsätter öka
Halterna av kvicksilver i svensk insjöfisk har de senaste tio åren ökat med ett par procent varje år, visar en rapport från Naturvårdsverket, som presenteras senare i veckan.

Ökningen beror på att det fortfarande sker ett stort nedfall genom luften av tungmetaller, bland annat, från koleldning, skriver Sydsvenskan.

I hälften av sjöarna i landet överskrids gränsvärdena för kvicksilver i fisk, enligt rapporten från Naturvårdsverket.
Snöflinga
CITAT (Ezereht @ 08-09-2009, 04:39) *
Bu huuu... jag har haft förkylning med feber, halsont, muskelvärk, huudvärk. Nu är det över men jag har en sån jäkla hosta. Har suttit i två veckor nu. Vad ska man göööööööööööööööööra, gah jag blir vansinnig. Det är nog vanlig förkylning, men man vill ju ändå inte hosta runt överallt. Även om man hostar i armen så blir man ju helt matt.. får inte sova, är så trött. Ont i lungorna (jaja förmodligen muskulaturen runt bröstkorgen) av allt hostande. -cry-.gif Men man kan ju inte vara hemma flera veckor heller.

När vaccinet kommer, så kommer jag ta det.

Tror ni inte man redan får i sig kvicksilver ändå. Det är nog bara spårämen i vaccinet.

Se tex:
Kvicksilverhalter i insjöfisk fortsätter öka
Halterna av kvicksilver i svensk insjöfisk har de senaste tio åren ökat med ett par procent varje år, visar en rapport från Naturvårdsverket, som presenteras senare i veckan.

Ökningen beror på att det fortfarande sker ett stort nedfall genom luften av tungmetaller, bland annat, från koleldning, skriver Sydsvenskan.

I hälften av sjöarna i landet överskrids gränsvärdena för kvicksilver i fisk, enligt rapporten från Naturvårdsverket.

Du kanske skulle gå och testa om det är svininfluensa du haft (har)
pejori
Stackare. trostar.gif
Tycker också du ska masa dig till doktorn, då det finns ypperliga hostdämpare som du kan ta kvällstid så du får sova. trostar.gif
Hosta är ju kroppens sätt, att göra sig av med skit, men man kan både underlätta det och dämpa det, så det blir uthärdligt för dej. smiley_small_hug.gif
Anma
Kvicksilvret i vaccinet ska motsvara en mängd som finns i en halv portion insjöfisk, så inte tycker jag i varje fall att man bör avstå vaccin av den anledningen.
juliette
CITAT (henriks @ 03-09-2009, 21:00) *
Tja, hur många skäl behöver du?

*) Kvicksilver intravenöst KAN inte vara bra, oavsett hur liten mängd det är
*) Vaccinet är i princip otestat, finns inga studier som tyder på någonting
*) Ger ändå inget långvarigt skydd

Behövs det fler?

Vaccinet ges inte intravenöst, det ges intramuskulärt dvs i muskeln. Den som ger vaccin ser alltid till att inget hamnar i blodbanan.
Farbror Blå
Tramset om kvicksilver är avfärdat som nonsens till och med av amerikanska forskare, ni vet det stora landet i väster som har fler fördomar och vidksepligheter än alla andra.

I USA fanns en utbredd rädsla för att vaccin, som vi i Sverige tar för givna och som alla barn fåttt på BVC, skulle vara fulla av kvicksilver och dessutom framkalla autism.

Nys, vidskepelse och trams!
Vi vet idag inte vad som framkallar autism, ADHD, DAMP mm, men att det är i utvecklingsfasen är forskarna på det klara med, dvs antingen är det i generna och ärftligt ( finns en hel del belägg, tex för Aspergers) ELLER så är det kemisk påverkan i fosterstadiet.

Jag för min del brukar vara tuff och stark och har klarat en hel del sjukdomar med ganska lindriga sjukperioder själv.
En av dom tuffaste flunsorna vi hade i sta'n, där en skolklass på sexton elever tilll slut bestod av bara fyra friska, reste jag mej från på tredje dagen och gick till arbete.

JAG tänker vaccinera mej!

Det finns människor som kallas läkare, labbassistenter, sjuksjköterskor m fl som har utbildats för just att göra oss friska.
Jag litar på dom. Dessutom tror jag på vad experter säger: att vi bör vara så många som mäjligt som får vaccin, för att samhället ska klara sej.

Jag törs lita på andra, jag tar vaccinet.
Vem vet annars vem jag smittr, kanske nån som dör?
Orkidétjuven
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker det hela känns lite överdrivet och det gör folk bara onödigt rädda.
Jag kommer inte vaccinera mig, iaf inte i närmsta framtiden.

Jag kommer fortfarande dock vara noga och tycker att andra ska vara detmed, med tvätta händer ordentligt och undvika onödiga folksamlingar och hålla för när man hostar och nyser. Jag tar ogärna i handtag och räcken på bussar och liknande utan att så fort som möjligt tvätta händerna. Inget pillande i mun, näsa eller ögon utan att ha tvättat händer. Samma gäller att hålla i mat osv..
Och käner jag mig sjuk så går jag självklart till sjukhuset.
pejori
CITAT (Orkidétjuven @ 09-09-2009, 01:08) *
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker det hela känns lite överdrivet och det gör folk bara onödigt rädda.
Jag kommer inte vaccinera mig, iaf inte i närmsta framtiden.

Jag kommer fortfarande dock vara noga och tycker att andra ska vara detmed, med tvätta händer ordentligt och undvika onödiga folksamlingar och hålla för när man hostar och nyser. Jag tar ogärna i handtag och räcken på bussar och liknande utan att så fort som möjligt tvätta händerna. Inget pillande i mun, näsa eller ögon utan att ha tvättat händer. Samma gäller att hålla i mat osv..
Och käner jag mig sjuk så går jag självklart till sjukhuset.

Håller med dig i sak men:

Vad skulle du göra om, det börjar klia i ögonen innan du hunnit tvätta händerna tex efter du tagit i något okännt?
Om du möter någon, skakar du inte hand med den personen då om dom sträcker fram handen?
hur vet du, att personen innan dej på tex arbetstoan inte är smittad?

det är sådant som räcker.

Jag är som sagt inte rädd för egen del, men är otroligt rädd om mina små barnbarn dunno.gif
Anma
Jag är inte rädd för vaccinet, inte heller för influensan. Tänker nog inte vaccinera mig, men har möjligheten att verkligen isolera mig ifall jag blir sjuk. Jag har inga planer på att smitta ner halva stan.
Rose
Dom har börjat vaccinera här nu, men endast dom i riskgrupperna. Sedan är det barnens tur. Först vecka 52 kan övriga vaccinera sig. Är det likadant hos er andra också? Vecka 52 är julveckan. unsure.gif
pejori
Nu har dom börjat här också.
Min svärdotter blev vacsinerad i måndags, och mår skit just nu.
En spruta till ska hon få. (riskgrupp p.g.a. graviditet) men lillekillen blir inte vaccinerad, då det inte finns för barn???

Personligen avstår jag, men tycker det är viktigare att få fram vacsin för barnen som går på dagis och i skolor.
Tror dom är mer utsatta för smitta än vuxenfolk som har koll på handhygien.
Tvätta händer och ge fan i att peta näsan/ögonen, så kommer man långt. tummenupp.gif

Men hur får man småttingarna till det???? -cry-.gif
Aqvakul
Hustrun äter Waran och hon måste ha ett färskt blodprov så att hon inte har för "tunt" blod när hon vaccineras. Nu har de skjutit uppt vaccineringen två gånger... hon har ju ett jobb att sköta och kan ju inte ränna på vårdcentralen varje dag...
titti49zon6
Jag vaccinerade mig i tisdags och hade riktigt ont i hö arm samt huvudvärk
hela onsdagen, sov mest hela dagen , men nu mår jag bra.
Jag fick vacciera mig trots att jag äter Varan( har snart ätit det i 1 år nu)jag vet ju vad
PK värdet har varit sista tiden, det skall liggapå 2,5-3 för att man ska få sprutan(man får inte ha för tunnt blod)
Här skall man börja vaccinera övriga i slutet av november har jag hört

Huggorm
Jag tänker inte vaccinera mig när det blir min tur i december, för jag hade influensan i september slap.gif
titti49zon6
Glömde säga att om drygt 3 veckor skall jag få 2:a sprutan och sedan skall jag ta den
vanliga influensasprutan.
Jag hoppas att alla som vill umgås med mig tar sitt ansvar och vaccinerar sig,
jag vill inte bli sjuk pga av att inte dom tar sitt ansvar för att förhindra smittspridningen.Har haft nog av sjukdom!
Just nu är det inte så många sjuka men.....när en andra våg av "svininfluensan" kommer hur blir det då?
Kanske bara dom modiga i riskgrupperna och sjukvårdpersonalen som vaccinerat sig som klarar sig???
Alla arbetslösa som vill ha jobb kanske ska ta sprutan, ni kommer nog att behövas när alla andra ligger
däckade devil.gif
Tänk om både den nya och den vanliga influensan slår till samtidigt, vem ska då hålla samhället i rullning
MariaS
Eftersom jag tillhör riskgrupperna och egentligen borde vaccineras (fast jag tål inte vaccinet...) så måste jag alltid uppsöka läkare vid influensasymptom. Får då i regel alltid ett gäng olika extra luftvägsmediciner, som skydd (ej antibiotika/penecilin)

I fredags började jag få influensasymptom, som feber huvudvärk och torrhosta och ringde som vanligt för extra medicineringen. Denna gången fick jag åka in för provtagning också. VAr sen lite hängig över lördag och söndag, men inget alarmerande. VAr mer som om det bara var känning utan utbrott. I måndags var jag helt återställd igen.

Idag kom provsvaret på posten. Det VA svininfluensan jag hade! Är den inte värre än så här, kan man ju undra hur många som haft den, utan att ens veta att det är svinis?!

Tre dagar före mig hade gubben lite torrhosta, men han var inte heller sämre än att han fortsatte köra sin lastbil utan problem, så hur många har han smittat i sin tur?

VAccineringen här börjar nästa vecka med riskgrupperna. Övriga först vecka 50.
KRT
Här är vaccinationen i full gång - äldre sonen vaccinerades i tisdags (dagisbarn), men den lille är under 3 så han får avstå. Egentligen därför vi vaccinerade storkillen - mindre risk att lillen ska drabbas. Funderade fram och tillbaka på om vi skulle vaccinera, och blev speciellt fundersamma när han förra veckan fick hög feber, hosta och kräktes. Men eftersom han inte har blivit dålig av vaccinationen var det med största sannolikhet inte influensan han hade förra veckan.

Om man vaccineras när man är gravid för man över antikropparna till barnet - alltså kommer de barn som föds av kvinnor som vaccinerats under graviditeten ha ett mycket bättre skydd än de barn som fötts i år av kvinnor som inte vaccinerats......

Fundera på om jag ska vaccinera mig själv, men jag tror jag skickar iväg både mig och maken om några veckor (tror det blir v 48 eller något sådant), igen eftersom det minskar risken att smitta lillen som är för liten för både vaccination och tamiflu.

Vill dock bara varna alla som vaccinerar sig - att man SJÄLV inte blir sjuk betyder inte att man inte kan sprida smittan vidare. Du kan fortfarande vra BÄRARE av smittan, även om du är helt symptomfri. Men risken minskar naturligtvis att smitta vidare eftersom man själv inte blir ordentligt infekterad!!!
MariaS
En liten fråga.

Hur många av er som har fått biverkningar av vaccinet, har rapporterat till vården? Det är visst obligatoriskt har jag förstått, eftersom det är ett helt nytt läkemedel.
Anki på Öland
CITAT (MariaS @ 23-10-2009, 10:44) *
En liten fråga.

Hur många av er som har fått biverkningar av vaccinet, har rapporterat till vården? Det är visst obligatoriskt har jag förstått, eftersom det är ett helt nytt läkemedel.

Japp! Fick sprutan i måndagsmorse och blev jättedålig under dagen, hög feber och ont i kroppen, lika illa nästa dag så jag ringde företagshälsovården där vi fick sprutan och informerade. På tisdagkvällen började jag piggna på mig och på onsdagen var jag som vanligt igen.
ANki
titti49zon6
Det är bara om man får andra biverkningar än dom som redan finns upptagna
på Läkemedelsverkets lista som man behöver rapportera.
Jag hade dom vanligaste , muskelvärk i armen och huvudvär och har
därför inte rapporterat.
Vårdcentralen skulle ju bli nedringd om alla ringde och sa att
dom har ont i huvet, värk eller feber
Huggorm
CITAT (MariaS @ 23-10-2009, 10:15) *
I fredags började jag få influensasymptom, som feber huvudvärk och torrhosta och ringde som vanligt för extra medicineringen. Denna gången fick jag åka in för provtagning också. VAr sen lite hängig över lördag och söndag, men inget alarmerande. VAr mer som om det bara var känning utan utbrott. I måndags var jag helt återställd igen.

Idag kom provsvaret på posten. Det VA svininfluensan jag hade! Är den inte värre än så här, kan man ju undra hur många som haft den, utan att ens veta att det är svinis?!

Det var ungefär samma för mig, det var som influensa men väldigt mild. Man kunde nästan fortsätta som vanligt, fast man kände att man inte riktigt var på topp
Myosotis
CITAT (MariaS @ 23-10-2009, 10:15) *
...Det VA svininfluensan jag hade! Är den inte värre än så här, kan man ju undra hur många som haft den, utan att ens veta att det är svinis?! ...

Ja, det undrar jag också. Tur att du inte blev sjukare än så. Det verkar som om man blir sjukare av vaccinet än av influensan. Jag är sjuk nu, hur vet jag vad det är för något? Det är min mamma som har smittat mig som i sin tur har fått det av deras kroatiska granne som precis kommit tillbaka från sin semester i Split. Det tog nästan en vecka innan jag blev sjuk, men jag har inte träffat någon annan än mina föräldrar. Konstigt med så lång inkubationstid, finns det? Kroatisk slow-motion-influensan.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 16:37) *
Ja, det undrar jag också. Tur att du inte blev sjukare än så. Det verkar som om man blir sjukare av vaccinet än av influensan. Jag är sjuk nu, hur vet jag vad det är för något? Det är min mamma som har smittat mig som i sin tur har fått det av deras kroatiska granne som precis kommit tillbaka från sin semester i Split. Det tog nästan en vecka innan jag blev sjuk, men jag har inte träffat någon annan än mina föräldrar. Konstigt med så lång inkubationstid, finns det? Kroatisk slow-motion-influensan.

Krya på dig myosotis - från vad det nu är du har smiley_small_hug.gif
Myosotis
kompiskram.gif Tack - jag mår redan mycket bättre.
Cacki
Finns här någon som retar sej på rökare för att de utgör ett hälsoproblem för andra...och som dessutom själv inte tänker vaccinera sej??? Har ni tänkt på att det osar dubbelmoral så det skriker om det? Vissa ska visst visa hänsyn men inte andra....hmmm... g.gif (nej, jag är inte rökare själv)
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Cacki @ 23-10-2009, 17:32) *
Finns här någon som retar sej på rökare för att de utgör ett hälsoproblem för andra...och som dessutom själv inte tänker vaccinera sej??? Har ni tänkt på att det osar dubbelmoral så det skriker om det? Vissa ska visst visa hänsyn men inte andra....hmmm... g.gif (nej, jag är inte rökare själv)

Hur vet du att rökare inte vaccinerar sig? Har du gjort en undersökning?

Jag är rökare och jag skall vaccinera mig. Jag tycker nämligen att man skall ta sitt ansvar och gå och tar sprutan.

Inte kan jag inte förvänta mig att alla inom sjukvården skall ta biverkningar för att kunna vårda oss. Likadant med alla som üpprätthåller ett samhälle.

Cacki vad vinner du på att försöker att hetsa upp folk mot en grupp? Mår du bättre av det?
Anki V
Skulle man inte kunna tolka det så att de som väljer att tacka nej till vaccin även tackar ner till vård om/när de blir sjuka?

Vaccination – en självklarhet

/Anki
CITAT (Anki V @ 23-10-2009, 18:30) *
Skulle man inte kunna tolka det så att de som väljer att tacka nej till vaccin även tackar ner till vård om/när de blir sjuka?

/Anki

Anki precis så tycker jag med, mycket bra sagt

Elisabeth
Aqvakul
Eftersom jag gärna vill vara solidarisk, så kommer jag att vaccinera mig. Men då jag varken är oumbärlig, tillhör en riskgrup eller är i utsatt ålder, så får jag vänta till lilletur - möjligen är det då inte längre lönt....
Alba
CITAT (Anki V @ 23-10-2009, 18:30) *

/Anki

tummenupp.gif
Magdis
Jag har vaccinerat mig. Det enda jag fick var lite ont i armen. En del på jobbet fick lite feber och muskelvärk. Det är ju väntade biverkningar! Vaccinet är ju menat att sätta igång en liten flunsa i kroppen så att man bildar antikroppar!
Att folk pratar om att det skulle ge farliga biverkningar tycker jag är konstigt. Folk tar ju influensavaccin vartenda år, av vilken anledning skulle just detta vaccin vara värre än att genomgå själva sjukdomen?

Här i stan är influensan i FULL gång. Jag har just nu två unga patienter som blivit så sjuka att de legat i respirator. Den ena är en man på 36 år, fullt frisk och stark sen tidigare. Den andra är en kvinna på 46 år. Förutom dessa som blivit riktigt dödsjuka av influensan har vi också haft ett flertal andra patienter som blivit allvarligt sjuka. Det handlar om unga människor som är friska sedan tidigare.
Bra Magdis att du berättar det här.

Kan du skriva det här flera gånger så att folk fattar.
Huggorm
CITAT (Magdis @ 23-10-2009, 20:44) *
Förutom dessa som blivit riktigt dödsjuka av influensan har vi också haft ett flertal andra patienter som blivit allvarligt sjuka. Det handlar om unga människor som är friska sedan tidigare.

Borde då inte dom vara de som skall vaccineras först? Men dom vår vänta en månad eller mer, och influensan är redan i full gång. Hela vaccineringen är ett enda stort fiasko
Anma
Jag tror att jag haft svininfluensan nu. Jättelätta influensasymptom i ett par dagar.
Känns riktigt onödigt att vaccinera mig nu, jag har i för sig inte planerat att göra det ändå.
Blir jag dödssjuk kommer jag defenitivt inte att tacka nej till sjukvård. Allt annat är ju bara trams.
Meriona
Men man kan ju fråga sig om de som blir dödsjuka av influensan och tackat nej till vaccinet är berättigade till vård, om man hårddrar det. Har man haft chansen och tackat nej så kan man väl lida tycker jag och låta vården sköta om de andra. devil.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 21:31) *
Men man kan ju fråga sig om de som blir dödsjuka av influensan och tackat nej till vaccinet är berättigade till vård, om man hårddrar det. Har man haft chansen och tackat nej så kan man väl lida tycker jag och låta vården sköta om de andra. devil.gif

det tycker jag faktiskt var att hårdra det för långt...
Magdis
Huggorm, vaccinet har ju inte kommit hit förrän nu för en vecka sen. Det är så att man måste vaccinera riskgrupperna i första hand helt enkelt. De patienter som ligger inne hos oss blir erbjudna vaccin under vårdtiden oavsett av vilken anledning de ligger på sjukhus.

Sen är det nog så att den åldersgruppen som blivit så här sjuka är inte de som frivilligt går o vaccinerar sig i första taget heller. Den här mannen som är lika gammal som jag själv hade varit dålig i över en vecka i influensan och sen drabbats av efterföljande lunginflammation men han ringde inte ambulans förrän han var så dålig att han skulle ha dött om han inte hade gjort det. Han hade då en syresättning på 56% och blev omedelbart intuberad och lagd i respirator.
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 21:31) *

Tycker du att det gäller även dem som tackat nej till att sluta röka och får sjukdomar som deras rökning har orsakat?
Magdis
Alla har rätt till vård, så är det bara.
Meriona
CITAT (ängsvädd @ 23-10-2009, 21:36) *
Tycker du att det gäller även dem som tackat nej till att sluta röka och får sjukdomar som deras rökning har orsakat?

Nej i det här fallet har man erbjudits att förebygga en sjukdom, nu ska du inte jämföra äpplen med päron.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 23-10-2009, 21:37) *
Alla har rätt till vård, så är det bara.

Tveklöst!
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 21:43) *
Nej i det här fallet har man erbjudits att förebygga en sjukdom, nu ska du inte jämföra äpplen med päron.

Jag frågade bara vad du anser. Man blir ju erbjuden att förebygga sjukdom genom att inte röka också.

Jag tycker inte att andra ska döma ut en person som inte vill vaccinera sig. Den människan har gjort det av vissa anledningar som bör respekteras.
Meriona
CITAT (ängsvädd @ 23-10-2009, 21:48) *
Jag frågade bara vad du anser. Man blir ju erbjuden att förebygga sjukdom genom att inte röka också.

Jag tycker inte att andra ska döma ut en person som inte vill vaccinera sig. Den människan har gjort det av vissa anledningar som bör respekteras.

Det beror alldeles på vilka anledningarna är anser jag. Man vaccinerar sig inte för egen skull lika mycket som för omgivningens.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 21:51) *
Det beror alldeles på vilka anledningarna är anser jag. Man vaccinerar sig inte för egen skull lika mycket som för omgivningens.

Men den här influensan skall ju ha lägre dödlighet än de vanliga influensorna. Är det inte rimligt att kräva att alla skall vaccinera sig för dom också då?

Personligen använder jag så lite läkemedel jag kan, läkemedel skrämmer mig betydligt mer än sjukdomar som återkommer med jämna mellanrum och har en väldigt låg dödlighet
Meriona
CITAT (Huggorm @ 23-10-2009, 22:05) *
Men den här influensan skall ju ha lägre dödlighet än de vanliga influensorna. Är det inte rimligt att kräva att alla skall vaccinera sig för dom också då?

Personligen använder jag så lite läkemedel jag kan, läkemedel skrämmer mig betydligt mer än sjukdomar som återkommer med jämna mellanrum och har en väldigt låg dödlighet

Då hoppas jag att du håller dig undan så att du inte smittar andra.
Den här influensan drabbar unga personer i hög grad, vilket innebär att våra skolungdomar är extra utsatta. Om du tycker det är OK att utsätta dem för den här risken så tycker jag att du är väldigt självisk.

Huggorm
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 22:09) *
Då hoppas jag att du håller dig undan så att du inte smittar andra.
Den här influensan drabbar unga personer i hög grad, vilket innebär att våra skolungdomar är extra utsatta. Om du tycker det är OK att utsätta dem för den här risken så tycker jag att du är väldigt självisk.

Jag hade influensan redan i september, och ingen dog av min smitta. Så vitt jag vet smittade jag över huvud taget ingen heller
Meriona
Nej och du vet inte heller om det var just den. Och så är du inte skolungdom heller, det är de som drabbas hårast....
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 22:15) *
Nej och du vet inte heller om det var just den. Och så är du inte skolungdom heller, det är de som drabbas hårast....

Mamma har talat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon