|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Meriona
02-11-2009, 20:36
Absolut, jag är egentligen inte så orolig för egen skulle som för sonens...
CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 19:39)  Hur lång tid det tar att bilda antikroppar är en svår fråga och förmodligen lite olika från människa till människa beroende på hur aktivt immunförsvar man har. Jag gissar att när det gått någon vecka så ska man nog ha ett ganska gott skydd.
/Anki Ja en vecka sa vår överläkare också. För mig är det dags att ta 2:a sprutan nu men jag vet inte än hur det blev bestämt, om vi behöver det eller ej. Jag har hört att man har ungefär 60% skydd av en spruta och omkring 90% med två.
CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 20:31)  Även om man kommer fram till att det rekommenderas två sprutor så kommer du ändå att ha ett bra skydd om du fått den först. Jag har läst att det kan vara så pass bra som upp till 70%....... och ju fler som vaccinerar sig desto bättre skydd ger en spruta.
Allt är bättre än ingenting!
/Anki Precis det är bättre med en, än med ingen  CITAT (Meriona @ 02-11-2009, 20:36)  Absolut, jag är egentligen inte så orolig för egen skulle som för sonens...  Ja. Barnen oroar man sig alltid mera för, än för sig själva.
Maggan H
02-11-2009, 22:12
CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 21:21)  Ja en vecka sa vår överläkare också. För mig är det dags att ta 2:a sprutan nu men jag vet inte än hur det blev bestämt, om vi behöver det eller ej. Jag har hört att man har ungefär 60% skydd av en spruta och omkring 90% med två. Tack för svaren. Är det redan dags för din andra Magdis, du måste ha varit bland de första som fick då. Vad skönt.
CITAT (Maggan H @ 02-11-2009, 22:12)  Tack för svaren. Är det redan dags för din andra Magdis, du måste ha varit bland de första som fick då. Vad skönt. Japp det har gått 3 veckor nu. Vi vårdpersonal vaccinerades lika snabbt som riskgrupperna. Inte tidigt nog för min kollega dock.
andersen
02-11-2009, 23:41
CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 20:12)  Ja, tänk att kvällstidningarna har större trovärdighet än t.ex. WHO, Socialstyrelsen, Smittskyddet, en nära nog samlad läkarkår osv.
/Anki En inte samlad läkarkår osv.barnläkare avråder vaccinering.Läkare som är kritiska mot vaccinering,riskerar omplacering.Läkare övertygad onödigt att vaccinera sig.Listan går att göra lång för en nog så samlad läkarkår, dvs den finns inte,men jag har inte kunskap och bedöma om man skall vaccinera sig eller inte,och det är inte lätt för den vanliga människan att veta hur den skall göra.På min arbetsplats när man pratar om vaccinering så är det nästan ingen som kommer att vaccinera sig, det samma är det i skolan där min dotter går hon vill inte vaccinera sig. ungdomarna osäkra på att vaccinera sig.
Nedanstående citatat är direkt kopierat från Din länk Andersen, om att barnläkare avråder vaccinering.
-Jag skulle oroa mig mer för att barnen skulle få influensan. Vi tar för givet att alla får en lindrig influensa, men några få kan komma att bli riktigt sjuka.
Det finns just nu barn som är sjuka, riktigt sjuka i denna influensa, barn som är friska för övrigt. I USA insjuknar nu allt fler och belastningen på sjukvården är stor. Att välja bort vaccineringen är ju självklart ett eget val, man har ju rätt att avstå. Men situationen som har uppstått här i Sverige, där vi får sprutan gratis, är verkligen egendomlig. I andra länder har inte befolkningen råd att vaccienera sig, där vill man ha den...
Hoppas verkligen vi slipper skräckscenariot med mängder av ovaccinerade invånare som insjuknar och sjukvården inte räcker eller fungerar till alla. Vad ska pressen då skriva? Fast media kan ju göra kovändningar, det har vi ju sett förr.
Jag skrev en nära nog samlad läkarkår just på grund av att det finns vissa som ”sticker ut” och många av dessa är sådana som gärna sitter i med i TV:s debattprogram, låter sig intervjuas i pressen eller skriver ledare. Vi har sådan i mitt landsting också.
Annika Dahlqvist t.ex har starkt kritiserat vaccinet men hon har ju också gått ut med att om man övergår till LFHC så behöver man varken vaccinera sig, göra mammografi eller gå på gynekologisk hälsokontroll….men så har hon också fått ”yrkesförbud” här hos oss.
På min arbetsplats har 100% av de läkare som inte hunnit få influensa vaccinerat sig.
/Anki
CITAT (Anki V @ 03-11-2009, 07:03)  Jag skrev en nära nog samlad läkarkår just på grund av att det finns vissa som ”sticker ut” och många av dessa är sådana som gärna sitter i med i TV:s debattprogram, låter sig intervjuas i pressen eller skriver ledare. Vi har sådan i mitt landsting också.
Annika Dahlqvist t.ex har starkt kritiserat vaccinet men hon har ju också gått ut med att om man övergår till LFHC så behöver man varken vaccinera sig, göra mammografi eller gå på gynekologisk hälsokontroll….men så har hon också fått ”yrkesförbud” här hos oss.
På min arbetsplats har 100% av de läkare som inte hunnit få influensa vaccinerat sig.
/Anki På min arbetsplats har alla läkare nu vaccinerat sig, och nästa hela personalstyrkan är klar. Ena sonen som igår blev vaccinerad har idag feber, huvudvärk och muskelvärk. Men han var förberedd på att risken fanns och tar det med ro.
Lady Hamilton
03-11-2009, 08:38
Är nu just hemkommen från min vaccinering
Får vänta till v 47 för min, men det borde iaf innebära att jag har ett skydd till jul.... På ett sätt är det skönt att man är föräldraledig så man mest är hemma och inte kommer ut så mycket bland fok
CITAT (Rose @ 03-11-2009, 09:35)  7 veckor kvar här. Oj - hur kan det bli så länge? Fördröjning pga sena leveranser, eller?
CITAT (KRT @ 03-11-2009, 09:47)  Oj - hur kan det bli så länge? Fördröjning pga sena leveranser, eller? Dom började vaccinera för två veckor sedan vilket väl var när alla andra började också ungefär. Jag vet faktiskt inte varför det ska ta sån tid. Vecka 52 stod det i lokaltidningen att vuxna utanför riskgrupperna skulle gå när dom informerade för två veckor sedan när alla skulle gå dit.
CITAT (Rose @ 03-11-2009, 09:57)  Dom började vaccinera för två veckor sedan vilket väl var när alla andra började också ungefär. Jag vet faktiskt inte varför det ska ta sån tid. Vecka 52 stod det i lokaltidningen att vuxna utanför riskgrupperna skulle gå när dom informerade för två veckor sedan när alla skulle gå dit. För 2 veckor sedan fick min son (åldersgrupp 3-5 år), men då hade de redan vaccinerat en del riskgrupper och sjukvårdspersonal. Enl planerna ska min åldersgrupp få v 47, och sedan löper det på. Enl planerna ska sista åldersgruppen (76 år och över få sina sprutor v 51,dvs om 6 v). Antar att det kanske är lite olika i olika län/regioner, vaccinet kan ju ha tagit slut eller också kanske ovanligt många ville ha?
*Stintan*
03-11-2009, 11:12
Jag är lite förvånad att det kan bli en sån vaccinationshysteri. Visst det finns riskgrupper som absolut bör vaccinera sig men är det verkligen nödvändigt för alla andra? Meningarna går ju isär. Ska de va en spruta, två sprutor eller kanske ingen alls. Vilka biverkningar ger vaccinet. Är det riskfritt eller inte att vaccinera sig. Har vuxna kanske en viss immunitet redan sedan tidigare influensor. Det finns många frågor jag tycker man kan ställa sig. Själv har jag inte bestämt hur jag ska göra. Undanhålls det fakta för att rädda skinnet på några har jag undrat länge och det Andersen skriver och länkar till på föregående sida gör mig ännu mer tveksam till vaccinationen. Var Anki V hämtat sina uppgifter ifrån vet jag inte. Här är ytterligare en länk: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/1...a-sig/index.xmlRiktigt skrämmande faktiskt tycker åtminstone jag.
Snigelhatare
03-11-2009, 12:58
Svensk läkare som arbetar i Belgien informerar om kontraktet med vaccintillverkare. Det finns en grön lista över vilka biverkningar som får offentliggöras och en röd lista över biverkningar som inte får offentliggöras. Vaccinet beställdes redan 2006 när man var rädd för fågelinfluensan. http://www.theflucase.com/index.php?option...cle&id=1560
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2009, 11:12)  Jag är lite förvånad att det kan bli en sån vaccinationshysteri. Visst det finns riskgrupper som absolut bör vaccinera sig men är det verkligen nödvändigt för alla andra? Jag misstänker att den tidigare fullt friska man på 50 år som nu vårdas med konstjord lunga i Lund, skulle svara ABSOLUT på din fråga. Förmodligen hans sambo också, trots att hon inte behövde vårdas på sjukhus utan kunde rida ut infektionen hemma.............. Men vi gör alla som vi vill, det är det som är det fina med Sverige, vi kan alla göra som vi vill. Det finns gratis vaccin om man vill vaccinera sig, du får nästintill gratsi sjukvård om du blir sjuk för att du inte vaccinerade dig. Alla får vi ta konsekvenserna av våra beslut, oavsett om beslutet innebär att vi vaccinerar oss eller ej.
Det som skrämmer mej mest när det gäller influensan och om man ska vaccinera eller inte vaccinera, om det finns några farliga och ofarliga biverkningar eller inga alls, det är att ingen vet!!
*Stintan*
03-11-2009, 14:24
CITAT (Berith @ 03-11-2009, 14:12)  Det som skrämmer mej mest när det gäller influensan och om man ska vaccinera eller inte vaccinera, om det finns några farliga och ofarliga biverkningar eller inga alls, det är att ingen vet!! Det finns ju folk som dött i samband med vaccineringen. Utredningar pågår om biverkningar av vaccinet hade något med dödsfallen att göra. Jag tror att resultatet kommer att mörkas in i det längsta. Att det finns vissa biverkningar förnekar väl ingen men frågan är väl hur allvarliga biverkningar det egentligen finns.
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2009, 14:24)  Det finns ju folk som dött i samband med vaccineringen. Utredningar pågår om biverkningar av vaccinet hade något med dödsfallen att göra. Jag tror att resultatet kommer att mörkas in i det längsta. Att det finns vissa biverkningar förnekar väl ingen men frågan är väl hur allvarliga biverkningar det egentligen finns. Så vitt jag vet, är det fyra st personer som har avlidit och där man UTREDER huruvida deras död hade något med vaccinationen att göra. En person dog fyra dagar efter vaccinationen, hade det varit en vacciantion mot vanlig säsongsinfluensa hade man troligen inte ens utrett om vaccinationen hade något med dödsfallet att göra. Alla fyra tillhörde sk riskgrupper, dvs de var SÅ sjuka redan att de fick vaccinet först av alla, vilket innebär att risken för dem att få influensan var behäftat med dödsfara. Har du har sett eller hört en person med svår KOL, tillika komplicerat av hjärtsjukdom??? Vet du hur deras lungor ser ut? Tro´t eller ej men personer med svår KOL kan dö av en enkel förkylning, eftersom man inte kan återkalla folk från de döda kan vi inte veta om dessa personer levt idag om de INTE fått vaccinet, men jag är säker på att granskningen kommer visa om så är fallet. Och att man skulle "mörka" negativa resultat är bara BS, man VET redan idag att personer kommer få alla möjliga biverningar, eftersom det är en så stor grupp som ska vaccineras. Även om en biverning är mycket ovanlig, säg 1 person av 1000000 personer drabbas, då kommer ändå flera i Sverige drabbas eftersom många miljoner människor ska vaccineras. Det är absolut inget konstigt med det, det handlar om statistik, något som alla borde vara medvetna om. Det finns risker med att vara ute i trafiken, och jag tvivlar inte det misnta på att de riskerna är betydligt högre än att vaccineras mot h1n1, ändå är folk ute i trafiken varje dag. Det finns risker med att renovera hemma - men hur många gör inte det frivilligt varje år.... Det finns inte något som helst i livet som är riskfritt - det är absolut inte riskfritt att FÅ influensan, det finns det gott om bevis för idag. Nog för att saker och ting mörkas, men världen är inte en enda jättestor konspiration..... Å andra sidan stod det senast idag i Afttnbadet att tonåringar idag tror att Bush medvetet kraschade planen på 9/11, att läkemedelsföretag "skapat" influensan för att tjäna pengar osv. Och ur det perspektivet, är det kanske itne så konstigt att tro att negativa biverkningar av en vaccination skulle mörkas till varje pris...... Skulle bara i all stillhet vilja fråga HUR du tror att vaccinationen skulle leda till dödsfall? Förväntar mig ingen vetenskaplig essä, men någon uppfattning måste man väl ha om man seriöst ser potentiella dödsfall som en biverkning. Skulle det vara en akut kvicksilverförgiftning? En allergisk reaktion? Vad???
Anki på Öland
03-11-2009, 15:11
Är det inte samma sak med dom som dött i influensa? Vad jag har hört hör alla till riskgrupperna och det inte är själva influensan dom dött av utan sidoeffekter av den sjukdom dom haft. Att riskgrupperna inte skall vaccineras är det väl i alla fall inte många som tycker, frågan är väl om friska personer skall göra det. ANki
*Stintan*
03-11-2009, 15:18
CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2009, 15:11)  Är det inte samma sak med dom som dött i influensa? Vad jag har hört hör alla till riskgrupperna och det inte är själva influensan dom dött av utan sidoeffekter av den sjukdom dom haft. Att riskgrupperna inte skall vaccineras är det väl i alla fall inte många som tycker, frågan är väl om friska personer skall göra det. ANki Ja det var så mina tankar gick när jag skrev mitt första inlägg ovan.
Jag väntar och väntar på att få ta min spruta men vi vaccineras på avdelningen och har fått så lite vaccin tilldelat att det aldrig verkar bli min tur. Men man och dotter är vaccinerade som tur är.
herkules
04-11-2009, 09:16
det finns vaccin för de som exvis är äggallergiker men det erbjuds inte, det är konstigt tycker jag, erbjuder man HELA sveriges befolkning vaccin så gör man eller? nejdå, istället ska allergiker ta det vaccin som finns och söka läkare om de får allergiska besvär. som om det skulle funka när en sådan allergi slår till på några minuter, vad är det för puckon som bestämmer sådant?
sen verkar det som att de som dött i svininfluensa i sverige har dött för att vården klantat sig, nekat dem vård vid kontakt osv, om nu denna influensa är så farlig så borde väl vården ta den på allvar? mycket olyckligt och det gör ju att förtroendet för vården minskar ännu mer.
om jag skulle bli sjuk i influensaliknande symptom och söker vård för att jag inte klarar upp det själv så förväntar jag mig inte att bli hemskickad utan inlagd.
CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2009, 15:11)  Är det inte samma sak med dom som dött i influensa? Vad jag har hört hör alla till riskgrupperna och det inte är själva influensan dom dött av utan sidoeffekter av den sjukdom dom haft. Att riskgrupperna inte skall vaccineras är det väl i alla fall inte många som tycker, frågan är väl om friska personer skall göra det. ANki Jo, enligt offentliga uppgifter hittills är det personer från riskgrupperna som avlidit i influensa eller i sjukdomar där influensa varit en bidragande orsak till dödsfallet. Tack och lov, får man kanske säga. Det som skrämmer mig mest är dock att så många tidigare helt friska personer, som inte tillhör någon riskgrupp har blivit så dåliga att de behvöer sjukhusvård, i flera fall tom respirator eller kontgjord lunga. DET är inte normalt för en vanliga säsongsinfluensa!!! Tyvärr verkar det även som att yngre barn oftare behöver vårdas på sjukhus, även om deras prognos är reltivt god. Jag har en liten på 5 månader hemma. Han är för liten för vaccination, harn är för liten för antivirala läkemedel - det ENDA vi kan göra är att försöka undvika att bli smittade och dra hem det till honom. Hörde senast i går på BVC att det finns fall i byn där vi bor nu, vilket gör att jag kommer begränsa ungänget, är man inte vaccinerad kommer man inte nära min bebis - så är det bara. För jag kan ju inte lita på att andra personer visar omtanke om mitt barn, det har mångas resonemang här tydligt visat..... Herkules - OM man får en anaflyaktisk chock kommer den inom några minuter EFTER att man fått sprutan. Det är just därför man ska stanna kvar i 10-15 minuter efter att man fått sprutan. Vad gäller allergiker osv rekommenderas inte alls alla allergiker att ta vaccinet - det beror på HUR allergisk man är. Är man mycket allergisk ska man inte alls ta sprutan, det räknas som en kontraindikation. Varför inte kolla upp FAKTA innan du skriver? Enligt Regions Skånes hemsida : Vilka bör inte vaccinera sig?Du som är mycket allergisk mot ägg. Om du kan vaccinera dig eller inte beror på hur allergisk du är. De flesta som är allergiska mot ägg kan ändå vaccineras mot influensa. Din läkare kan bedöma om du kan vaccineras eller inte.*Stintan* - jag väntar fortfarande på ett svar på frågan hur du tror att vaccination dödar. Förväntar mig, som sagts tidigare, ingen vetenskaplig essä, men någon slags teori måste du och andra som har samma åsikt väl ha????
Hej igen
04-11-2009, 09:49
Tog sprutan igår fm ... öm i armen var jag men i övrigt inga biverkningar. Maken är just nu på primären och tar den. CITAT (herkules @ 04-11-2009, 09:16)  det finns vaccin för de som exvis är äggallergiker men det erbjuds inte, det är konstigt tycker jag, erbjuder man HELA sveriges befolkning vaccin så gör man eller? nejdå, istället ska allergiker ta det vaccin som finns och söka läkare om de får allergiska besvär. som om det skulle funka när en sådan allergi slår till på några minuter, vad är det för puckon som bestämmer sådant?
sen verkar det som att de som dött i svininfluensa i sverige har dött för att vården klantat sig, nekat dem vård vid kontakt osv, om nu denna influensa är så farlig så borde väl vården ta den på allvar? mycket olyckligt och det gör ju att förtroendet för vården minskar ännu mer.
om jag skulle bli sjuk i influensaliknande symptom och söker vård för att jag inte klarar upp det själv så förväntar jag mig inte att bli hemskickad utan inlagd. Citat från Svt"I vissa fall kanske man inte är värre allergisk än att man kan ta sprutan i alla fall, om man förbehandlar ordentligt med kortison. Men det behöver man ju diskutera med sin doktor, säger Ingalill Bjöörn.
-Det är bara personer med riktigt svår äggallergi som inte kan vaccineras, säger professor Jan Liliemark på Läkemedelsverket.
-De som får kraftiga reaktioner med blodtrycksfall och andningsproblem. Och naturligtvis kan de personerna använda sig av antivirala läkemedel när influensan grasserar som värst, säger Liliemark."
*Stintan*
04-11-2009, 11:17
CITAT (KRT @ 04-11-2009, 09:43)  *Stintan* - jag väntar fortfarande på ett svar på frågan hur du tror att vaccination dödar. Förväntar mig, som sagts tidigare, ingen vetenskaplig essä, men någon slags teori måste du och andra som har samma åsikt väl ha???? Så här skrev jag citat: " Det finns ju folk som dött i samband med vaccineringen. Utredningar pågår om biverkningar av vaccinet hade något med dödsfallen att göra. Jag tror att resultatet kommer att mörkas in i det längsta. Att det finns vissa biverkningar förnekar väl ingen men frågan är väl hur allvarliga biverkningar det egentligen finns".
Så här skrev du som svar på ovanstående citat: "Så vitt jag vet, är det fyra st personer som har avlidit och där man UTREDER huruvida deras död hade något med vaccinationen att göra. En person dog fyra dagar efter vaccinationen, hade det varit en vacciantion mot vanlig säsongsinfluensa hade man troligen inte ens utrett om vaccinationen hade något med dödsfallet att göra." Min enda åsikt i det jag skrev är att jag tror att resultaten kommer att mörkas. Resten är väl inte någon åsikt och dessutom är det ingen skillnad mot det du själv skrev i svaret. Hur många fall finns det i andra länder förresten? Får man inte ha funderingar och undringar kring vaccinationen? Jag undrar iallafall en massa för det är trots allt gift vi sprutar i oss och uppenbarligen inte helt riskfritt och utan biverkningar. T.ex. hur vet man att ett vaccin mot fågelinfleunsa funkar lika bra mot svininfluensa. Massor av människor dör ju varje år av influensa, har alla dom varit ovaccinerade? Kan vaccinationen vara en utlösande faktor hos dessa vaccinerade som nu dött? Varför tror man annars att dom skulle ha dött utan vaccination just då? Hur många har blivit allvarligt sjuka efter vaccination? Sen spelar det väl ingen roll om det är själva vaccinet eller biverkningarna man dött av, (fortfarande en fundering). Inget vaccin inga biverkningar. Men då är ju risken att man får influensan förståss. Har jag redan en viss immunitet p.g.a. tidigare influensor? För mig finns det som sagt mycket som jag är fundersam om kring detta. Det betyder inte att jag har några färdiga åsikter i frågan men jag tycker att det är intressant att få reda på både det positiva och negativa med influensavaccinationen. Märkligt om det ska vara tabu på ett forum att diskutera både för- och nackdelar med en influensavaccination.
herkules
04-11-2009, 11:31
CITAT (KRT @ 04-11-2009, 09:43)  Herkules - OM man får en anaflyaktisk chock kommer den inom några minuter EFTER att man fått sprutan. Det är just därför man ska stanna kvar i 10-15 minuter efter att man fått sprutan. Vad gäller allergiker osv rekommenderas inte alls alla allergiker att ta vaccinet - det beror på HUR allergisk man är. Är man mycket allergisk ska man inte alls ta sprutan, det räknas som en kontraindikation. Varför inte kolla upp FAKTA innan du skriver? Enligt Regions Skånes hemsida : Vilka bör inte vaccinera sig?Du som är mycket allergisk mot ägg. Om du kan vaccinera dig eller inte beror på hur allergisk du är. De flesta som är allergiska mot ägg kan ändå vaccineras mot influensa. Din läkare kan bedöma om du kan vaccineras eller inte. det finns ett vaccin som allergiker kan ta, varför får de inte det istället för att kanske få en allergisk reaktion, ska HELA sveriges befolkning erbjudas vaccin så ska den, inga undantag. och ja, jag har kollat upp fakta, du är inte på något sett den enda som vet något om vaccin eller sjukdomar här inne. jag tycker att den skeptisism som finns gentemot denna vaccinationshysteri är sund - man SKA ifrågasätta myndigheter och politiker, i slutändan handlar det ändå bara om BNP.
CITAT (*Stintan* @ 04-11-2009, 11:17)  Märkligt om det ska vara tabu på ett forum att diskutera både för- och nackdelar med en influensavaccination. Håller med! Och precis som du har jag funderingar. Ena dagen ska jag ta sprutan, nästa dag vill jag inte. Jag är otroligt tveksam till vilket som är rätt och både vill och behöver höra olika åsikter, inte få bankat i huvudet hur dum jag är om jag inte tar sprutan.
Jag tycker det är himla dumt och onödigt att media haussar upp normala vaccinationsbiverkningar så till den milda grad att folk inte vågar vaccinera sig. Herregud, lite feber och frossa i nån dag är ingenting jämfört med hur det skulle vara att drabbas på det vis en del gjort. Fråga nån av dem som legat i respirator om de skulle vilja göra om det igen!
Snigelhatare
04-11-2009, 11:39
CITAT (*Stintan* @ 04-11-2009, 11:17)  Märkligt om det ska vara tabu på ett forum att diskutera både för- och nackdelar med en influensavaccination. Håller med dig. Det verkar som tidningarna också blivit tillsagda att inte tillåta rapporter om negativa saker med vaccinet. Från att i början rapportera om risker och negativa effekter så har det helt plötsligt minskat drastiskt. Varför tittar de inte utanför Sveriges gränser? Bland kommentarerna i Aftonbladet kan man läsa att en del negativa kommentarer med länkar rensats bort. I Tyskland beställde regeringen en mindre giftig sorts vaccin till sig själva, övriga befolkningen fick de giftigare vaccinet som också ges här i Sverige. Tidningsartiklar redigeras konstigt. http://www.theflucase.com/index.php?option...d=105〈=sv
*Stintan*
04-11-2009, 11:42
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 11:31)  det finns ett vaccin som allergiker kan ta, varför får de inte det istället för att kanske få en allergisk reaktion, ska HELA sveriges befolkning erbjudas vaccin så ska den, inga undantag. och ja, jag har kollat upp fakta, du är inte på något sett den enda som vet något om vaccin eller sjukdomar här inne. jag tycker att den skeptisism som finns gentemot denna vaccinationshysteri är sund - man SKA ifrågasätta myndigheter och politiker, i slutändan handlar det ändå bara om BNP. 
Självklart är det inte tabu att diskutera nackdelar, det är väl jättebra att man funderar och diskuterar båda sidor - tro mig, jag har grubblat fram och tillbaka själv innan jag fattade beslutet att vaccinera min äldre son, och mig själv.... Det jag reagerar emot är "oventskapligheten" i mångas (inte dina specifikt, utan sådant jag läst på många olika ställen) argument mot. För hur tusan skulle fingrana börja växa efter en vaccination??? Eller varför skulle man bli steril av vaccinationen? Många av de som lyssnar på och tar till sig denna typ av argument, tänker inte efter om resonemanget är praktiskt möjligt/realistiskt. Det är detta jag vill komma åt, för att kunna bedöma risker med och utan vacciantion måste man sätta sig in i hur en vaccination fungerar i kroppen, vad händer, vilka delar av immunförsvaret reagerar, kan denna reaktion vara farlig, och i så fall hur. Om man tittar på vaccininnehållet, i stället för att se ordet "kvicksilver" måste man titta på mängderna, vad får vi i oss dagligen och sedan sätta allt i ett sammanhang. Förstår du vart jag vill komma? Om inte kan jag försöka förklara tydligare, jag svamlar ganska lätt ut när jag är intresserad  .... Det jag har lite svårt att förstå är varför alla hypar upp "svininfluensavaccinet", men verkar inte fundera över alla vaccinationer vi genomgår som barn och genom resten av livet. Jag är vaccinerad mot HepatitA eftersom jag varit ute och rest i regioner där det förekommer. HepatitA är inte en jättefarlig sjukdom, de flesta som drabbas läker ut det ganska fort - ändå vaccinerar man sig om det rekommenderas för ett visst resmål. Jag var nyligen och vaccinerade min minsta mot pneumococker - en infektion som många haft innan man började vaccinera, de flesta läker ut den utan problem, men i ett fåtal fall varje år dör barn eftersom de får hjärnhinneinflammation, och eftersom jag absolut inte vill att barnen ska drabbas låter jag honom vaccineras. Förstår inte riktigt var du får in fågelinfluensa? Menar du att eftersom vaccinet ursprungligen konstruerades för en evt fågelinfluensaepidiemi, och nu har man bytt ut fågelinfleuensaviruset mot svininfluensa? I så fall är det inget kosntigt med det, det är så man göra med säsongsinfluensa varje år. Visst kan det skilja några procent i effektivitet, men det är inte speciellt stor skillnad.... Eftersom det inte är ett virulent virus man sprutar in är det inte detta man dör av om man skulle dö av vaccinationen. Realistiskt sett torde största risken vara en anafylaktisk chock, orsakad av t.ex. rester av äggprotein i vaccinet. Å andra sidan vet de som är så allergisk mot ägg om det. Jag kan på rak arm fundera ut ett medicinskt fullt möjligt scenario där vaccination skulle kunna döda en människa. En patient vars immunförsvar är "knasigt" (på ett eller annat sätt) överreagerar på vaccinationen och kroppen tror att det är en massiv infektion och startar upp en lika massic respons. Responsen kan sedan leda till reaktioner i kroppen som får den att gå på högvarv och immunförsvaret frisläpper en stor mängd inflamatoriska komponenter varefter allt går överstyr och patienten avlider alternativt drabbas av skador. Problemet med detta resonemang är att en viral infektion troligen hade gett samma effekter..... Alltså är det egentligen inget plausibelt medcinskt skäl att undvika att vaccinera personer med olika rubbningar i immunförsvaret. Det som är riktigt intressant är att de som hade influensa på 50-talet eller tidigare, har troligen ett visst skydd, eftersom svininfluensaviruset påminner om spanska sjukan-viruset som grasserade fram till dess. Vilket är orsaken till att man vaccinerar äldre sist och yngre först.... MEN, det är omöjligt att veta hur mycket av immuniteten som finns kvar efter minst 50 år. Immunförsvaret bildar efter infekationer något som heter "minnesceller" och dessa finns kvar i kroppen efter infektionen, redo att börja producera antikroppar om man skulle infekteras igen. Men ingen vet hur länge dessa minnesceller finns kvar, och ingen vet exakt hur likt viruset person X smittades av 1950 är det virus som finns idag. Har man mycket tur är det så pass likt och minnescellerna finns kvar att man har ett gott skydd. Jag tror alla hoppas på det. Har man otur stämmer inget överens och man är lika oskyddad som alla födda senare.... Jag gillar ordspråket "Hoppas på det bästa och planera för det värsta"
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 11:31)  det finns ett vaccin som allergiker kan ta, varför får de inte det istället för att kanske få en allergisk reaktion, ska HELA sveriges befolkning erbjudas vaccin så ska den, inga undantag. ´ Orsaken till att man använder vaccinet med spår av äggprotein i är att det är det snabbaste och effektivaste sättet att framställa massor med vaccin snabbt. Man KAN göra på andra sätt - men det tar längre tid. Och eftersom tid är en vesäntlig faktor i detta fallet, man vill vaccinera alal så fort som möjligt INNAN de får influensa, och de alldra flesta människor INTE är allergiska mot ägg, så är det väl inget konstigt att man väljer det vaccin som är framställt i ägg?????? Förstår inte varför detta skulle vara något problem, jag tar mycket hellre en spruta med dess innehåll av pyttemängder äggprotein, i rätt tid än får influensan eftersom det inte finns vaccin nog...... Tom många äggallergiker kan ta vaccinet eftersom det är SÅ små mängder. F.ö. finns det en väldigt viktig faktor med massvaccination, om tillräckligt många personer är vaccinerade (behöver inte vara 100%, kan räcka med 80-90%) ökar svårigheterna för viruset att sprida sig i populationen och man får ett skydd bara av det för de personer som inte kan vaccinera sig. Men jag håller helt och hållet med dig om att de personer som inte KAN ta vaccinet pga ägginnehållet (kan ju inte vara så många) - de borde erbjudas annat vaccin - OM det finns ett motsvarande utan äggprotein.... CITAT (Snigelhatare @ 04-11-2009, 11:39)  I Tyskland beställde regeringen en mindre giftig sorts vaccin till sig själva, övriga befolkningen fick de giftigare vaccinet som också ges här i Sverige. Vad menar du med "giftigare vaccin"? På vilket sätt skulle vaccinet som ges i Sverige vara giftigt???
Snigelhatare
04-11-2009, 11:57
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 11:35)  Jag tycker det är himla dumt och onödigt att media haussar upp normala vaccinationsbiverkningar så till den milda grad att folk inte vågar vaccinera sig. Herregud, lite feber och frossa i nån dag är ingenting jämfört med hur det skulle vara att drabbas på det vis en del gjort. Fråga nån av dem som legat i respirator om de skulle vilja göra om det igen! Jag håller med dig om att det är onödigt att bry sig om normala vaccinationsbiverkningar som lite feber och ont i några dagar. Det är löjligt att ens nämna dem. Det är andra biverkningar som är betydligt mer skrämmande. Att några blir förlamade för en kort tid, hos ett fåtal utav dem kommer förlamningen inte att gå tillbaka. Det är betydligt värre. Vi ska inte slänga batterier i naturen för att inte förgifta den och djuren där och så småningom drabbas själva. Gammalt amalgan hanteras som riskavfall hos tandläkarna. För massa år sedan så var det uppståndelse bland massa tandsköterskor som blivit sjuka. Vi ska inte äta insjöfisk hur ofta som helst pga kvicksilvret, allra viktigast är det att gravida undviker insjöfisk. Man strävar efter att så småningom få fram vacciner utan kvicksilver. Varför ska man göra det om det betraktas som ofarligt? Det infuensavaccin som inte innehåller kvicksilver betraktas som mindre giftigt än det vaccin som vi får i Sverige. Ändå försöker man intyga att en pytteliten dos kvicksilver sprutad direkt in i kroppen inte är farligt. För mig låter det helt ologiskt. Om jag dör så spelar det inte så stor roll för mig längre, men om jag blir handikappad så är det lättare att acceptera att jag blir det av sjukdom än av något som felaktigt sprutats i mig.
Dito Verde
04-11-2009, 12:00
Jag vill tacka KRT för de utomordentligt välskrivna och välgrundade inläggen. Jag vill också tacka Magdis m.fl. för ögonvittnesskildringar om hur läget är på våra sjukhus runt om i landet. Fortsätt så är ni snälla.
herkules
04-11-2009, 12:00
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 11:35)  Jag tycker det är himla dumt och onödigt att media haussar upp normala vaccinationsbiverkningar så till den milda grad att folk inte vågar vaccinera sig. Herregud, lite feber och frossa i nån dag är ingenting jämfört med hur det skulle vara att drabbas på det vis en del gjort. Fråga nån av dem som legat i respirator om de skulle vilja göra om det igen! du skriver om människor du vårdar, att människor dör som flugor och om hur hemskt det är att ligga i respirator, det är ungefär lika dumt som försöka skrämma människor till att sluta röka. sakliga argument för och emot är alltid bra, då kan man själv sedan fatta ett beslut. trist bara för alla allergiker, där har myndigheterna redan fattat beslut åt dem, ungefär 100 000 människor har ställts utanför vaccinationsprogrammet och blivit omyndigförklarade. tja, vad säger man - tack för kaffet, det var dom skattepengarna det?
Snigelhatare
04-11-2009, 12:01
CITAT (KRT @ 04-11-2009, 11:50)  ´
Vad menar du med "giftigare vaccin"? På vilket sätt skulle vaccinet som ges i Sverige vara giftigt??? Titta på länken som var i inlägget.
*Stintan*
04-11-2009, 12:03
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 11:35)  Jag tycker det är himla dumt och onödigt att media haussar upp normala vaccinationsbiverkningar så till den milda grad att folk inte vågar vaccinera sig. Herregud, lite feber och frossa i nån dag är ingenting jämfört med hur det skulle vara att drabbas på det vis en del gjort. Fråga nån av dem som legat i respirator om de skulle vilja göra om det igen! Det kan lika gärna vara spruträdda människor och dom är många. Vem går och tar en spruta om det inte är tvång ungefär. Eller man kanske är fatalist. Dö ska jag ju ändå någongång. Det kanske är meningen att det ska vara epidemier och katastrofer då och då så att jordens befolkning decimeras. Vad vet jag varför men inte kan man väl bara skylla på media eller vill du att media ska undanhålla biverkningarna?
herkules
04-11-2009, 12:03
CITAT (KRT @ 04-11-2009, 11:50)  Men jag håller helt och hållet med dig om att de personer som inte KAN ta vaccinet pga ägginnehållet (kan ju inte vara så många) - de borde erbjudas annat vaccin - OM det finns ett motsvarande utan äggprotein.... det vaccinet finns.
Ang giftiga vacciner och tiomersal - det ingår i flera andra vaccinationer också. Hoppas verkligen du inte är eller kommer behöva vacineras mot hepatit A, B eller båda..... Inte heller att du kommer få glaukom och behöva använda ögondroppar mot det.... Allt innehåller tiomersal nämligen  Hittade en utmärkt länk ang tiomersal förresten; http://www.lakemedelsverket.se/alla-nyhete...-for-tiomersal/. *Stintan* - Jag är fullkomligt övertygad om att det finns rejält spruträdda människor här i landet. Jag är själv inte hysteriskt rädd, men undviker det så långt jag kan. Men jag tvivlar på och hoppas att det är många vars rädsla är SÅ stor att man undviker en vaccination man vill få bara pga spruträdslan.....
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 12:00)  du skriver om människor du vårdar, att människor dör som flugor och om hur hemskt det är att ligga i respirator, det är ungefär lika dumt som försöka skrämma människor till att sluta röka. Då får du gärna fortsätta att tycka det är dumt. För min del tycker jag det är mycket dumt att blunda för hur allvarlig den här influensan faktiskt är.
herkules
04-11-2009, 12:29
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 12:20)  Då får du gärna fortsätta att tycka det är dumt. För min del tycker jag det är mycket dumt att blunda för hur allvarlig den här influensan faktiskt är. blundar gör nog ingen men med skrämselpropaganda kommer man inte långt, vare sig åt ena eller andra hållet. sakligt, vetenskapligt och beprövat, för och nackdelar, alla eventuella biverkningar av vaccin på bordet så skulle jag tro att folk är kloka nog att fatta sina egna beslut. vilka du vårdar hör inte hit, eller rättare sagt, jag tror inte ens du är tillåten att skriva om det på internet.
Jag känner äggallergiker som tog vaccinet genom att:
1: Göra pricktest med vaccinet först 2 : Ta det hos läkare som direkt kan diagnostisera och behandla ev allergisymtom (alltså inte vårdcentralen!)
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 12:29)  vilka du vårdar hör inte hit, eller rättare sagt, jag tror inte ens du är tillåten att skriva om det på internet. Jagh förstår att du är hemskt ivrig på att hitta nån anledning att slå ner på mig över vad jag skriver men jag röjer inga uppgifter om dem jag vårdar så den gubben går inte. Biverkningar av vaccinet är hemskt viktigt att det kommer fram enligt dig men tydligen är det inte lika viktigt att folk får reda på hur det blir om man blir sjuk.
Ang tiomersal och äggprotein....
Tiomersal ingår inte i singel-dos vacciner - dvs förfyllda sprutor med en dos i, men det finns spårämnen kvar eftersom man renar bort det i flera produktionessteg (enl uppgift fr FDA, kan det finnas max 0,5 microgram kvicksilver i dessa endos-sprutor). Flerdos-behållarna innehåller däremot tiomersal för hållbarhetens skull - man vill inte riskera att smitta de vaccinerade med något..... Natar att orsakerna till att man vält flerdosförpackningar är dels ekonomi (säkert betydligt dyrare med endos-förpackningar, och det blir mycket större volym som ska transporteras runt) och miljöaspekter (med endosförpackningar blir det många gånger mer avfall....).
De flesta vacciner produceras i ägg, några produceras dock via cell-kultur teknik. Om jag har fått fram rätt information är det Sanofi Pasteur Inc som producerar injektionsvaccin i cell-kulturer, men apoteket AB har inget sammarbetsavtal med dessa och distribuerar därför inte detta vaccien. Vill man absolut vaccinera sig ändå kan man ju utnyttja vårdgarantin i EU.....
Men jag håller med om att man borde ta in vaccin från Pasteur, till svårt äggallergiska personer, däremot är jag inte övertygad om att singel-dos förpackningar av vaccinet är att föredra....
Om jag ska förses med munkavle gällande att tala om hur många som blivit allvarligt sjuka här så borde det väl gälla OM och när ev. den första biverkningen av vaccinet kommer också, eller? Eller är det tillåtet att skriva om på internet?
Inga från Närke
04-11-2009, 13:24
CITAT (Snigelhatare @ 04-11-2009, 12:01)  Titta på länken som var i inlägget. Kan inte tyska!
Snigelhatare
04-11-2009, 13:28
CITAT (KRT @ 04-11-2009, 12:55)  Flerdos-behållarna innehåller däremot tiomersal för hållbarhetens skull - man vill inte riskera att smitta de vaccinerade med något..... Natar att orsakerna till att man vält flerdosförpackningar är dels ekonomi (säkert betydligt dyrare med endos-förpackningar, och det blir mycket större volym som ska transporteras runt) och miljöaspekter (med endosförpackningar blir det många gånger mer avfall....). Nu fattar jag nog inte riktigt... Använder man samma spruta till flera personer?  Det är säkert jag som missförstår  CITAT (Inga från Närke @ 04-11-2009, 13:24)  Kan inte tyska! Sidan är på engelska. Inte självklart att alla kan det heller. Man kan använda google översätt, det ger en lite konstig översättning men kan vara till hjälp om man förstår lite engelska själv. http://translate.google.se/translate_t#
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|